RED’den HDRx!RED’den HDRx!

RED forumlari bir süredir çalkalanıyor: Firma yeni teknolojisi HDRx’i ortaya çıkardı.

Yukarıda örneği görülen bu yeni teknoloji kameranın her kareyi iki değişik pozlamayla üretmesini ve bunları kayıttan önce tek bir karede birleştirmesini (EasyHDR) veya iki ayri veri çıkışı kaydedilip bunların çekim sonrası birleştirilmesini (HDRX) esas alıyor.

Böylece bir tür HDR (High Dynamic Range) etkisi sağlanmış oluyor ve filmin en büyük üstünlüğü olan dinamik aralık – suni olarak da olsa – (RED in iddiasına göre) 18 fstop a kadar genişletilmiş oluyor. RED Fanboy lar bayram edebilir. Aynı özellik iddialara göre Scarlett 2/3 inch’e de konacakmış. Ne yazık ki RED One’ların bu hıza yetişmesi olası değil.

Şurada ve şurada daha ayrıntılı bilgi var.

30 Responses to “RED’den HDRx!RED’den HDRx!


  • HDR’i videoda görmek harika. Video için yeni bir dönem başlatıyor bile diyebiliriz.

  • Jim Jannard’ın Scarlet’in bir hata olduğunu, “prosumer” seviyesinde ürünler üretmekden ziyade elitist bir rol takınıp RED’in artık sadece profesyonel kullanıcılara hitap eden bir marka olacağını belirtmesinden sonra böyle bir hamle yapması DSLR’lar ile RED arasındaki farkın en büyük kanıtı olacak gibi.

    En azından RED için “DSLR’lar satır atlıyor”dan çok daha güçlü bir argüman ortaya çıkmış durumda.

  • Bir görselde pozlamanın bu kadar önemli olduğunu düşünmek bana tuhaf geliyor. Teknolojik olarak harika bir gelişme ve bu gelişmeler tabi ki olmalı. Ama ben yukarıdaki görüntüde, ya patlamış bir dışarısı ve düzgün pozlanmış içerisi, ya da karanlık içerisi ve düzgün pozlanmış dışarısı tercih ederim. Çünkü fotoğrafın da sinemanın da benim izlemeyi tercih ettiğim icracıları tarafından böylesi kullanılıyor. Neyse, yüksek maliyetli-düşük seviyeli film ve reklamlarda kullanacak gibi duruyor.

  • neocaridina, merak etme bu teknikle de senin istediğin gibi görüntülere yine ulaşacaksın. Burada önemli olan sahnenin saptanması anında mümkün olan en çok veriyi saptayabilmek. Negatif kamera filmi zaten bunu yapıyor. Son kullanıcıya ise bu dinamik alan zaten ulaştırılamıyor ama işini bilen bir “colorist” bu bilgiyle var olan karşıtlık ve renk dengelerini yeniden şekillendiriliyor. Ben bunun adına sanat demeyi tercih ediyorum. Sanat var oldukça güzel resimler görmeye devam edeceğimize inanıyorum. Bir özlü sözle bitireyim: “Görüntü mühendislerin eline bırakılamayacak kadar değerli bir şeydir.” DS

  • Yüksek fps’de de başarılı oluyor mu acaba? Görüntünün bit değeri yükseliyor mu? Malum fotoğrafta yükseliyor, videoda iki farklı pozlama kareyi birleştirirken bit değeri de yükseliyorsa müthiş.

  • dslr piyasası bu hamyele bir cevap verebilirler mi acaba bugunkü teknolojileri ile?

  • iddia edilen 18 stop dynamic range tablosu burada… Fakat araliklar esit degil gibi gorunuyor..

  • Kaan,

    Şahsi fikrim: HDR çekim olayı DSLR’lar için şimdilik bir lüks. Onun yerine Rolling Shutter, Moire, Aliasing ve manuel ses kontrolü gibi daha temel ve hayati noktalardaki eksikleri gidermeleri lazım. Zira DSLR karşıtlarının da DSLR’ları en çok eleştirdiği noktalar bunlar..

  • Bahsedilen şey zaten yıllardır fotoğrafta kullanılan bir teknik dolayısıyla dslr üreticilerinin bunu kullanamaması diye bir ihtimal yok,çok yakında daha iyisini dslr lerde kullanacağız demektir, Red sağolsun diğerlerinden önce davranıp onları da ellerindeki teknolojiyi hemen kullanmaya mecbur bırakıyor.

  • Şöyle de bir durum var;

    İki tane 5D mark II ile kaydedilmiş ama olsun. Hdslr’lar Red’den hızlı davranmış 🙂

  • Red’i harekete geçiren iki çift 5D ile çekilen şu görüntüler olabilir mi?

