5D Mk II Devam…

İstanbul’da havalar pek sıkıcı olduğundan 5D Mk II ile çok fazla deneme yapamadım ama netteki forumlarda epey takip ediyorum. Herhalde hiç bir DSLR bu kadar sert eleştirilmemiş ve (tabi ki) bu kadar göklere çıkarılmamıştır.

Saldırının en ilginci Jim Jannard’ın kendisinden geldi (tabi bu testin RED’in sahibinden gelmesi düşündürücü 🙂

Eleştiriler bir kaç başlıkta toplanıyor. Aşağıda bunlarla ilgili ufak videolar ve yorumlar bulacaksınız:

İstanbul’da havalar pek sıkıcı olduğundan 5D Mk II ile çok fazla deneme yapamadım ama netteki forumlarda epey takip ediyorum. Herhalde hiç bir DSLR bu kadar sert eleştirilmemiş ve (tabi ki) bu kadar göklere çıkarılmamıştır.

Saldırının en ilginci Jim Jannard’ın kendisinden geldi (tabi bu testin RED’in sahibinden gelmesi düşündürücü 🙂

Eleştiriler bir kaç başlıkta toplanıyor. Aşağıda bunlarla ilgili ufak videolar ve yorumlar bulacaksınız:

1 – Moire meselesi (Jannard): Bu iddiaya göre Canon 21 MP lik algılayıcıdan 1920*1080 görüntü üretmenin kolay yoluna kaçmış. Normalde kameranın içinde bir video işlemcisi olmalı ve bu işlemci 21 MP lik resmi belli oranda kesip, küçültmeli. Oysa bu yüksek işlemci gücü gerektiriyor. Canon’un tuttuğu yol ise (Bu konuda Canon bir açıklama yapmış değil sadece iddialar bu yönde) algılayıcının altını üstünü kestikten sonra kalan 16:9 luk resimden her üçüncü satırı almak ve diğer iki satırı atmak… Bu da sözü edilen moire ve aliasing (merdivenlenme) etkilerine yol açıyor.

2 – Rolling Shutter veya Jellocam Problemleri: Daha önce burada da konuşulmuştu. CMOS algılayıcılar resmi satır satır oluştuyor. Bu nedenle resmin üstüyle altı aslında ayrı zamanlarda oluşturuluyor. Bu da özellikle hızlı hareketlerde resimde bir dalgalanma etkisi yaratıyor.

3 – Auto exposure meselesi. Buna daha önce değinmiştim.

4 – 30 kare/sn den başka seçenek olmaması.

Gelelim cevaplara:

1 – Evet Canon bunu büyük olasılıkla RED cilerin iddia ettiği gibi yapıyor. Bazı “çok ender” durumlarda (özellikle keskinlik ayarı arttırıldıysa) bazı keskin ve ince çizgilerde hafif bir merdivenlenme etkisi oluşuyor. Fakat buna karşılık aşağıdaki örnek (Bu arada kamerayla ilk çektiğimiz şeydi!) incelenebilir. Görüldüğü gibi test çekimlerinde merdivenlenme olabilir ama “gerçek hayatta” herhangi bir sorun yok (alttaki kare yüzde yüz)

5d2a

2 – Jellocam ve Rolling Shutter: Bu konuda test yapmaya bile gerek yok zira 5D Mk II bir Jellocam dir : ). Aşağıdaki örnekte göreceğiniz gibi karşınıza düz bir duvarın önüne çerçeve koyup sonra da deli gibi sağa sola pan yaparsanız bu etki çok açık şekilde görülüyor. D90 daki kadar vahim olmamakla birlikte elbette (bütün CMOS kameralardaki gibi) 5D Mk II de de rolling shutter sorunu var fakat ben bu sorunun neden bu kadar önemsendiğini gerçekten anlamıyorum. Normal bir kullanımda bu sorunun fark edilmesi neredeyse imkansız.

[flashvideo file=”http://www.ilkercanikligil.com/wp-content/uploads/mvi_0229_mp4.flv” image=http://www.ilkercanikligil.com/wp-content/uploads/.jpg /]
[flashvideo file=”http://www.ilkercanikligil.com/wp-content/uploads/mvi_0230_mp4.flv” image=http://www.ilkercanikligil.com/wp-content/uploads/.jpg /]

PS: Ilk videoda 24mm geniş açı,ikincide ise 70 mm de Jellocam etkisi test ediliyor. Tabi 24’de optik distorsiyon nedeniyle etki daha belirgin.

