SSS

Bana yıllardır sürekli sorulan bir takım sorular var. Bunları toptan cevaplamak için böyle bir sayfa açmaya karar verdim. Soru sormak için asagidaki formu kullanabilirsiniz. E-posta adresinizi girerseniz sorunuz cevaplandiginda uyari mesaji alacaksiniz. Tabi e-posta adresinizi vermek zorunda değilsiniz…

PS: Konu başlıklarına ait soruları o konuların altına comment olarak eklemenizde yarar var. Burada daha genel, blogdaki herhangi bir konuya dahil olmayan ve adı üstünde SIK SORULAN sorulara cevap vermek istiyorum.

Bana ozel eposta yollamak istiyorsaniz adim soyadim gmail adresini kullanabilirsiniz.

Teşekkürler.

Question:
Email: 1

1 - Notification of when your question has been answered. (Optional)
  1. Rating: +9

    Positive Negative

    Film kameralarındaki yüksek kare çekim özelliği ile video kameralardaki shutter speed özelliği çalışma mantığı olarak aynı mı?örneğin bir film kamerası saniyede 100 kare çekim yaptığında elimizde birbirinden farklı 100 kare olması gerekiyor.Videoda bu nasıl? (Murat)

    Kasetli video kameralarla kolay kolay yüksek kare çekim yapılamıyordu çünkü daha fazla kare kaydetmek için ya kasetin dönüş hızını değiştirmek gerekiyordu ya da bir ön belleğe ihtiyaç vardı. Son bir kaç yılda bellek kartlarına kayıt yapan kameralar ve hızlı CMOS algılayıcıların gelişmesiyle çok yüksek hızlara çıkabilen kameralar ortaya çıktı. Casio EX F1 bunun ilk örneklerinden biri (1200 kare/sn). Yani sorunuzun cevabı: Evet videoda da aynen filmdeki gibi elimizde daha fazla kare olması gerekiyor. Bunun için de hem algılayıcının daha hızlı çalışması hem de kayıt sistemine aynı hızla aktarım yapılabilmesi gerekiyor. Kasetli sistemlerde ise ön bellek dolana kadar yüksek hızlı kayıt yapabiliyorsunuz (Örneğin Sony'nin bazı modellerinde 7 sn. boyunca yüksek hızlı kayıt yapabiliyorsunuz.)

    Shutter Speed ise her bir karenin pozlanma süresini belirler. Yüksek kare çekim ile aynı şey değildir. Tabi yüksek kare çekim yaparken aynı zamanda shutter speed de yükselmiş olur ama tersi geçerli değildir.

  2. Rating: +12

    Positive Negative

    Soru: Hep söylenen “Tek CCD amatördür , renkleri 3 CCD daha gerçeğe yakın bir şekilde gösterir”. Peki sony f35 ve Red gibi kameralar 3 ccd değil. Bunun mantığı nedir? (Murat)

    Yanıt: Güzel bir soru. Aslında hala 3 CCD çalışan Thompson Viper gibi kameralar da var. RED ve Sony gibi üreticilerin bu yola gitmemesinin bir çok nedeni var: Öncelikle 3 algılayıcı kullanmak daha pahalı. İkincisi kamera araya giren prizma nedeniyle büyüyor ve ağırlaşıyor. Ayrıca 3 CCD kullandığınızda sinema filminde kullanılan mercekleri kullanamıyorsunuz çünkü bu merceklerden süzülen ışık prizmadan geçip üçe ayrılınca bir çok optik sorun çıkıyor. Bu tür kameralar için özel olarak üretilmiş mercekler kullanmak gerek (video mercekleri yani). Bütün bunların yanı sıra yeni algılayıcılarda o kadar çok piksel var ki tek algılayıcının önüne Bayer filtresi (RGB) koymanızdan kaynaklanan yüzde otuzluk çözünürlük kaybını göz ardı edebilirsiniz. Yine de bu teorik olarak sonu olmayan bir tartışma zira 3 CCD kameralar daha düşük ışıkta daha iyi sonuç veriyorlar. Son söz olarak basitleştirirsek sonuçlara baktığımızda arada ciddi fark olmadığını görüyoruz. Sizin bahsettiğiniz “tek CCD’den performans alınmaz” yargısı düşük çözünürlüklü kameralar için hala geçerli ama yeni teknoloji ve yüksek çözünürlüklü kameralar için pek değil.

  3. Rating: +10

    Positive Negative

    Soru: Sinemada yayınlanması düşünülen bir film dijital olarak çekilirken en az hangi çözünürlükte olmalıdır? 720p bir çekim, filme aktarılıp perde de sorunsuz gösterilebilir mi ? (Ferhat)

    Yanıt: Boyle bir genel kuraldan bahsetmek zor. SD cekilmis bir goruntu de film olarak perdeye cıkabilir. 720p de tabi ki olur ama gercekten film kalitesine ulasmak icin 1080p veya daha iyisi 2K yapmakta fayda var. Bazı kaynaklar filme en yakın sonucun 4K ile elde edileceğini iddia etse de sinemalardaki gostericilerin mercekleri 2K’yi bile (optik olarak) bulamadiklari icin 4K gerekli degil diyebiliriz.

  4. Rating: +5

    Positive Negative

    Soru: X kameram var bununla film çekebilir miyim?

    Yanıt: WB (Beyaz ayarı), Focus (netlik), Pozlama (Diyafram), Örtücü Hızı (Shutter) ve Kazanç (Gain) ayarları “otomatik olmayan” her kamera ile film çekilir. Tabi ses yüksekliği kontrolü ve XLR ses girişleri de olsa iyi olur. Bunlardan hiç biri yoksa bile film çekilebilir ama işiniz çok zorlaşır.

  5. Rating: +4

    Positive Negative

    Soru: HD Nedir? Projemi HD çekmemin bir yararı var mı?