  • 2 mark 2 arasındaki açıyı, videoda match edecek bir program ya da plug in duyan bilen var mı? şaka mı bu. bloom sitesinde de paylaşmıştı bu videoyu. varsa plug in ya da program biri söylesin mümkünse 🙂

    bir objektiften saliseler arası iki pozlamanın birleştirilmesini anlarım. lakin farklı açıdan iki kameranın görüntülerinin birleştirilmesi, hem de video da?

  • @Joshcun
    Beamsplitter

  • @Kemalettin bey, Prompter’da kullanılıyor beam splitter ve görüntüde epey bir kayba neden oluyor. Dediğiniz bir software adı ise başka mesele tabi… Zira amaç HDR video. Beam splitter cam sanki uygun değil gibi. Denemedim, bilmiyorum. yanlış konuşmayayım.

  • yukarda verilen videolardan şüpheliyim, “World’s first true HDR” diyebilmek için oynanmış olma ihtimali var…

    red’in HDRx hamlesine DSLR ile cevap verir mi canon bilemem ama şayet vermek isterse, 5dmkII’nin yeni versiyonuna RED’in mantığına benzer bir yazılımsal ekle bunu yapabilir. hatta mevcut mark ii’lere de ekleyebilir bu özelliği. bilemedin bir yazılım güncellemesi yanında özel bir kumanda ile… Rakip firmaların bu atakları 2011’de çıkması muhtemel yeni 5dmarkii’den beklentilerimi artırıyor.

  • Joshcun zaten adamlar soylemis Beam Splitter ile yaptiklarini. Neden inanmak istemiyorsunuz : )

  • 🙂 haklısınız İlker bey, inandım gitti.

  • walla red için söylenecek çok şey var,prototipti efendim durdu çalışmadı,dereyi şöyle çekti,vantuza taktım şöyle oldu diye…

    AMA BİR GERÇEK VAR;ADAMLAR DEVRİM YARATTILAR,ADAMLAR BU İŞE KAFA PATLATIYORLAR,KAÇ TANE KAMERA MODELİ 2-3 SENE İÇİNDE ”TRASH” OLDUYSA SEBEBİ REDDİR….

  • http://www.definitionmagazine.com/journal/2010/10/15/127-hours-cinema-tech-in-small-places.html ingilizcem biraz yetersiz kaldıda. burda bahsedilen konuyu biri özetleyebilir mi ?

  • Bakicam yasir,şimdi dodo abi bu forumu görürde,
    Yorum yaparsa sevinirim,bu teknolojide 6K yi ister istemez beraberinde getirecek,6K demek revoulition demek,6K demek kodak patlar demek,alexa erken veda edicek demek,lensler en önemli husus ultralar bunu kaldirirmi bildigim kadarıyla ultralar 4.5 K ya kadar kaldırır…bu gerçekleşirse arri çok zorda kalır…ben şahsımda alexa hazırlığımı yapıyordum,bu yenilik gerçekleşirse alexa bana kardes olur

  • Yasir,

    Yazının genel çizgisini özetleyebilirim ancak. Umarım daha sabırlı ve İngilizcesi kuvvetli bir arkadaş sana daha fazla ayrıntı verebilir. Görüntü Yönetmeni Anthony Dod Mantle,Danny Boyle’un kayalıklara sıkışmış yeni filmi için küçük kameralar kullanmış. HD Camera Rentals bu iş için içinde SI2K ve Canon EOS-1D Mark IV’ın da bulunduğu kameralar için kafesler ve bağlantılar yapmış. Bu kameraların standart bağlantıları zayıf olduğu için, zor koşulllara dayanıklı Lemo soketler, filan kullanılmış.

    Ayrıca uzaktan net kontrolleri gibi oldukça alışılmış teknolojileri anlatıyor. Bu Anthony Dod Mantle’a Slumdog Millionaire ile görüntü Oscarı aldığında gıcık olmuştum. Hangi sektörel ilişkiye bağlı olduğunu bilemediğim için yorum yapmakta güçlük çektiğim, büyük perdede ucuz bir webcam’in gürültü özelliklerini sergileyen görüntülere Oscar verilmesi beni rahatsız etmişti. Yönetmen ve görüntü yönetmeni aynı yolda ilerliyorlar anlaşılan.

    Osman bana sataşmış:-) 6K bir devrim değil, eskiden beri bilinen yüksek çözünürlüklü 65mm formatı, ardından Imax varken 6K için devrim demek biraz fazla.

    Geçtiğimiz hafta Altın Portakal için Antalya’da değişik salonlarda çok sayıda film izledim. Dahası hem profesyonellerle, hem de izleyicilerle görüşme şansım oldu. Size çözünürlüğün hemen hiç kimse tarafından fazla dert edilmediğini söyleyebilirim.

