Güle Güle Avid

Daha önce de yazmıştım: Avid’i 1994’te kullanmaya başladım. O zaman için rakipsiz ve gerçekten muhteşem bir yazılımdı (ve donanım). Bir Avid sistemi 120 bin USD gibi fiyatlara geliyordu!

Kaset temelli kurgu sistemlerini kullanmış olan benim gibi insanlar için Avid tabi ki büyük bir devrimdi. Yıllar boyunca Avid’de sayamayacağım kadar çok şey kurguladım (hatta bir tane de uzun metraj)

Ne yazık ki üç ay önce çaresizce ve istemeden de olsa Premiere’e geçmek durumunda kaldım : )

Bunun suçu tamamen Avid’e ait. Yıllar içinde en büyük savunucularından biriydim ve hatta öğrencilerime baskı yapmışlığım da vardır : ). Gel gör ki Avid de bütün bu yıllar boyunca hata üstüne hata yaptı. Bir kaç yıl önce katıldığım bir sunumun ardından Avid’den bir mühendis “Final Cut’tan çok Premiere’den korkuyoruz” demişti.

Korkuları ne yazık ki gerçek oldu ve yıllar içinde hiç bir şeyi doğru yapamadılar: Arayüzü geliştirdik dedikleri şeyler tam tersine bildiğimiz basit arayüzü bozdu. Yeni dosya formatlarına destek vermekte geciktiler, fiyatı düşüremediler, yazılım gittikçe hantallaştı, sürekli buglar ortaya çıktı vs vs.

Bunlara rağmen bence hala Avid’in kurgu kolaylığı ve güvenilirliği (operasyon sırasında) Premiere’den daha iyi. Örneğin farklı yönlere çoklu budama özelliği (Asymmetrical multi trim) hala Premiere’de yok (PS: Varmis : ) ama yine de Premiere in timeline kullanimi ve trim modu hosuma gitmiyor) ve bu dramatik bir kurgu için çok önemlidir. Buna karşılık ne yazık ki aynı Avid içeri görüntü almak ve dışarı vermek konusunda o kadar inatçı şekilde beceriksiz ki bu devirde hala böyle bir yazılımla uğraşmak için gerçekten deli olmak gerek.

Sözün özü üç ay önce Adobe’ye üye oldum ve doğal olarak bütün Creative Suite’in yanı sıra Premiere’e de geçmiş oldum. Avid’deki eskiden kalan bazı projeleri de Premiere’e aktardım.

Ben bunları yaparken bir yandan da zaten Avid’in batmakta olduğu ile ilgili haberler çıkmış. Hatta şirketin kurgu sistemleri bölümünü Corel adlı Kanada şirketine sattığı duyurulmuş.

Ne diyelim? Harika bir şirket nasıl berbat edilir bu hikayeden bunu anlamış olduk.

Kısaca kral öldü yaşasın yeni kral!

35 Responses to “Güle Güle Avid”


  • Sektörde de Premiere’e dönüş başlar mı sizce ?

  • kisa vadede sanmam. profesyonel ortamlar icin Avid hala daha guvenli ve iyi.

  • Asymmetrical Trims in Adobe Premiere Pro

  • Ayni anda timeline in baska yerlerinde de yapabiliyor muyuz bunu?

  • Denedim simdi sectiriyor ama su sacma trim blocked mesaji veriyor. Herhalde secip unlink falan etmek lazim.

    nefret ediyorum bu ozelliginden.

    PS: Sync lock u kapatmak lazimmis.

  • Bence yakın vadede, bugün fotoğrafçılar için Photoshop ne ifade ediyorsa, videocular için de Premiere + After Effects onu ifade edecek.

  • Premiere okulda çok işimize yaradıydı, projeyi direky after effects’te açıyoduk edl neyin olmadan.

    Final Cut 8’i bekliyoruz bi yandan da… 🙁

  • Ya ben yaklaşık 20 senedir premiere kullanıyorum. Bence en hızlı ofline editor premiere. Hep de öyleydi. Son 7-8 yıldır Adobe Dynamic Link – bridge özellikleri yüzünden hollywood’un tüm büyük bütçeli işleri premiere ile yapılıyor. Render veya edl olmadan timeline’ları farklı programlarda açabilmek (after effects veya speedgrade gibi) post prodüksiyon alanında bir devrim oldu. Elektiriğin icadı gibi bişey. Bu yüzden premiere değere bindi. Ama bence premiere daima en kolay ve hızlı editördü. Arada bir çökerdi ama bu çökmelerin sebebi de bence Windows’tu. Ben OSX’e geçtiğimden beri ne proje kaybettim, ne de çökme yaşadım. Geçen hafta 3988 tane fotoğrafı 4k video olarak montajlarken, tüm fotoları ve videoları photoshop’ta camera raw filter kullanarak online işlerini yaptım. Hiç render yapmadan. 4k export aldım. Böyle bir şeyin olabileceğini kim hayal edebilirdi? Özellikle alet yatırımları yüzünden hala avid kullanan veya final cut ile uğraşan insanların bunu anlaması çok güç.