    Yanıt: HD bugüne kadar kullanılan standart TV sisteminden çok daha fazla detay kaydedebilen (720*576 ya karşılık 1920*1080) yeni formatlara verilen genel isim. Evet projenizi HD çekmeniz bugün için olmasa bile yakın gelecek için son derece hayırlı olacaktır. (HD’nin içinde 720p adı verilen ve 1280*720 çözünürlüğünde kayıt yapan bir ara format da var)

  6. Rating: +2

    Positive Negative

    Soru: Hangi DSLR’ı almalıyım?

    Yanıt: Bugün alacağınız herhangi bir DSLR zaten iyi olacaktır. Burada ihtiyaçların doğru belirlenmesi en önemlisi: Her DSLR her şeyi iyi yapamaz. Marka konusunda Canon, Nikon ve diğer üreticiler aşağı yukarı benzer modelleri piyasaya salıp durduklarından yapacağınız tercih çok da önemli değil ama model konusunu iyi düşünmekte yarar var. Daha önemlisi hangi mercek sistemine gireceğinizdir. Mercek seti makinadan çok daha pahalı ama kalıcı bir yatırımdır. Bugün için başlangıç seviyesi kameralar EOS 500D, Nikon D90 sayılabilir. Bunların fiyat performans oranları çok iyidir ve fazla düşünmeden alınabilirler…

  7. Rating: +1

    Positive Negative

    Canon 5d MArk 2 ile çektiğim video dosyalarını macta quicktime ile açtığımda renkler neredeyse lcd ekranında gorulduğu contrastta ve kalitede gorunuyor. Fakat dosyaları pcde quictime ile oynattığımda renklerin çok daha soluk olduğunu gordum.Basta sorunun monitor farkından kaynaklandığını dusundum ama pcde after effectse yada premiere dosyaları import ettiğimde playback ekranında renkler yine sorunsuz gorunuyordu.Fakat export edilen goruntuyu tekrar oynattığımda gom player dışındaki oynatıcılardı yine renklerin yine çok soluk oldugunu gordum. Bu renk değişikliği neden kaynaklanıyor? Bunu gidermek için ne yapmam gerekir?

    Google’da “quicktime gamma shift” kelimelerini aratırsanız bu konuda çok fazla soru olduğunu görebilirsiniz. Oncelikle Apple ile PC’nin gamma degerlerinin farklı olduğunu hatırlatmak gerek. Apple 1.8, PC ise 2.2 gamma değeriyle çalışıyor. Fakat bunun yani sira Quicktime’in h.264 dosyalarını gösterirken gamma yı yanlış anlamak gibi bir problemi (bug) var. Sonuc olarak Canon’un ekranında ve diğer okuyucularda gördüğünüz görüntü doğru. Aşağıda çok daha detaylı bilgi mevcut. Quicktime’ın bir sonraki güncellemesinde bu sorunun çözüleceğini umuyorum. Bu arada 5D MK II dosyalarını okumak için en başarılı yazılım KM Player…

    http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8551140

  8. Rating: +3

    Positive Negative

    Bir Canon sorusu da benden gelsin Tam olarak anlayamadığım bir mevzu olarak mevcut kullandigim eos 40D ile EF 28-135 lense sahibim simdi 40D APS-C sensore sahip olduguna ve ef-s destegine sahip oldugunu biliyoruz. Mantıken kullandigim 28-125*1.6=44.8mm-216mm degerlerine denk geliyor anlayamadigim nokta eger ki ef-s lensler direkt olarak aps-c sensor ler için short back focus ile üretilmişse bana gercekten 18mm degerini vermesi gerekmezmi (efs18-55) yok eger gene 1.6 carpani varsa bu lensler ne işe yarıyor?

    Evet sorunun cevabini siz zaten vermissiniz APS-C merceklerin odak uzakligi daha az. Bu yuzden de 10 mm bir EF-S mercek APS-C bir makinede, 35 mm'de EF 16 mm'nin verdigi sonucu veriyor. Oysa EF 16 mm bir merceği APS-C bir makinaya taksaniz 25 mm’nin tam sensor de verecegini gorurdunuz. Yani sozun ozu EF-S mercekler de odak uzakliklari neyse ona gore adlandiriliyor. Sizin dediginiz gibi adlandirilsalardi (Yani EF-S 16-35 mm) olsaydı korkunc bir kaos ortaya cikardi…

  9. Rating: +1

    Positive Negative

    Ef mount olup 40D ile kullanabileceğim bir lens önerebilirmisiniz zira bir sure sonra mutlaka 5dmk2 ye gececegim ve aldigim lensleri ilerde elden cikarip yenilerini almak hic de olumlu baktigim bir dusunce degil malesef 🙂

    EF-S almamak istiyorsaniz genis acilarda ciddi sekilde kisitlanacaksiniz demektir. Olabilecek en genis acili EF 14 mm bile APS-C bir govdede 22 mm olarak is gorecektir. Yapilacabilecek iki sey var: Ya 16-35 2.8L II almak ya da 17-40 4L almak. 4 diyafram merceklere pek sıcak bakmiyorum. Ne yazik ki o 1 fstop’luk fark epey kritik… Bu ikisi disindaki butun EF ler APS-C govdede cok dar kalacaktir ama eger genisle isim yok diyorsaniz onerecegim lens 24-70 2.8L dir.

  10. Rating: +3

    Positive Negative

    Sp ve Lp kayıt modu nedir? Her kamera modeli her iki modda çekim yapabiliyor mu? Almayı düşündüğüm bir (HD) kameranın özelliklerinde kayıt modu Lp diye geçiyor. Sizce almalı mıyım? (Selçuk)

    Short Play ve Long Play kelimelerinin baş harfleri. Genelde kayit medyasını (kaset, kart, sabit disk vs) daha ekonomik kullanmak icin uygulanan bir yoldur. LP cekim onerilen bir sey degil. Sadece ani videosu vs gibi goruntu kalitesi onemsiz seyler cekecekseniz ve kartınız yetersizse bas vurulabilir. Kısaca: Bu devirde (medya bu kadar ucuzlamisken) SP / LP ayrımı çok önemli değil.

