2009 Biterken2009 Biterken

Bu yıl sinema – video – fotoğraf alanlarında önemli gelişmeler oldu.

* RED Türkiye’de hızla yaygınlaştı. Her zamanki gibi başta soru işaretleri ve bilinçsiz itirazlar (veya bilinçsiz amigoluklar) olsa da beklediğimden hızlı bir gelişim oldu ve bir çok kiralama şirketi RED’leri ikişer üçer satın almaya başladı. İş akışı problemleri de daha yavaş olmakla birlikte çözülüyor. Avid hala uyuyor bakalim ne zaman uyanacaklar.

* Canon 5D MK II kullanıcılarını 6 ay elle diyafram kontrolü için, bir 6 ay da kare sayısı için bekletti. 2010’da bu hasretin biteceğini umuyorum. Bütün bu saçmalığa karşın 2009 HDSLR’ların yılı oldu diyebiliriz.

* Panasonic ve Olympus çok hayırlı bir iş yaparak Micro 4:3 formatında, büyük algılayıcılı ve değişebilir mercekli kameralar çıkardılar (Olympus Pen ve Panasonic GH1 – GF1)

Peki seneye neler olur?

* Canon’un mutlaka 5D MK II özelliklerinde EF uyumlu bir video kamera çıkaracağını düşünüyordum. Ne gariptir ki bu konuda da beni yanılttılar. Elinde bu kadar geniş bir mercek seti ve algılayıcı teknolojisi olan bir şirketin neden video kamera yapmadığını anlamak mümkün değil. Sonuç olarak 2010 için bu beklentimi koruyorum ama eskisi kadar emin değilim. 2010’da 5D MK III beklenmiyor ama 1Ds MK IV’un geleceği neredeyse kesin. 35 MP olmasını beklediğim bu kamerada videoyla ilgili surprizler de olabilir.

* Micro 4:3 işi hız kazanarak devam edecek ve yeni modeller gelecektir. Nikon ve Canon’un bu pazara girmeleri gerekirdi ama ortada daha önce de bahsettiğim bir sorun var: Ellerindeki APS-C merceklerle uyumlu bir sistemle pazara girseler bu sefer 500D gibi kameraların satışı ciddi şekilde baltalanacak. Micro 4:3’le de giremezler. Bu nedenle ne yapacaklarını bilemediklerini ve dua edip Micro 4:3’ün unutulmasını dilediklerini sanıyorum 🙂

* Sony: Her zamanki tuhaf inadıyla kendi bildiği şekilde ucubik kameralar yapmaya devam edecektir. Yeni EX turevleri yapabilirler. Zaten EX serisi çok tuttu. Buradan daha çok ekmek yiyeceklerdir. Ne yazık ki kötü bir codec kullanıyorlar.

* Panasonic: Emin olduğum tek şey: Panasonic büyük algılayıcıya geçecek. Yeni codecleri de umut veriyor ama sevgili Pana büyük olasılıkla harika bir kamera yapıp buna dünyanın en kötü LCD ekranını koyarak kendi kendini baltalayacaktır.

İyi seneler!

7 Responses to “2009 Biterken2009 Biterken


  • 2010 ve Panasonic olayından bahsetmek bana düşüyor.

    Panasonic, Technics National, Ramsa, JVC (artık çoğunluk hissesi Kenwood’a geçti) ve 2009’da çoğunluk hissesini aldığı Sanyo gibi markalara sahip olan Matsusita (Türkçesi Çamdibi) firması 2008’de adını tamamen Panasonic olarak tescil ettirmişti.

    Panasonic’in pazarlama stratejisi ilginçtir. Çoğu şeyi ilk defa Panasonic yapmaz. Beklemeyi tercih eder. Ta ki bir ürün, bir konsept ne zaman tutulur, kabul görür ve belli bir iş hacmini temin ederse o zaman o konuda kafa yormaya başlarlar. Panasonic’in diğer üreticilere göre en ezici özelliği, sahip oldukları teknoloji ile birlikte üretim hacimleri ve maliyet avantajları olduğundan, amaçları daha iyisini daha ucuza yapıp, pazara oluk oluk akıtmaktır. VHS, DV ve SD card teknolojileri buna verilebilecek en iyi örneklerdir.