    Yine Antalya’da Çakal’ın da “colorist”i Almanya’da Cinechromatrix’de çalışan Ufuk Genç ile sohbetimizde bana Alexa Log ProRes kayıtları ile yaptığı denemelerde en çok çözünürlükten etkilendiğini, 4K Red ile karşılaştırıldığında detay seviyesinin çok yüksek göründüğünü söyledi. Kendisi Red 4K ile fazlasıyla haşır neşir ve benim nezdimde sözüne güvenilir bir profesyonel. Bu önermede de görüldüğü gibi çözünürlük ölçeklerimiz çok tartışmalı ve “devrim” için biraz daha fazlası gerekiyor.

    Gerçekten burada pek yakındaki sınırlar mercekler, ama yalnız kamera mercekleri değil aynı zamanda projeksiyon mercekleri ve toplam dağıtım ağı. Biz bu yönüyle fazla ilgilenmiyoruz ama huninin dar tarafı, zincirin zayıf halkası dağıtım.

    Şimdilerde kamera merceklerinin çözünürlükleri, kameraların çözünürlüklerinden çok, çekim pratiği ve iş akışı konularındaki sorunların hızla çözülmesi gerektiğini düşünüyorum.

    Kısa ve uzun vadede Kodak’ın patlayacağını da düşünmüyorum, S3D için bu kadar para yatıran Sony için derseniz durur düşünürüm:-)

  • dodo agabey;

    alexa,bilindigi üzere iki cesit kayıt imkanı sunuyor biri sxs kartlara,bir digeri ise external outputlarla raw veya HDCAMSR calısabiliyoruz…sxs kartlarda,menuden sececegimiz 4.4.4 proses logC veya REC709 parimetreleri ile guzel netice alındıgı artık kesfedildi,su an duydugum kadarı ile avrupada 15in üzerinde sette bu kamera faal…
    13 stopluk dynamic range ve 1200 ASAya kadar ulasan sensivitisi ile RED MX sensorun önünde oldugu bir gercek…

    RED 18tstopu acıkladıgından beri,sahsım olarak alexaya yatırım yapacak biri olarak beni ürküttü desem yalan olmaz…bloglar sahit : ) adamlar mark2 yi yazıyolardı,ben bosverin onları alexayla cekin modunda biriydim ve yine söylüyorum bana göre alexa gercekten iyi bir kamera,ama redde diyorki 18tstop!!

    EPİC yeni versiyonunu 6 ay sonra piyasaya sürse alexa cok fazla anlamlı olmaz kanısındayım,haa 13.5 t stopta kalır,yetistiremez hdrx’i o baska,alexa krallıgını bi süre daha korur… RED ibcden sonra bombalarını tek tek patlatmaya basladı…

    Ben yapı olarak hala 3CCDde projelerimi sürdürüyorum,sizde biliyorsunuz sıkı bir pannyciyim….ama video artık PL MOUNTA gidiyor…PL ile en dogru hizmeti verebilmenin hazırlıklarını yapıyorum…

    ccd de asılı kalmamın asıl nedeni,dıt ve post asamasının bana göre olması gereken standardın altında olması….burada workflow en önemli husus,siz cok daha tecrubelisiniz,ilk kusur direk kamera grubuna atılır,cekememisler diye….aaa adam bilmiyomus olur….

    Son olarak,bi negatifciyle kodağı tartısmak benim haddim olamaz….ama dodo abi adamlar bunu becerecek gibime geliyor : )

  • Pek çok nedenle elektronik görüntü çok ciddi bir pazar payına kavuşacak. Bu konuda kuşku yok. Burada Kodak’ın nasıl bir strateji izleyeceği de önemli. Anlaşılan bugünlerde projeksiyon sistemleri üzerinde çalışıyorlar. Lazer projeksiyon, ya da adına ne derlerse, ortalığı karıştırmaya aday başka bir teknoloji.

    HDR ve genişletişmiş DR, gerçekten hayatı kolaylaştıran, çalışma hızını ve keyfini arttıran gelişmeler. Ama herşey demek değil. Şimdi biraz tarih gibi olacak ama erken 35mm reklam filmlerimi çekerken 5 fstop’luk alan içinde kalmaya çalışıyordum, çünkü o günlerde Sinefekt’in Rank telesinesinin kapasitesi bu idi. Şaka değil.

    Bir fotoğraf makinesini nasıl yalnız “mega pixel” hesabıyla değerlendirmek yanlış olursa, yalnız DR ile değerlendirmek de yanlış olur. Bunların bütününde perdeye yansıyan ve izleyicinin algılayabildiği toplam görüntü kalitesi önemli.