  11. Rating: +0

    Positive Negative

    kısa film için bir kamera almayı düşünüyorum. öncelikle kitabınızda tavsiye ettiğiniz modeller üzerinde duruyordum, fakat 5d mark 2 çıkınca kafam karıştı. hem sensör büyüklüğü hem de değişebilir lens özelliği daha cazip gibi, fakat ciddi bir kısa film çalışması için ne kadar yeterli olabilir? örneğin odak kaydırmayı 5d mark 2 de nasıl gerçekleştireceğiz? öte yandan kitabınızda tavsiye ettiğiniz kameraların sensörleri 5d mark 2 den çok daha küçük. merak ettiğim bu durum her video kamera için aynı mı? eğer öyleyse 5d mark 2 almak daha geniş açılar için daha uygun mu olur? 5d mark 2 var olan problemleri çözüldüğünde iddialı bir kısa film için yeterli olur mu? son olarak sony fx7, fx1e, canon xl a1, ve buna benzer kameralar bana geniş açıda sorun verecek mi, bunlar için de geniş açı adaptörü mü kullanmam gerekecek? (Gurkan)

    5D Mk II hakkında çok yazı yazdım. Daha önce de söylediğim gibi 5D Mk II dünyanın en iyi video kamerası... olabilirdi. Eger Canon onu 25 kare/sn yapsaydı. Şu haliyle ne yazık ki bir ise yaramaz. Guzel goruntuler uretir, seyretmesi guzel olur ama profesyonel amaclar icin henuz yeterli degil. Diger sorunuza gelince evet su an 5D MK II kadar buyuk algılayıcısı olan bir kamera yok (buna RED de dahil). Buyuk algılayıcının avantaji genis acidan cok alan derinligi kontrolu saglaması ve dusuk ışıkta çok iyi sonuç vermesi.

    Bu arada söz ettiğiniz kameralar için geniş açı adaptör kullanmanız gerekecektir.

  12. Rating: +1

    Positive Negative

    Malum bizler öğrenciyiz, kamera fiyatlarına ulaşmamız nispeten zor. Acaba ikinci el almamızı önerir misiniz?(Yasin Ilgaz Irmak)

    Ikinci el video kamera almak özellikle kasetli sistemlerde pek önerilen bir durum değildi çünkü kaset okuma yazma ünitelerinin ömürleri epey kısadır. Sabit diskli veya optik diske yazan kameralar için de aynı şey söylenebilir. Bağımsız ve değişebilen bir ortama kayıt yapan kameralar ikinci el olarak ilk saydıklarıma oranla çok daha rahat alınabilir. Bunlar mekanik parça içermedikleri için bozulmaları zordur.

    Yine de kamera genelde (ne yazık ki) hor kullanılan bir şey olduğu için ikinci el alırken dikkatli olmak gerek.

  13. Rating: +0

    Positive Negative

    ben nikon d80 ve nikon objektifler kullanıyorum. nikon'dan; canon 5d mark 2 seviyesinde, hem full frame, hem video çekimi olan,hem mikrofon girişi olan bir model bekliyorum açıkçası. böyle bir modelin gelme durumu varmı, beklemelimiyim.d800 , d900, d700x söylentileri var. ne zaman gelir piyasaya. ve sorum içinde ikinci bir soruya geçerek, sizcede video özelliği olan bir dslr almak, canon hv 30 artı 35mm adaptör seçeneğine göre daha avantajlı değilmi? (nikonda d90 ı mikrofonu olmadığı için tutmuyorum)

    Nikon dedikodularini takip etmiyorum pek ama dediginiz gibi bir kamera gelmesi beklenebilir. DSLR tabi ki adaptore göre daha avantajlı ancak yine de bir takim ciddi sorunlar var. En basiti LCD nin saga sola dönmemesi bile aslında önemli bir problem...

  14. Rating: +4

    Positive Negative

    fotoğraf makinesinde örtücü hızının perdenin açılıp kapanma süresiyle ilgili olduğunu biliyoruz. peki kameradaki örtücü hızında esas alınan nedir, görüntü akarken perde açılıp kapanmıyor, ama kamerada shutter var

    Film kameralarında aynanın açısı aynı zamanda ortucu hızını belirliyor. Örneğin ayna 180 dereceyse ortucu hizi 1/2Xcekim hızı oluyor. Yani 24 kare cekiyorsanız 1/48... Video kameralarda ise mekanik bir ortucu hizi yok. Bunlarda da algılayıcının elektronik olarak taranma suresi ortucu hızını belirliyor. Genelde PAL kullanan ulkelerde videonun normal ortücü hızı 1/50 dir.

  15. Rating: -1

    Positive Negative

    5d 2 mark kullan bir arkadaşım var. 10 dakikalık bir görüntü için, render süresinin 7-8 saat sürdüğünü söylüyor. 40 d kullanıyorum ve 5d ye geçmek istiyorum. 5d ile ilgili okuduğum yorumlar beni iklem içersinde bırakıyor. lütfen beni bilgilendiriniz. saygılar

    Bu konuda cok yazi yazdim. Ozetle: Video ozellikleri su an icin (Temmuz 2009) profeyonel amaçlar için yeterli degil. Fotograf makinesi olarak alacaksaniz full frame e ihtiyacınız olduğuna inaniyorsaniz dusunmeden alabilirsiniz.

    Fakat sunu bilin ki 40D cok iyi bir kameradır hatta auto focus sistemi 5D MK II'den üstündür.

  16. Rating: +0

    Positive Negative

    profesyonel kameraların ccdlerinin önünde renk filtreleri var.yarı profesyonel kameralarda bu filtreler yok.Zaten beyazı ccdlerden ayarlıyabiliyoruz. bu filtrelerin asıl amacı nedir.nasıl bir getirisi var.gün ışığını tungstene yada tungsteni gün ışığına dönüştürme filtrelerine mantık olarak benzemiyor.İçerde tungsten ile çekim yapsanda 3200 k filte seçiliyor.