Jellocam veya Rolling Shutter sorununa bu derece takılmak bana “35 mm film kötüdür çünkü hızlı pan yapınca netsizleşiyor” demek gibi geliyor. Aşağıda bunun bir örneği var: 35 mm filmle saniyede 25 kare çekerken yapılmış hızlı bir pan hareketi sonucunda arabanın geldiği hal bu ve yıllardır buna bayıla bayıla bakıyoruz…

vlcsnap-336388

3 – Auto exposure sorunu: Buna daha önce değinmiştim. Tamamen bir saçmalık olduğu çok açık olmakla birlikte yine de biraz uğraşarak kameraya istediğinizi yaptırmak çok da zor değil. Bu konuda başka da yapacak bir şey yok zaten.

4 – 30 kare/sn sorunu: Bu bence en önemli (aslında tek önemli) sorun. En kısa zamanda halledilmesi gerekli.

Sonuç:

Bence Jannard ve diğer eleştirenler haksızlık ediyorlar ve bunu kendileri de biliyorlar. Hatta bence Jannard ciddi şekilde endişeli. Öyle olmasa kendi forumunda böyle bir test çıkarmazdı.

5D Mk2 2700 USD fiyatlı full frame bir DSLR. Bunun yanında (bence) çok çok iyi bir video seçeneği de sunuyor. RED kendi 17.000 dolarlık kamerasında bile 2K çekimde sensoru kesmek (crop) seçeneğine giderken Canon’un 2700 dolarlık 5D Mk2 de resampling ile resmi küçültmesi beklenemezdi.

Forumlarda öyle ileri gidenler var ki bir Canon’a küfür etmedikleri kalmış : ). Üstelik kamerayı eleştirenler de yıllardır Sony’nin 1/3 inchlik Mpeg2 sıkıştırmalı kameralarına 6000 dolar verip, üzerine Letus Extreme gibi saçma sapan aletlere 3000 dolar falan saymaktan geri durmamışlar! Şimdi Canon 21 MP full frame bir kameradan h.264 gibi gayet modern bir codec le pırıl pırıl HD progressive video veriyor ve hala kimseye yaranamıyor 🙂

Diyebilirsiniz ki “Hoca sen şimdi Canon aldın savunuyorsun!”. Açıkçası ben video özelliği olmasa da 5D Mk II alacaktım. Video yanında bonus oldu. Yaklaşık 10 günlük deneyimden sonra şunu hala israrla iddia ediyorum:

5D Mk II özellikle düşük ışıkta (RED de dahil) gördüğüm en iyi video kamera (açık arayla). Jellocam meselesi benim için tamamen önemsiz. Daha önce de bunu konuşmuştuk. Moire ve merdivenlenme de aynı şekilde…

Yani sözün özü: Canon’un istediği paraya karşılık verdiği şey bence hala çok çok iyi. Kusurları yok mu?  Tabi ki var ve tabi ki 5D Mk II RED’in yerini tutamaz yine de bence Canon şöyle dese yeridir: Yapabiliyorsanız daha iyisini aynı fiyata yapın bakalım 🙂

1 – Moire meselesi (Jannard): Bu iddiaya göre Canon 21 MP lik algılayıcıdan 1920*1080 görüntü üretmenin kolay yoluna kaçmış. Normalde kameranın içinde bir video işlemcisi olmalı ve bu işlemci 21 MP lik resmi belli oranda kesip, küçültmeli. Oysa bu yüksek işlemci gücü gerektiriyor. Canon’un tuttuğu yol ise (Bu konuda Canon bir açıklama yapmış değil sadece iddialar bu yönde) algılayıcının altını üstünü kestikten sonra kalan 16:9 luk resimden her üçüncü satırı almak ve diğer iki satırı atmak… Bu da sözü edilen moire ve aliasing (merdivenlenme) etkilerine yol açıyor.

2 – Rolling Shutter veya Jellocam Problemleri: Daha önce burada da konuşulmuştu. CMOS algılayıcılar resmi satır satır oluştuyor. Bu nedenle resmin üstüyle altı aslında ayrı zamanlarda oluşturuluyor. Bu da özellikle hızlı hareketlerde resimde bir dalgalanma etkisi yaratıyor.

3 – Auto exposure meselesi. Buna daha önce değinmiştim.

4 – 30 kare/sn den başka seçenek olmaması.