  • Kismen katiliyorum. Avid cok uzun sure liderdi ama Adobe gibi bir devle basa cikmasini bekleyemezdik zaten. Teknolojik olarak alt ettiler Avid’i. Yine de Avid cok daha iyi bir kurgu ortamidir arayüz olarak. Onunla calismamis olanlarin da bunu anlamasi zor : )

  • :)) hatırlıyorum da bir zamanlar biri benimle 35’le çekilmiş filmi premiere’de kurguluyorum deyu dalga geçmişti.. bir de combustionzedelerin sessizce çektiği acılar var ilker bey.

  • dun dundur bugun bugundur tunc beycigim.

  • Sevgili İlker; avid mi, premiere mi tartışması; yumurta tavuk kısırdöngüsü gibi, “35mm mi, digital mi” polemiği gibi yıllarca gibi temcit pilavı gibi konuşuldu. Ama “Güle Güle Avid” makalen sayesinde bence bu tartışma da bitti. İlgiyle takip ediyorum blogunu. Yakın zamanda görüşmek dileğiyle. Cenk Özakıncı

  • 2002’den beri premier kullanıcısıyım, CS5’ten sonra tek hakim Premier-After Effects oldu bence. 2010-2011’de çalıştığım yapım şirketinin bütün kurgu sistemini Avid’den premier’e geçirtmiştim.

    kısacası kulübe hoş geldiniz İlker Bey ^^

    P.S. Da Vinci Resolve’da After Effects’i bitirebilir orta vadede. renk düzeltmenin yanında, kurgu işine de girerse da vinci, heyecan gelir.

  • Merhabalar,

    Premiere Pro; 1.5 versiyonundan itibaren benim de ilk öğrendiğim ve yıllarca severek program olmuştur. Güncel sürümlerini de takip etmekteyim ve genel iş akışlarına ve dosya türlerine hızlı uyum sağlaması gerçekten takdire şayan. Ancak “Media Management” ta sıkıntılar devam ediyor. 20 dakikanın üzerine çıkılan bir sekansta stabilite maalesef hala sağlanabilmiş değil. İnatla CMX3600 haricinde EDL vermemesi ilginç bir soru işareti (Pek çok kamera 8 karakterin üzerinde reel name ve clip name indexlerken…) Dizi ve sinema gibi büyük ve yoğun proje yönetimi gerektiren bir kurgu ortamı için hala güvenilir olmadığını düşünüyorum. (İnsanlar FCP X’e bile güvenmiyor)

    Premiere’i tıpkı Blackmagic Design ürünlerine benzetiyorum. Yenilikçi, hızlı ve innovatif ancak Arri gibi devin (ister Hype diyelim ister yılların tecrübesi diyelim) üstesinden bir türlü gelemediği gibi Adobe’da Avid’i yenmesi bir kaç jenerasyon kurgucu/sistem değişikliği gerektireceğini düşünüyorum. Sağlıcakla..

  • Hocam,
    seneler önce evet dediğiniz gibi AVID avid idi sonra codec ler bizi FCP ya itti; daha sonrada ADOBE PR CC kullanıyoruz. Fakat ben İlker Hocamın şu sözünü unutmuyorum.

    ”AVID Selpak gibi birşey”

    Gerçekten öyle İdi. Non linear editing Kavramını bize öğretti sayenizde avid in detaylarını farkettik kullandık. Tabi, işimize geldikçe 🙂 sonra FCP ve CC ye geçtik. Ama selpak mevzuuna gelince işin detayını kavramak ve o zaman başlamak için çok doğru bir programdı. Şanslı olanlar o dönem Göz Kırparken i de okuyabildiyse ne ala.. 🙂
    İyikide bahsettiniz ve kullandırdınız..

    gene derslerinizden gitmek gerekirse …

    -hocam Ne kullanalım kurgu için?
    -AVID
    -Hocam Şu da var..
    -AVID
    -Hocam ..
    -AVID

    Eğer iyi bir proje var ise ne ile yapıldığı aslında önemli değil çünkü işlere göre workflow çiziliyor.. verdiğiniz blackmagic örneği gayet yerinde..

    teşekkürler..

  • Hocam selam, ben uzun zaman önce kurgu işine premiere ile başladım, sonra sırasıyla velocity, final cut ve en son ediusta kaldım. Edius çok pratik ve hızlı bir program olmasına rağmen bu konuda sizin ve diğer arkadaşların bir yorumuna rastlayamadım. Edius hakkındaki düşüncelerinizi merak ediyorum, saygılar,,

  • Selam Hakan. Edius kullanmadim ne yazik ki.

  • Hocam müsaadenizle bir soru daha sorabilir miyim? (Bloğunuzda aratıp bulamadığım için sormak istedim) Kurgu programlarında yüksek verim almak için kimisi PC der, kimisi mac. Peki imacler kurgu için yeterli performansı sağlayabilir mi? Ben tv programları montajlıyorum ve genelde her bir bölüm 250 GB kadar bir veriyle çalışmak durumunda kalıyorum. (Bazen daha üstü belgesel ve reklam filmleri olduğuda oluyor)

  • Bu konuda sabahlara kadar tartismaya gonullu cok arkadasimiz var : ) SU anda facebook ta bu basligin altinda devam ediyor ayni tartisma.