    Çok iyi bir soru. Cevabını net olarak bulamadım ne yazık ki. Yine de teorik olarak cevaplarsam: 3 CCD li bir kameradan söz ediyorsak WB dediğimiz şey bu üç algılayıcının sonuç görüntüye ne oranlarda etki edeceğini belirler. Normal durumda %60 yeşil, %30 kırmızı, yüzde 10 da mavi filtreyle kaplı algılayıcıdan alınır. Sizin elektronik olarak WB değiştirmeniz bu oranları değiştirmeniz anlamına gelir. Bu durumda ışığın algılayıcılara gelmeden doğru beyaz ayarına getirilmesi ile sonradan elektronik olarak düzeltilmesi arasında küçük de olsa bir fark olabilir. Profesyonel kameralarda bunun filtre ile yapılması bunun sonucudur diye düşünüyorum. Bu konuda net bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim.

  17. Rating: +1

    Positive Negative

    Merhaba, kameralarla ilgili yaptığınız yorumlarda iki şey dikkati çekiyor sensör ve 25p. Sensör lensten gelen görüntünün üzerine düştüğü film gibi niteliği fiziksel öboyutları çok önemli bir unsur hali hazırdaki sistemlerde fakat 25p denilen şey neden bu kadar önemli. İlkerc' in yazılarından birinde bunun dışındaki sistemler "anı videosu çeker" şeklinde bir yaklaşım vardı. Kabaca 24 yada 25p neden bu kadar önemli?

    Dunyadaki butun sinema gostericileri 24 kare gosterecek sekilde tasarlanmistir. PAL video sistemi kullanan bizimki gibi ulkelerde de saniyede 25 kare gecer. Bu ikisi arasinda donusturme yapmak gorece kolay bir is. Yuzde 4 civarinda bir hizlandirma veya yavaslatma gerektiriyor. NTSC kullanan ulkelerde ise TV yayinlarinda saniyede 30 kare geciyor. 30 dan 24'e gitmek de cok zor degil. Sonuc olarak PAL kullanan bir ulkedeyseniz veya filminizi sinemada gosterecekseniz 24 veya 25p ceken bir kameraya ihtiyaciniz var.

  18. Rating: +4

    Positive Negative

    fotoğraf makinasındaki enstantane mantığıyla video kameralardaki shutter speed mantığını örtüştüremiyorum. örnekleyecek olursak, kaportaya yerleştirilmiş bir kamera var. şoför koltuğunu çekiyoruz. araba hareket halinde. şoför sabit, ama arkada hızla akan bir manzara görüntüsü var. şimdi shutter speed'ı arttırmamız veya azaltmamız görüntüde ne gibi değişikliklere yol açacak? shutter speed'le hareket algısına hakim olduğumuzu bilmiyordum. sadece ışık az olduğunda, arttırarak görüntüyü daha aydınlık hale getirmeye çalışıyordum...

    Shutter speed her bir karenin olusturulma suresini belirliyor. Ornegin 1/2000 shutter ayarladığınızda her bir kare saniyenin 2000 de 1 inde dusen isikla olusturuluyor. Boylece videoyu olusturan her bir kare daha net resimlerden meydana gelmis oluyor. Fakat bu durum motion blur dedigimiz (insan gozunde de olan) etkiyi yok ettigi icin ortaya garip bir video goruntusu cikariyor.

  19. Rating: +2

    Positive Negative

    HD hayatımızda daha fazla yer kapladıkça bazı kavramlardan da çokça söz edilir oldu. Örneğin "interlace ve deinterlace" Bu iki kavram/işlem hakkında bilgi verir misiniz? Nedir, neden yapılır, nasıl yapılır..?

    "Interlace" veya "Interlaced" bir karelik resmin iki parca halinde gonderilmesine deniyor. Bu yontemde once cift satirlar sonra tek satirlar gonderiliyor. Boylece 25 karelik bir goruntu 50 yarim kareye donusmus sekilde gonderiliyor. Bu aslinda TV sisteminin ilk yillarinda teknolojik yetersizlik nedeniyle gelistirilmis bir ozelliktir. Sinema filminde ise tek bir kare tek parca halinde ve tek seferde (progressive) olusturulur. Deinterlace asli interlace olan bir goruntunun tek parca (progressive) haline getirilme islemidir.

  20. Rating: +4

    Positive Negative

    ilker hocam merhabarar.. benim aklıma takılan en önemli sorulardan biri "ÖRNEKLEME" yani makinemizin 4:2:2 örnekleme ile çalışması bize neyi ifade ediyor? 4:4:4 ile arasında ne anlamda farklılıklar var? bunuları bize anlatırsanız çok memnun olurum.. Sevgiler hocam...

    Bu soruyu kitabımda yanıtlamıştım. Kısaca tekrarlarsam: Renkli görüntü RGB (Kırmızı yeşil mavi) den oluşur. Bu üç bilginin her bir piksel için kaydedilmesine 4:4:4 deniyor. Oysa bu pratikte çok fazla veri anlamına geldiğinden her bir piksel için ayrı ayrı RGB bilgisi kaydetmek yerine 4:2:2 yönteminde G bütün piksellerde tutulurken R ve B için her iki pikselde bir tanesi tutulur. Bu da veriyi ciddi şekilde azaltır. Sonuç olarak bir kayıptır ama gözle algılanması zordur.

  21. Rating: +2

    Positive Negative

    Nereye sorduysam çelişkili ve doğru olmayan cevaplar aldım. Sizden doğru cevabı alabileceğimi ümit ediyorum. Hızlı şekilde anlatmam gerekirse: Dvd'ye kayıt yapan basit bir kamera ile hemen hemen aynı standartlarda olan kasete kayıt yapan DV kamera arasında ilginç farklar var. Dvd ye kayıt yapan kamera genel anlamda daha bozuk kalitede gibi (mpeg sıkıştırmadan dolayı olduğunu tahmin ediyorum) ama renk kontrastı şaşırtıcı derecede dv kameradan iyi durumda. Sanıyorum burada Mpeg2 ve DV formatlarından kaynaklı bir fark çıkıyor ortaya doğru mudur?