Gelelim cevaplara:

1 – Evet Canon bunu büyük olasılıkla RED cilerin iddia ettiği gibi yapıyor. Bazı “çok ender” durumlarda (özellikle keskinlik ayarı arttırıldıysa) bazı keskin ve ince çizgilerde hafif bir merdivenlenme etkisi oluşuyor. Fakat buna karşılık aşağıdaki örnek (Bu arada kamerayla ilk çektiğimiz şeydi!) incelenebilir. Görüldüğü gibi test çekimlerinde merdivenlenme olabilir ama “gerçek hayatta” herhangi bir sorun yok (alttaki kare yüzde yüz)

5d2a

2 – Jellocam ve Rolling Shutter: Bu konuda test yapmaya bile gerek yok zira 5D Mk II bir Jellocam dir : ). Aşağıdaki örnekte göreceğiniz gibi karşınıza düz bir duvarın önüne çerçeve koyup sonra da deli gibi sağa sola pan yaparsanız bu etki çok açık şekilde görülüyor. D90 daki kadar vahim olmamakla birlikte elbette (bütün CMOS kameralardaki gibi) 5D Mk II de de rolling shutter sorunu var fakat ben bu sorunun neden bu kadar önemsendiğini gerçekten anlamıyorum. Normal bir kullanımda bu sorunun fark edilmesi neredeyse imkansız.

[flashvideo file=”http://www.ilkercanikligil.com/wp-content/uploads/mvi_0229_mp4.flv” image=http://www.ilkercanikligil.com/wp-content/uploads/.jpg /]
[flashvideo file=”http://www.ilkercanikligil.com/wp-content/uploads/mvi_0230_mp4.flv” image=http://www.ilkercanikligil.com/wp-content/uploads/.jpg /]

PS: Ilk videoda 24mm geniş açı,ikincide ise 70 mm de Jellocam etkisi test ediliyor. Tabi 24’de optik distorsiyon nedeniyle etki daha belirgin.

Jellocam veya Rolling Shutter sorununa bu derece takılmak bana “35 mm film kötüdür çünkü hızlı pan yapınca netsizleşiyor” demek gibi geliyor. Aşağıda bunun bir örneği var: 35 mm filmle saniyede 25 kare çekerken yapılmış hızlı bir pan hareketi sonucunda arabanın geldiği hal bu ve yıllardır buna bayıla bayıla bakıyoruz…

vlcsnap-336388

3 – Auto exposure sorunu: Buna daha önce değinmiştim. Tamamen bir saçmalık olduğu çok açık olmakla birlikte yine de biraz uğraşarak kameraya istediğinizi yaptırmak çok da zor değil. Bu konuda başka da yapacak bir şey yok zaten.

4 – 30 kare/sn sorunu: Bu bence en önemli (aslında tek önemli) sorun. En kısa zamanda halledilmesi gerekli.

Sonuç:

Bence Jannard ve diğer eleştirenler haksızlık ediyorlar ve bunu kendileri de biliyorlar. Hatta bence Jannard ciddi şekilde endişeli. Öyle olmasa kendi forumunda böyle bir test çıkarmazdı.

5D Mk2 2700 USD fiyatlı full frame bir DSLR. Bunun yanında (bence) çok çok iyi bir video seçeneği de sunuyor. RED kendi 17.000 dolarlık kamerasında bile 2K çekimde sensoru kesmek (crop) seçeneğine giderken Canon’un 2700 dolarlık 5D Mk2 de resampling ile resmi küçültmesi beklenemezdi.

Forumlarda öyle ileri gidenler var ki bir Canon’a küfür etmedikleri kalmış : ). Üstelik kamerayı eleştirenler de yıllardır Sony’nin 1/3 inchlik Mpeg2 sıkıştırmalı kameralarına 6000 dolar verip, üzerine Letus Extreme gibi saçma sapan aletlere 3000 dolar falan saymaktan geri durmamışlar! Şimdi Canon 21 MP full frame bir kameradan h.264 gibi gayet modern bir codec le pırıl pırıl HD progressive video veriyor ve hala kimseye yaranamıyor 🙂

Diyebilirsiniz ki “Hoca sen şimdi Canon aldın savunuyorsun!”. Açıkçası ben video özelliği olmasa da 5D Mk II alacaktım. Video yanında bonus oldu. Yaklaşık 10 günlük deneyimden sonra şunu hala israrla iddia ediyorum:

5D Mk II özellikle düşük ışıkta (RED de dahil) gördüğüm en iyi video kamera (açık arayla). Jellocam meselesi benim için tamamen önemsiz. Daha önce de bunu konuşmuştuk. Moire ve merdivenlenme de aynı şekilde…

Yani sözün özü: Canon’un istediği paraya karşılık verdiği şey bence hala çok çok iyi. Kusurları yok mu?  Tabi ki var ve tabi ki 5D Mk II RED’in yerini tutamaz yine de bence Canon şöyle dese yeridir: Yapabiliyorsanız daha iyisini aynı fiyata yapın bakalım 🙂

173 Responses to “5D Mk II Devam…”


Leave a Reply

Social Media

Visit Us On TwitterVisit Us On Youtube