    Şimdi P2 böyle olmadı denecek ki gerçekten de böyle olmadı. Ancak o başlı başına ayrı bir hikaye olduğundan ona ilerleyen zamanlarda değineceğim.

    Şimdi gelgelelim RED MED 5D MkII falan olayina. Şimdi kabul etmek gerekli ki bunlar belli bir başarı yakaladılar. Yani HVX200’ün önüne Redrock muydu neydi şimdi adını bile hatırlamıyorum bazı aparatlar takarak ground glass üzerinden makro çalışma gibi akla hayale gelmedik saçmalıklarla netlik derinliğini düşürme, 35mm “havası” yakalama falan gibi işlere milletin tonla para aldılar. Anladığım o ki burada tek aranan şey, ben konuyu netliyim arkası bokeh olsun olayı. Bu mu Hollywood’un olayı? Hayır bu değil tabi ki ama biz öncelikle bunu fark edebiliyoruz.

    Şimdi en aşağılık, en beşpara etmez ama sonunda Kodak yazan Hollywood filmini alalım ve seyredelim. Işık adına en zorlu çekim açılarında bile beyazın ve siyahın klip ettiği yerler %5’in altında olacaktır. Şimdi bir de RED ile çekilmiş Lars von Trier’in Antichrist’ini seyredelim. Kızın üzerine güneş düşüyor beyaz kazak oluyor sana koca bir beyaz leke. Yerde ağacın gölgesi var düz kara bir sıvama. Ama 4K. Sinir oluyorum bu çözünürlük olayına; pixelmania olayına.

    1) Statik çözünürlük (piksel sayısı) movie işinde düşük öneme sahip bir teknik özelliktir, ayrıntıdır.
    2) Üzerine güneş düşen beyaz kazak şap diye beyaz leke haline gelecekse onun içinde kaç piksel olduğunun ne önemi var?

    Şimdi Panasonic 4~5 yıldır Varicam ile bu “film look” olayını geliştirmeye çalışıyor. Evet büyük sensör bu konuda şöyle bir öneme sahip. Pikseller ne kadar büyük olursa o kadar fazla “dynamic range” sahibi oluyorlar. Bu sebeple Varicam 2/3″ CCD olmasına rağmen sadece 1Mp dir. Ancak RED için başarısız demek haksızlık olur. Sonuçta belli bir ilgi gördü. Öte yandan 5DMkII gibi ilgi çeken diğer bazı gelişmeleri de yok saymak olmayacağından 2010’da Panasonic kendince bir hareket belirledi. Özünde hep savunduğum fotoğraf makinasının fotoğraf, video kamerasının video çekmeye yönelik ürünler olmasından ötürü Lumix GH1 gibi tamemen pazarlamaya yönelik bir ürünü gerçek anlamda kullanışlı bir video kamerası yapmak adına yola çıktılar. Şimdi İlker’in Canon’dan hep beklediği şeyi Panasonic burada yapıyor görünüyor. Tek fark Panasonic bunu kendi 5DMkII’si üzerinde yani GH1 üzerinde geliştiriyor olması. AG-HMC2. Evet AG-HMC2 GH1 gibi Micro 4:3 sensör ve buna uyumlu değiştirilebilen lensler kullanan bir AVCHD camcorder. GH1 gibi fotoğraf makinası değil bir video camcorder. Özellikleri şunlar;

    4/3″ 1MOS sensör (12Mp)
    Micro 4:3 lenslerle uyumluluk
    Mekanik Zoom (servo değil)
    Manuel Focus
    VFR (Variable Frame Rate – Değişken Kare Hızı)
    XLR Giriş ve Çıkış
    3″ LCD monitör
    HD SDI çıkış

    GH1 ile arasındaki farklar ne olacak?