    DVD kameralar MPEG2 yani interframe (kareler arasi) codec kullaniyorlar. Ustelik bunu real time (gercek zamanda) yapmak zorundalar. Bu nedenle kaliteleri DV gibi intra (kare ici) codec ler kadar iyi olamaz. MPEG2 ye kodlama yapilirken kamera bir tur islemle rengi kontrasti abartiyordur. DV kamera is bunu yapmiyordur. Aslinda dusunulenin tersine yapmayan kamera daha iyidir cunku bu tur islemler sonradan daha kontrollu sekilde gerceklestirilebilir.

  22. Rating: -1

    Positive Negative

    Profesyonel kameraların menülerinde bulunan gamma vs gibi ayarları post aşamasında yapmakla çekim anında yapmak arasında ne gibi bir fark var? Bu ayarları çekimde yapmanın bize ne gibi bir kazancı var?

    Çekim sırasında algılayıcıdan gelen veri kameranın içindeki işlemci tarafından "işlenir" ve sonrada kaydedilir. Bu "işlem" tabi ki aslında bir kayıptır. Yani verinin bir kısmı kayıttan önce atılır. Bu nedenle kamera içinde yapılacak seçimler bilinçliyse normalden daha iyi sonuçlar çıkabilir. Buna karşılık aynı durum post production sırasında yapabileceklerinizi azaltacaktır.

    Özellikle bilinçsiz şekilde kurcalanacak ayarlar geri dönülemez hatalar yaratabilir. Bu nedenle kameranın gelişkin ayarlarıyla oynarken ne yaptığınızı iyi biliyor olmanızı öneririm.

  23. Rating: -1

    Positive Negative

    Canon 5d mark II'yle bir kısa film çektik evdeki bilgisayara adobe premiere cs4 kurduk.normalde görüntülere quicktime'dan rahatça izleyebiliyorduk fakat montaj için görüntüleri adobe'a atınca izleyebilmek için render istiyor.Daha önceden final cut'la biraz uğraşmışlığım var onda clipleri timeline'a attığımızda realtime safetime...vb gibi seçenekleri vardı kurguyu rahatça yapıp effectlerde bazı previewler için render istiyordu. Premiere'de buna benzer bir seçenek yok mudur acaba?teşekkürler

    Su an icin (Ocak 2010) EOS 5D MK II dosyalarini dogrudan kurgulayabileceginiz bir sistem yeryuzunde mevcut degil. Baska bir formata donusturmek zorundasiniz.

  24. Rating: +1

    Positive Negative

    İlker Selamlar...Teknikten biraz ayrılıp özel bir bakışını almak istiyorum...Butce, bilgi ve tecrübe anlamında en iyi işlerin genel görüntü kimliklerinde keskinliği kadar yumuşaklığı ile de göze hitap eden önemli bir kişilikleri var. Örneğin 3 farklı örnek; Without a Trace, Smallville ve Cold Case. Hepsi tamamen farklı tarzlar ve kimlikler ama bahsettiğim ana özellikler mevcut. Bu tarz yapımlarda bu kimliğin yakalanmasında Sence en önem sırasına göre unsurlar neler?... Tanesi 400.000 USDdan başlayan lensler mi?...kameralar mı?..tabii ki mükemmel ışık...bir de tabii ki inanılmaz tecrübeli set ve post ekibi var...bu serilerin bazılarının şu an HD çekildiğini biliyoruz...Senin bu kalite standartında sıralaman nedir?...ayrıca extra notlarını da belirtir misin?...ilgin için sonsuz teşekkürler...

    Sorunuz sektorden arkadaşlarımla aramizda ara sıra tartistigimiz bir şey: Görüntüyü iyi yapan şey kamera değildir. Dünyanın en iyi kamerasıyla çok kötü görüntüler üretebilirsiniz veya en kötü kamerayla gayet güzel görüntüler üretebilirsiniz. Bence en onemli faktorler: Mekan, Sanat yonetimi, Cerceve, Renk, Işık, Kostum, Mercek, Kamera, Color Correction... Bütün bu unsurları doğru bir araya getirebilirseniz istediğiniz sonucu alabiliyorsunuz. Türkiye'de tabi zor bu işler : )

  25. Rating: +1

    Positive Negative

    meraba, size bir konuda danışmak istiyorum.ben dslr bir makıne almak istiyorum hd video çeken modelide panasonic gh1.fakat ikinci elini buldum satıcnın ddine göre makıneyi 1.5 yı kullanmış ve 40 saat video çekimi yapmış sizce böyle bir makine alınırmı?sensör ömür ne olur bu durumda

    Sensor un eskimesi soz konusu degil. Boyle bir sey olsa bile cok uzun surerdi. Her sekilde sizi etkilemez.

  26. Rating: +0

    Positive Negative

    Merhaba İlker bey, ekran kullanımı kolaylığı ve iyi video performansı özelliği nedeni ile kısa film için canon 60d alacağım. Ancak üzerindeki kit lensler 18-135mm f3.5 ya da 18-55mm f3.5 yetersiz olur korkusundayım. Bir adet nispeten kaliteli canon 50mm f1.8 prime lens alacağım, ancak fazla bütçem yok. Kısa filmden kazandığımızı kısa filme yatırıyoruz-malum daha pek çok aparat da alıyorum- 50mm yanında ivedi olarak hangi lensleri almamı önerirsiniz. Kit lensi almadan tüm paramı 24,35,50,85 ve 100mm'ye mi kaydırmalıyım. Teşekkür ederim.

    17-55 2.8 IS almanızı öneririm.

  27. Rating: +2

    Positive Negative

    öncelikle meraba canon'un son olarak çıkardıgı profesyonel kamera olarak tanıttığı canon XA 10 modeli teknik özellikleri bakımından kısa film için yetrli mi son olarak fiyat/performans açısındanda değelendirirseniz çok sevinirim teknik bilgim çok fazla degil yani amatörüm cevaplarsanız çok sevinirim teşekkürler.