    Ben PC ciyim. Arada iddia edildigi kadar fark yok diye dusunuyorum. Iyi donanim olursa her sekilde cozersiniz

  • 2010 model imac’de premiere cc ile 5 reel, 6 kanal ses toplamda 86 dakikka sinema filmi bagladim. Ses icin OMF almaya gelene kadar hersey sorunsuz ilerledi. Orjinal dosyalarin yarisi firewire800 diger yarisi 2 ayri usb hdd’den ilerledi. Bende nasil yapti anlamadim:) Media encoder motoru bence cc surumunde artik oturmus. Eskiden premier’in exportlari hep supeliydi. Endustride lider olurmu bilmiyorum ama bagimsiz film yapimciliginda suan icin rakipsiz diye dusunuyorum.

  • Mustafa Preşeva

    Tanadığım birkaç kişi CC yı bayağ övdü. Benim tek derdim ses trimleri ve arayüzü. Avid çok temiz bu konuda, ne yazık ki. Uzun metrajlarda cümleleri değil, heceleri diğer tekrardan alıp mantıklı replikleri tasarliyoruz. CC yı denemedim, belki bu konuda ilerlemesi var. Kısa projeler için muhakak Avid den daha iyi.

  • Yahu ne desteksiz yorumlar yazilmis.hollywood ta premiere lidermis? Oscar best editing kategorisi acin bakin son yillara.Hatta gecen sene %90 avid idir.gravity sinden dark knight larina akliniza ne gelirse.
    Premiere bu sene ilk olucak gone girl ile.
    Herkes premiere in ae ile baglantisindan dynamic linkten bahsetmiste afedersiniz hollywood filmlerinde sadece vfx i yapan 20 farkli sirket oluyor tek projede ne dynamic linki 🙂 adamlar ayni kitada bile degil.
    Bende adobe cc kullaniyorum gercekten sahane islerimi fazlasi ile goruyor 6K footage playback yapiyorumda bu avid in premiere den daha kotu oldugunu gostermiyor.
    Buradaki muhabetler sey gibi olmus eline 5D mk2 alanin hollywood u yenicem lan demesi gibi.
    Yav he he 🙂
    Emin olun fincher a agnus wall kirk baxter a movie maker verseniz kurgular ayni seyi

  • Leverage ve birçok uzun metraj da Final Cut Pro x kullanılıyor. Son güncellemeleri ile birçok sorunu aşmışlar, bu konuda deneyimi veya düşüncesi olan var mı.

  • Bu program milliyetçeliği biterse şayet bir gün,o zaman iyi filmlerden,iyi kliplerden,iyi yönetmenlerden kaliteli yapımlardan söz ediceğiz..Adını hala endüstri olarak koyamadığımız bu “sektör”gırla alaylı ile dolu bu alaylıların “alayı” tamamen ezberci ve aslında bu alaylıların “alayı” ile işimiz çok zor…İlker hocam sizde olmasanız halimiz perişan olurdu,iyiki varsınız:)Zira bu yazınızdan sonra bir süredir takip ediyorum gırla alayı “alaylı” kurgucuların adobe premiere cc geçtiğini gördükçe gözlerim yaşarıyor,ben okulda Avid Liquid ile kurgu öğrenmeye başladım yani sonra Premire öğrendim onu kullandım sonra fcp kullandım onu öğrendim…Hepi topu kes,kopyala,yapıştır ama bu alayı “alaylı”adamlar ezber bozamıyorlar tıkanlık burada…

  • Hocam Saygılar önce 😀
    benim bir sorum olacak, edius taki bir projeyi aaf veya edl ile avid e alma şansımız var mı ?

  • edius kullanmadim hic ama teorik olarak olmasi gerek.

  • Eveet. Tam bir yıl önce konuştuk, kaldı ki Final Cut oyundan çıkmış, Avid her zamanki gibi güçlü önder, tek Premiere ciddi ilerleme yapmış. Ediusten kaçın, mümkün se, diğer platformlara proje transferleri çok sakat.

  • Bir yildir Premiere kullaniyorum. Cok memnunum : )

  • fcp 7 iyi de pro x le bozdular

  • ilker hocam göz kırparken kitabını nasıl temin edebiliriz. kitap olsa süper olur ama olmasa bile olmasa pdf bile olur

  • Selam bu soru neredeyse her hafta soruluyor. Istanbul Bilgi Universitesi Yayinlari ile kac defa konustugumu soylesem inanmazsiniz. Ne yazik ki bir turlu kitabi basamadilar. Gecen aylarda basilmasi gerekiyordu ancak hala beklemede. Luften Istanbul Bilgi Universitesi Yayinlari’ni arayin bu konuda.

  • hocam aradım 1 tane varmış kargoyla gelecek bakalım:)

  • Ustad da Premiere demis : )

Leave a Reply