    – AVCHD PH modu var (24Mbps) GH1’de yok
    – 1280×720 modunda 30p ve 24p native çalışabiliyor (60 kare kaydetmeksizin. Böylelikle kayıt kapasitesi 2 katına çıkıyor)
    – Cine Like Gamma
    – XLR Audio I/O
    – HD SDI çıkış (17″ HD Monitör bağlayıp efendi gibi önizleme yapmak için)

    İşte size bir tür bir RED. Red’den daha iyi bir görüntü kalitesi olacak mı? Bilmiyorum. 4K değil ama AVCHD PH çok iyi bir codec. Peki fiyatı ne olacak? Fiyatı ne olacak belli değil ama tahminim standart lensi ile birlikte €4K’dan ucuz olacağı yönünde.

  • 2010 için bahsi geçen söylentilerden bir tanesi de digic v imaj işlemcisine sahip 50d takipçisi ve yıl sonunda photokina’da 5d mk2 ve 1ds mark iii arasında yeralacak bir ff. bu ff fikri benim çok aklıma yatmadı.
    sony’nin aynasız bir objektifi değişen duyuracağı söylentisi var, alpha 750 ise neredeyse kesin, fotoğrafları nete düşmeye başladı.

  • Ömer Bey, bahsettiğiniz kamera eğer 2010’da gerçekten satışa çıkabilirse efsane kameralar arasına katılacağı kesin olur..

    müsadenizle ben başka bir şeyi sormak istiyorum. http://www.Basari.Tv internet siteniz ne zaman elden geçecek? ilan verme olayları açık bırakılmış bir şey. yıllardır aynı ilanlar duruyor orada. Çok kullanışlı olabilecek bir sayfayken hiç kullanılmıyor bu sebeple.. (en azından benim açımdan) sitenin arayüzü de çok eski.. bir elden geçirseniz hoş olur..

    Sevgiler..

  • “2010 başlarken” başlıklı yazı bekliyoruz ilker.. Ümit ver biraz bize … aaah ah!

  • canon bir sürü objektifini amerika sitesinden kaldırmış, güncellemeyle geri dönmesi beklenebilir.
    kaldırılan objektifler

    Ultra Wide Zoom
    EF 17-40mm f4L USM

    Standard Zoom
    EF 24-70mm f2.8L
    EF 28-200 f3.5-5.6 USM

    Telephoto Zoom
    EF 28-300mm f3.5-5.6L IS USM
    EF 70-200mm f2.8L IS USM
    EF 70-200mm f4L USM
    EF 70-300mm f4-5.6 DO IS USM
    EF 75-300mm f4-5.6 USM
    EF 100-300mm f4.5-5.6 USM

    Wide Angle (Prime
    EF 15mm f2.8 fisheye
    EF 20mm f2.8 USM
    EF 24mm f2.8
    EF 28mm f1.8 USM
    EF 28mm f2.8
    EF 35mm f1.4L USM
    EF 35mm f2

    Standard and Medium Telephoto (Prime)
    EF 50mm f1.4 USM
    EF 50mm f1.8 II
    EF 85mm f1.8 USM
    EF 100mm f2 USM

    Telephoto (Prime)
    EF 135mm f2L USM
    EF 135mm f2.8 with Softfocus
    EF 200mm f2.8L II USM
    EF 300mm f2.8L IS USM
    EF 300mm F4L IS USM

    Super Telephoto (Prime)
    EF 400mm f2.8L IS USM
    EF 400mm f4 DO IS USM
    EF 400mm f5.6L USM
    EF 500mm f4L IS USM
    EF 600mm f4L IS USM

    Macro
    EF 50mm f2.5 compact macro
    MP-E 65mm f2.8 1-5x macro
    EF 180mm f3.5L macro USM

    Tilt Shift
    TS-E 45mm f2.8
    TS-E 90mm f2.8

    nikon cephesinde de d900 dedikodusu hakim, sağda solda arattığınızda d900 uyumlu ibareli ürünlere rastlamak olası.

  • panasonic 3d cekme ozelligi olan bir kamera duyurmus:

    http://news.creativecow.net/story/863081

    orta olcekli yapım sirketleri birer ikiser alıp tanıtım filmlerini bunla cekmeye baslarlar artık..

Leave a Reply