    XA10 cok fazla ozelligi olmayan modern bir video kamera. Panasonic'in HMC 151 i ayarında (ondan biraz ustun) bir alet. Amerika fiyatı 1999 USD. Bence makul çünkü üzerinde XLR ses girişleri var.

    Yani bu tür bir kameraya ihtiyacınız varsa düşünülebilir.

  28. Rating: +0

    Positive Negative

    Kitabınızda ''Filmin önemli üstünlüklerinden biri hala bu: Görüntü alanının video algılayıcısına göre büyük olması.'' demiştiniz. 5D Mark II, F3 ve AF100 gibi kameraların çıkmasıyla bu üstünlüğün artık sona ermeye başladığını söyleyebilir miyiz? 5D Mark II'nin görüntü alanı 35 mm sinema filminin görüntü alanından daha büyük. Biri 24x36 mm, diğeri ise 16x22mm görüntü alanı kullanıyor. O halde Mark II düşük ışık performansı, alan derinliği ve görüntü kalitesi açısından 35 mm filmden daha mı üstün ? (Nadir)

    Kitap yazılırken o kameralar ortada yoktu. Sorunun birinci bolumunun cevabı evet. 5D MK II algılayıcı buyuklugu açısından 35 mm filmden üstün ama diger alanlarda (renk derinligi ve dinamik aralık) tabi ki degil.

  29. Rating: +1

    Positive Negative

    PAL yayın sisteminde taranan satır sayısı 625. Fakat biz çoğunlukla 576 rakamını kullanıyoruz. Arada kalan 49 satır nereye gidiyor ? Pal yayın sistemi için aspect ratio 4:3 (1.33), çözünürlük ise 720x576 diyoruz. Fakat 720x576 piksellik bir görüntünün çerçeve oranı 5:4 çıkıyor. 4:3 gibi bir çerçeve oranı elde edebilmek için çözünürlüğün 768x576 olması gerekir. Bu durumu nasıl açıklarsınız ? (Nadir)

    Geriye kalan satirlar timecode verisi, teletext gibi ek veriler icin ayriliyor. Sorunun ikinci kismi pixel aspect ratio ile ilgili. Bazi sistemler kare (square) piksel kullanirken, bazilari dikdortgen piksel kullanir. Bu da dediginiz farki yaratir.

  30. Rating: +2

    Positive Negative

    İlker Bey merhabalar Sorum NTSC/PAL olayı hakkında. NTSC ve PAL farkı sadece sinemada oynatıldığında mı ortaya çıkıyor? Çünkü vimeo, youtube dan 30 fps çekilmiş videoları izlediğimizde bir fark algılamıyoruz. Dolayısıyla sinemada oynatım dışında NTSC kamera almamız bir problem yaratır mı?

    Hayır sinemalarda filmler dunyanin her yerinde (ozel bir istek yoksa) 24 kare olarak gosterilir. Bilgisayar ekrani ise hem 24 hem 25 hem 30 fps e destek verebilir. Bu nedenle siz vimeo dan veya youtube den izlerken bir sorun yasamazsiniz.

    Ancak TV sistemleri o ulkenin ozel durumuna uygun kurulur. Yani Turkiye deki bir TV kanali PAL (25 fps) yayın yapar. Bu nedenle filminizi 30 FPS olarak verirseniz sorun cikar.

    Yani sorunun cevabi: Evet eger TV kanallarinda yayinlamak isterseniz sorun cikar.

  31. Rating: +0

    Positive Negative

    Yarı profesyonel çoğu video kameranın DSLR karşısında esamesi okunmaz duruma geldikleri görüşü çok hakim. Ama teknik konuların dışında video kameraların (oyuncu yönetimi, ergonomisi vs.) daha fazla fayda sağladığı düşüncesindeyim. DSLR bir fotoğraf makinesini bir video kameraya dönüştürmektense. Fotoğraf çalışmalarının dışında sadece video çekimi, kısa film çalışmalarında kullanılmak üzre Mark II, Mark III gibi makinelerin bütçesinde alınabilecek, yarı profesyonel başarılı bir kamera yok mu?

    Bircok kameranvar dediginiz ozelliklerde ama tabi dslr lar kucuk. ucuz ve mercek secenekleri cok.

  32. Rating: +0

    Positive Negative

    5D Mark II, F3 ve AF100 gibi kameraların RED gibi 2K ve 4K çözünürlüğünde görüntüler üretememelerinin nedeni kullanılan codec işlemcisinin niteliği mi? Daha doğrusu RED'in codec işlemcisinin sensörden gelen ham veriyi daha az sıkıştırması mı 2K ve 4K çözününürlüğü sağlıyor ? (Nadir)

    Kayit medyasi ve islemcinin hizi onemli. 5D MK II veya turevi kameralar da istense RAW kayit yapabilecek hale getirilebilir ancak tabi ureticiler icin makul degil boyle bir ise girismek.

  33. Rating: +1

    Positive Negative

    ilker hocam kısa film için dslr almayı düşünüyorum ancak neticede film çekerken sahnelrin tekrar tekrar çekmek gerektiginde dslr'in sensörleri ısınma sonucu sensör yanıyor muş bu dogru mu?ayrıca dslr'de full hd 30 dk ile sınırlı ancak sensörü korumak için 10-15 dk ile sınırlı tutuyomuş firmalar.Doğruluk derecesi nedir acaba? birde dslr de xlr dönüştürücü kullanmak ses kalitesine olumlu veya olumsuz etkisi nedir acaba? yeni başlayacagımız için bilgilerinize ihtiyacımız var.550d/600d/60d birini seçecegiz artık.cevabınız için şimdiden teşekkürler

    Sensorun yanmasi soz konusu degil. Bu tur bir olayi onlemek icin koruma var zaten kameranin icinde.