    Kamera satın almayı düşünen birinin işi çok zor, aslında bireysel kamera sahipliğinin pek karlı olabileceğini düşünmüyorum. Hemen tüm kamera çeşitlerini bir arada sunabilen işletmelerin verimli olacağı kanısındayım. Tek bir kamera almak, tek bir nal almak gibi birşey, geriye 3 nal ve bir at almak gerekiyor.

    Herhalde uzun vadede işe yarayacak tek yatırım PL mount lensler. Cooke’ların modasının uzun süre geçeceğini sanmıyorum, ama bu başka bir tartışma konusu:-)

    Atlamamamız gereken başka bir konu da maliyet. Yapımcı, hele Türkiye’de çoça bulunan “iki kalas bir heves” yapımlar, kamera seçiminde ister istemez gelip maliyetlere dayanıyorlar. İnanıyorum ki, pek çok yapımcı yalnızca iş akışının pahalı ve zaman alıcı olması nedeniyle bedava versen “uncompressed” kayıt yapan bir kamera sistemini tercih etmez. Tükiye’nin en çok kulllanılan prodüksiyon kamerası sanırım Arri II’dir ve temelde bir haber kamerasıdır. Sanırım Red de buna benzer bir konuma doğru ilerliyor, mükemmel olmayan ama pazar ihtiyaçlarını karşılayan esnek bir sisteme doğru.

  • dogan abi;

    ben bir heves ilk ikinci el750p ile baslamıstım,allah var parasını cıkarmıstım,bi de bi diziciye karla sattım…3000 aldım sonra bi tane,gercek su ki tek kamerayla degirmenin suyu dönmüyor : ) ama tek artımın esnaf mantıgı olmadıgını soyleyebilirim….hani proje proje benle calısınca en azından nakit akısı biraz daha canlı oluyor,cesme biraz daha kalın akıyor,iste asistanıydı filan derken cevremde bu ekonomiden yararlanıyor…

    Simdi ise ilk defa public bir ortamda yayınlıyorum bunu,yabancı bir firmayla turkiyede panny ve buyuk olasılık alexayla birlikte,cok dogru bir is akısını dogru bir fiyatlandırmayla color grade hizmetiyle birlikte sunmak istiyorum….burası bir film evi olucak insallah…boyle bir planım var,birkac ay icerisinde faaliyete baslayacagız…bir takım workshoplarda bu kuracagımız mekanda gerceklesecek…ticaret tabii ki birincil hedef,ama saglam bir alternatif olmak,bu adamlar duzgun calısıyoru,sizlerden duydugum zaman cok mutlu olacagım…

  • Doğan hocam ve Osman abi çok teşekkür ederim yardımınız için çok faydalı oldu şahsım adına. Ayrıca yazdıklarınızı okumakta hem keyif verici hemde bilgilendirici onun içinde ayrı bir teşekkür ediyorum 🙂

  • Merhaba;
    HDRx konusunda Canon’un 5D mark2 kanalıyla RED’e cevap vereceği, vermesi ihtimali v.b öngörüleri çok zayıf görüyorum.
    RAW format çeken bir kamera ile HDRx için gerekli olan pozlama zorunluluğunu -1> 0 > +1 ( under-meter-over) ) gerçekleştirmek mümkün. Çünkü HDRx için gereken pozlama aralığı, Diyafram ile değil İSO kontrolüyle sağlanacaktır.

    Canon’un 5D mark2 si kullandığı kayıt biçimiyle ve h.264 codec iyle bunu nasıl yapacak bilemiyorum.

    İyi çalışmalar.

  • Hdr olayindaki son yeniliklerden biri olan AMP Hdr Sisteminin tanitim ve isleyisini anlatan linkleri henuz gormusken paylasmak istedim.

  • EDİT : Bir önceki post’ta HDRx için gereken pozlama aralığının “iso” ile sağlanabileceğini iddia etmişim 🙂
    Öyle değilmiş.
    RED kameralarda mekanik shutter bulunmuyor. Dolayısıyla HDRx için gereken pozlama aralığı shutter sayesinde sağlanıyor.
    Arri Alexa mekanik shutter kullandığı için, HDSLR ise RAW çekmediği için HDRx yaparak Dynamic Range’ini genişletebilme opsiyonundan faydalanamıyor.
    Genede post’ta herşey mümkün diyorum.

  • bencede yazılım vasıtası ile yapılamayacak gibi görünmüyor ama raw çekemeyen kameralarlada yazılımda bir yere kadar sonuç alınabilir.

  • Ansel Adams in kemikleri sizliyormudur acaba merak ediyorum 🙂

Leave a Reply