HPX 171

171

Araya iş güç, bayram vs. girince bu yazı gecikti. Oysa kamerayı alalı epey olmuştu. Özellikle RED ile çekim yaptığımız akşam HPX 171 de oradaydı.

Panasonic’in orta sınıftaki en gelişmiş kamerası HPX 171 doğal olarak bir önceki model HVX200’ün yenilenmiş hali. Fakat bu defa DV kayıt ünitesi çıkarılmış. Bu da epey iri bir kamera olan HVX200’ün bir miktar zayıflamasını sağlamış. Zaten bu devirde artık kimsenin DV kayıt yapmaya ihtiyacı olmaz sanırım. Böylece geçen sene çıkan kitabımda bahsettiğim dönüşüm tamamen gerçekleşmiş oluyor: Kasete elveda diyoruz!

Garip şekilde HPX 171 aslında bir önce incelediğim HMC 151 ile neredeyse tamamen aynı. Tabi bu modelde daha fazla özellik var ama fiziksel olarak neredeyse aynılar. Hatta kullandıkları mercek ve algılayıcı da aynı. Bu durumu açıkçası üretici firmalar adına biraz vahim buluyorum. Aynı aleti çok az donanım farkıyla ve sadece yazılım özelliklerini arttırarak farklı fiyata satmak bence doğru bir yöntem değil.

Tabi HPX 171’in en önemli üstünlüğü DVCPro HD kullanması. Her ne kadar eski bir codec olsa da sonuç olarak 100 Mbit/s kullanması, 4:2:2 örneklemeyle çalışması, her kareyi sadece kendi içinde (intraframe) sıkıştırması ve kurgu programlarıyla mükemmel uyumluluğu bu codec i diğerlerine göre çok üstün kılıyor. P2 kart kullanımı fiyatı nedeniyle pek onayladığım bir durum değil ama DVCPro HD’nin yüksek veri transfer ihtiyacı bunu gerektiriyor.

Algılayıcıları ve merceği aynı olduğundan HPX171 için ayrıca uzun uzun testler yapmaya gerek yoktu. Yine de, RED One testi sırasında Alp Korfalı’nın çektiği karelerin yüzde yüz halleri aşağıda (Daha önceki başlıklardan birinde görebileceğiniz “Hangisi Hangisi” yarışmasındaki kareler):

compare1

Çözünürlük açısından ne yazık ki Panasonic yine Sony EX1’e göre geride kaldı. Yalnız bir konuya tekrar dikkat: Geçen sefer Ömer Kaşdarma’nın doğru şekilde ortaya koyduğu gibi bu test, sabit kare testi olduğu için codec performansını tam olarak göstermiyor. Bunu akılda tutmakta yarar var.

EX1 durağan karede daha iyi olsa da hareketli çekimlerde sonuç bu şekilde olmayabilir. Yine de bence Panasonic’in 960*540 lık algılayıcılardan Pixel Shift yöntemiyle Full HD 1920*1080 kareler üretme sevdası Sony’nin tam çözünürlük algılayıcıları karşısında başarılı olamıyor. Tabi bu, forumlarda yıllardır tartışılan bir konu 🙂

Geçen sefer eleştirdiğim LCD monitör meselesi bu kamerada da aynen devam ediyor. HPX 171’in 3.5 inçlik LCD’si sadece 235.000 pixel den oluşurken Sony EX1’deki LCD 920 bin piksel den oluşuyor. Aradaki fark ne yazık ki Panasonic adına üzücü şekilde büyük.

Peki bu kadar olumsuzluğun yanında iyi şeyler yok mu? Var. Panasonic’in tasarımı Sony’den çok daha iyi: Daha hafif, daha kullanışlı ve ergonomik olarak daha doğru. Yine HMC 151 deki gibi her fonksiyon ayrı tuşlarla kontrol ediliyor.

Ayrıca aletin üzerinde HD SDI çıkış var ve bu profesyoneller için önemli bir avantaj. Daha önce bahsettiğim gibi DVCPro HD üstün bir codec ve kurgu programlarıyla uyumu mükemmel. Görüntü aktarım hızı çok yüksek ve işlem çok kolay. Herhangi bir çekimi yaptıktan sonra tek yapmanız gereken kamerayı USB kablosuyla bağlayıp kurgu programınızı açmak. Neredeyse anında kurguya başlayabilirsiniz. Herhangi bir dönüştürme işlemine gerek yok.

Bunların yanı sıra kameranın üzerinde (daha önce HMC 151’de de dikkatimi çeken) çok iyi bir waveform monitör var. Diğerinde olmayan bir de vectorscope HPX 171’de karşımıza çıkıyor. Focus assist yeni Panasonic’de yeni bir fikirle karşımıza çıkıyor: Bu düğmeye bastığınızda ekranın ortasında bir pencere açılıyor ve büyüteç gibi size o bölgeyi yüzde yüz çözünürlükte gösteriyor. Alltta normal karenizi görmeye devam ediyorsunuz.

Kamera bir çok HD formatı destekliyor. 720p modunda 50 kare seçeneği ve ara kare değerleri de sağlanmış. HMC 151’de olmayan timelapse seçenekleri de bu kamerada var.

Sonuç:

Panasonic de diğer kamera üreticilerinden farklı değil. Bir çok şeyi iyi yaparken bazı şeyleri o kadar iyi yapmıyor :). HPX171 kullandığı format, tasarım ve özellikler açısından birinci sınıfken, LCD kalitesi, CCD performansı açısından ortada kalıyor.

Bütün olumsuzluklara rağmen, DVCPro HD (yani intraframe bir codec) ile çalışmak istiyorsanız şu anda HPX 171 tek seçenek. Sony her ne kadar iyi bir CMOS performansı sunsa ve çok iyi bir LCD’ye sahip olsa da kullandığı format bence profesyonel kullanım için henüz uygun değil.

Buna karşılık Panasonic’in de bir sonraki modelde daha ciddi bir yenileme yapması gerekir diye düşünüyorum. Zira HPX 171 hoş bir kamera olsa da yazık ki “heyecan verici” bir kamera olamıyor.

Neden İyi?

DVCPro HD Codec / Tasarım, ergonomi / Geniş Açı / Yüksek Uyumluluk / Aktarım Çok Kolay / HD SDI çıkış

Neden Kötü?

Çözünürlük beklendiği kadar iyi değil / LCD yetersiz / P2 kart görece eski bir teknoloji ve pahalı

Not: Başarı TV’den Ömer Kaşdarma ve görüntü yönetmeni Alp Korfalı’ya teşekkürler. Aynı kamera için burada da bir inceleme var.

60 Responses to “HPX 171”


Leave a Reply