  34. Rating: +1

    Positive Negative

    şimdiden teşekkür ederim. 1 : 35 mm sensörde 4:3 modunda anamorphic objektifler ile Çekim yapmak ile aynı sensörde 35 format objektiflerle 2:35 frame line arasında ne fark vardır ?

    Anamorfik mercek kullanmayip alttan ustten kesme yolunu secerseniz algılayıcının tamamını kullanmadığınız icin cozunurluk kaybi yasarsiniz. ayrica gorus aciniz da anamorfik merceklerdeki kadar olmaz.

  35. Rating: +1

    Positive Negative

    kısa film vs. gibi projelerde sony a7R II mi yoksa sony a7S II mi tercih edilmeli ? artıları eksileri ne olur ?

    A7S II video uygulamalari icin daha dogru bir kamera.

  36. Rating: +1

    Positive Negative

    Bloğunuz da olan '' Phantom 3 ile 7 saat '' yazınızı okudum öncelikle ellerinize sağlık. Bende bir phantom 3 almaya karar verdim ve yeni çıkan '' Phantom 3 4K '' modelini düşünüyorum. Şimdi sinyal vs bahsetmişsiniz Phantom 3 modelleri bu konuda başarılı mı ? Ve sinyal kaybolduğun da ne yapmalıyım kendisi sinyalin kesildiğin de geliyor mu deneyiminiz var mıdır bu konu da ? Başka bir sorum da: Görüntüler de pervanelerin olduğu köşeler de görüntü de Titreme ve dalgalanma oluyor mu ? Sarsıntı, pervane gücünün verdiği etki yansıyor mu görüntüye ? (Muhammet)

    Sinyal kayboldugunda alet kendisi geri geliyor tabi arada bir engel varsa ona carpabilir bu yuzden ayarlarda yuksekten donmesini ona soylemeniz gerekiyor. Eger kamerayi yukari cevirirseniz veya ileri cok hizli giderseniz koselerden pervane girer evet. Phantom 4 alabilirsiniz onda bu sorunlar yok.

  37. Rating: +1

    Positive Negative

    Selamlar, Document size / Print size ilişkisi için bir dönüştürücü ya da formül var mı:)) Örneğin 4096 x 2304, 300 dpi, "document size 34 x 19 cm". Bundan alınabilecek "print size" nedir (mesela takvim ya da poster için) bunu kolayca, yaklaşık da olsa, nasıl hesaplayabilirim? Teşekkürler. Oğul Balcı

    Bu sonsuz bir tartisma! DPI konusunda 75 dpi a kadar dusulebileceğini iddia edenler var. Tabi bir dokümana ne uzakliktan baktiginizla da ilgili. Asagidaki adresten hesap makinesine ulasabilirsiniz.

    http://www.photokaboom.com/photography/learn/printing/1_calculators.htm#Print

  38. Rating: +1

    Positive Negative

    Magic Lantern ile gelen hdr video özelliği konusunda sorum olacak. Bu videoları masa başında nasıl kurguya uygun ( patlamaları yok edip doğru pozlanmış şekli ile ) hale getirebiliriz? İnternette çok araştırdım fakat tam kesin bi sonuç elde edemedim.

    Magic Lantern'in kendi sitesinde bu tur goruntuleri normale donusturen yazilimlar var fakat uzun ve zahmetli bir is ve cok iyi sonuc verdigi soylenemez.

  39. Rating: +0

    Positive Negative

    Shuttler Angle ile estantane kavramları arasında bir fark var mı? Blackmagic kameralarda manuel özelliklerin az bulunması dolayısıyla soruyorum bunu. Bir kaç lensin üzerinde olmadıkça diyafram bile ayarlanmıyor, menüsü çok kısıtlı.

    Film kameralari yapilari nedeniyle enstantaneyi aynanin acisi ile degistirirlerdi. blackmagic bu klasik yontemin sadece adini kullaniyor. asagida 24 fps cekerken ayna acilarinin neye karsilik geldigini gorebilirsiniz.

    360 = 1/24
    270 = 1/32
    180 = 1/48
    178.8 = 1/50
    144 = 1/60
    90 = 1/96
    72 = 1/120
    45 = 1/198

  40. Rating: +0

    Positive Negative

    Neden sinema filmlerimde "cinematic look" dediğimiz şeye ihtiyaç var? Bu nasıl oluştu? Sadece estetik meselesi midir? Neden bir fotoğraf görünümünde değildir bir film karesi?

    Sinema 100 kusur yillik bir sanat. Bunca yıl içinde oluşmuş bir takim alişkanliklarla ilerliyor. Belli bir dili ve estetiği çok uzun sürede oluşmuş. Tabi zaman içinde bu değişiyor ama çok hızlı değil. "Cinematic Look" aslinda genelde eskiye dair bir tanimlama. 1970lerin, 60larin sinemasini cağriştiriyor. Çok büyük bir önemi yok yani bu tanimin. Bir film karesi fotoğraf görünümünde değildir çünkü dinamiktir. Yani değişen bir "flux" akışın bir parçasıdır. Tek başına bir şey ifade etmek üzere yaratılmamıştır. Ancak diğer karelerle birleştiğinde bir anlama kavuşur.

  41. Rating: +0

    Positive Negative

    Merhabalar, Bir kaç yıl önceki bir röprotajınızda kullandığınız bilgisayar donanımından bahsetmiştiniz. Bazı öneriler de vardı. http://teknodonanim.org/04/10/2014/ilkercanikligil/ Tabi röpOrtajın üstünden epey bir zaman geçti haliyle sistemlerde değişiyor. Ben de bugünlerde ağırlıklı olarak kısa film kurgusunda kullanmak üzere bir makina toplamak istiyorum. Biliyorum bu işin bir üst sınırı yok ancak makul/ulaşılabilir bir seviyede (söz gelimi sizin o dönem kullandığınız sistem bana makul gelmişti) bir PC toplamak isteyen amatör sinemacılara nasıl bir sistem öneririsiniz? Murat

    1- Alabileceginiz kadar RAM alin (Bu konuda cimrilik etmeyin)
    2 - SSD bir disk alin. En az 500 GB olsun. Bu sistem diskiniz olacak.
    3 - Nvidia gt 1080 ekran karti alin.
    4 - Medya diski alin (En az 3 TB 7200 RPM) Kurgulari bunda tutacaksiniz.

  42. Rating: +0

    Positive Negative

    İlker bey merhaba,, bir sahnede hem beyaz ışık hem tungsten kullanmamanız gerekiyorsa beyaz ayarını Nasıl halledebiliriz?

    Eger estetik olarak isiklardan birinin farkli renkte olmasini istemiyorsaniz onune filtre takip istediginiz kelvin derecesine getirmeniz gerekir. Beyazi tunsten e cevirmek icin Turuncu filtre, tungsten i beyaza cevirmek icin Mavi filtre kullanmaniz yeterli olacaktir.

  43. Rating: +0

    Positive Negative

    sayın Canikligil, Film kameralarında örtücünün bir turunda, bir kare pozlanarak, dekadraj çizgisi oluşuyor.Örtücü hızımızda 24 fps düşünürsek 1/48 yani 1/50 dir. Bu ayarlarda fim devinimi net görünürken, fotoğrafta bu örtücü hızıyla çektiğimizde neden net olmuyor. teşekkürler

    Yanlis bir varsayimla yola cikiyorsunuz. Film karelerine durdurup bakin 1/48 cekilenlerin cogunun netsiz oldugunu gorursunuz (ozellikle kamera hareketi veya oyuncu hareketi belli bir hizin ustundeyse... Fakat biz bunu netmis gibi algiliyoruz. Neden? Cunku gercek hayatta da aslinda cogu seyi net gormuyoruz.

  44. Rating: +0

    Positive Negative

    Merhaba, frame ile shutter arasındaki fark nedir

    Frame derken fps demek istediginizi saniyorum. Frame rate saniyede kac kare cektiginizi belirler (örneğin 25 fps), shutter ise her bir kareyi ne kadar sureyle pozladiginizi belirler örneğin 1/50). Bu iki kavram birbirleriyle iliskilidir fakat ayni sey degildir.

  45. Rating: +1

    Positive Negative

    örtücünün dönüş turunun hızı neye bağlıdır

    Saniyedeki kare hiziniza.

  46. Rating: +0

    Positive Negative

    Sanırım basit bir soru olacak ama mantığını anlamam gerekiyor. Çoğunlukla saniyede 24 kare hızla çekim yaptığımız için genel kanı obtüratör hızının 1/48 olması gerektiğini söylüyor. Neden iki katı olmalı?

    Film kameralarinda bir karenin pozlanmasi ve yerine yeni karenin getirilmesi gerekir. Buna gore varolan surenin yarisi pozlamaya yarisi da eski karenin gidip yerine yeni kare getirilmesine ayrilmistir. 180 derecelik ayna kullandiginizda bu 1/24 un yarisi kadar (1/48) pozlama sureniz var demektir.

  47. Rating: +1

    Positive Negative

    Filmlerin 24 kareye yükseltilmesinde sesin önemi nedir?

    Yukseltilme dogru bir tanim degil. 25 kare cekilmis bir filmin 24 oynatilmasindan soz ediyorsaniz ses yavaslayacak bu yuzden oldugundan daha bas duyulacaktir. Bunu duzeltmek icin pitch correction yapilmasi gerekir.

  48. Rating: +0

    Positive Negative

    Merhaba İlker Hocam.Makinem a6300 slog3 Cekimlerin Dezavantajları Ve Avantajları Varmıdır?CİNE4 İle İlgili Birşey Bulamadım İnternette..Bu Modu A6300 İle Secebiliyormuyuz..

    8 bit sıkıştırılmış mpeg4 kaydeden kameralarla Log cekilmesi cok onerdigim bir sey degil. Bu konuda bir yazi yazmistim blog dan bakabilirsiniz.
    A6300 de de bu secenek var diye hatirliyorum.

  49. Rating: +1

    Positive Negative

    Sayın İlker Bey, kurgu işi yapıyorum. Farklı kameralarla ve farklı fps (23,97 - 24 - 25 - 29,97 - 59,94 v.b) ayarları ile çekilmiş videoların kurgusunda temel olarak izlenmesi gereken yol nedir? Ben farklı "sequence"lar yaratıyor ve hangi kareler hangi fps ile çekilmişse o kareleri ilgili sequence içine atıyor ve kurgulamayı ona göre düzenliyor ve çıktıyı en düşük fps ayarı ile alıyorum ama bu arada yüksek fps ayarlarını en düşüğe getirdiğimde kareler slow motion moduna giriyor. Oysa ben, tüm karelerin aynı hızda olmasını istiyorum. Konuşmanın olmadığı bu tür durumlarda hız ayarları ile sorunu çözüyorum ama doğal seslerin korunması gereken durumlarda bu büyük bir sorun. Bu sorunun çözümü nedir? İlginize şimdiden teşekkür eder, gönlünüzce iyi bir yıl dilerim. (Turgay ÇAVUŞOĞLU)

    Soylediginiz mantiken imkani olmayan bir sey. Kurgu yaptiginiz programin tek bir timeline i olur ve bu da sabit bir kare hizidir (ornegin 25). Bu timeline a attiginiz her sey 25 hizinda okunacaktir sonuc olarak. Eger farkli hizlarda olmalarini istemiyorsaniz (ki bu garip bir istek : ) hizlandirma yavaslatmalar yapabilirsiniz ama sonucta yine her sey 25 olarak okunacaktir. Sesli cekimlerde tabi bu konu buyuk problemlere yol acacaktir.

  50. Rating: -1

    Positive Negative

    iyi günler. Ben göz kırparken kitabını elde etmek istiyorum fakat hiçbir yerde bılamıyorum.Bana yardımcı olabilmeniz mümkün müdür acaba?

    Kitap ne yazik ki bulunamiyor. Bu konuda Istanbul Bilgi Universitesi Yayinlari'ni aramanizi oneriririm.