Sony’den Yeni Kamera: PMW-EX1

t_1000401.jpg

(Bu haber için Mahmud Tahsin’e teşekkür ederim çünkü benim de bu kameradan haberim yoktu. Bir süredir video kameraları eskisi kadar takip etmiyorum çünkü DSLR’lar çok daha iyi görüntü veriyor! : )

HVX200 ile devrimci bir girişim yapan Panasonic’e karşı Sony ne zaman cevap verecek diye bekleyenler sonunda rahatlayabilir: Yeni Sony kasete değil SxS adı verilen hafıza kartlarına kayıt yapıyor.

Yeni kameranın HVX200’e göre önemli avantajları var: Birincisi 1920*1080 lik tam HD algılayıcılar kullanıyor. Daha da güzeli algılayıcıların 1/2 inch olması (bu da kameranın ışık duyarlılığını ciddi şekilde arttırıyor) Mercek de gerçek bir netlik halkasına sahip!

Bu özellikler en azından kağıt üzerinde Sony’yi rakipsiz kılıyor (şimdilik). Kamerayla ilgili tek soru işareti kurgu işlemlerinin nasıl yapılacağı. HVX200 bildiğimiz DVCPRO HD formatını kullanıyor ve kurguyla ilgili hiç bir sorunu yok. Sony ise yeni bir Mpeg2 codec tercih etmiş ve bunun nasıl kurgulanacağı her zamanki gibi bir muamma. Kameranın fiyatı yaklaşık 7000 USD (1 adet 8 gb lik kart dahil diğer aksesuarlar hariç). Bu fiyat ve özelliklerle ve SDI çıkış verebilmesi sayesinde Sony’nin bu kamerası Canon’un XL H1 ini ciddi şekilde yıpratacaktır. Sanırım Canon da yakında fiyat düşürmek zorunda kalır.

Buradan kameranın temel özelliklerini inceleyebilirsiniz.t_1000401.jpg

(Bu haber için Mahmud Tahsin’e teşekkür ederim çünkü benim de bu kameradan haberim yoktu. Bir süredir video kameraları eskisi kadar takip etmiyorum çünkü DSLR’lar çok daha iyi görüntü veriyor! : )

HVX200 ile devrimci bir girişim yapan Panasonic’e karşı Sony ne zaman cevap verecek diye bekleyenler sonunda rahatlayabilir: Yeni Sony kasete değil SxS adı verilen hafıza kartlarına kayıt yapıyor.

Yeni kameranın HVX200’e göre önemli avantajları var: Birincisi 1920*1080 lik tam HD algılayıcılar kullanıyor. Daha da güzeli algılayıcıların 1/2 inch olması (bu da kameranın ışık duyarlılığını ciddi şekilde arttırıyor) Mercek de gerçek bir netlik halkasına sahip!

Bu özellikler en azından kağıt üzerinde Sony’yi rakipsiz kılıyor (şimdilik). Kamerayla ilgili tek soru işareti kurgu işlemlerinin nasıl yapılacağı. HVX200 bildiğimiz DVCPRO HD formatını kullanıyor ve kurguyla ilgili hiç bir sorunu yok. Sony ise yeni bir Mpeg2 codec tercih etmiş ve bunun nasıl kurgulanacağı her zamanki gibi bir muamma. Kameranın fiyatı yaklaşık 7000 USD (1 adet 8 gb lik kart dahil diğer aksesuarlar hariç). Bu fiyat ve özelliklerle ve SDI çıkış verebilmesi sayesinde Sony’nin bu kamerası Canon’un XL H1 ini ciddi şekilde yıpratacaktır. Sanırım Canon da yakında fiyat düşürmek zorunda kalır.

Buradan kameranın temel özelliklerini inceleyebilirsiniz.

166 Responses to “Sony’den Yeni Kamera: PMW-EX1”


  • barbaros dedi ki:

    heyecan verici bir kameraya benziyor.sonyi seviorum.

  • mahmudtahsin dedi ki:

    mail’den rahatsız etmeyi bırakıp , buradan devam ediyorum o zaman ilker hocam:) beni hvx 200 almaktan soğuttunuz…artık alıcağım kamera, bu kamera diyorum…yalnız niyet yakında zamanda almak..tavsiyeleriniz olumlu…görebildiğim dezavantaj, kasete çekim yok, dv çekim yok…only hd. hvx’le çekilen görüntülerde müthiş bir renklilik canlılık oluyor…bu kamerayla o tonlar mümkün mü? bide hiç kasete çekim olmaması problem olmaz mı?

  • aytug dedi ki:

    bu kamera bi ise yaramaz ya… almayin.

    kedi:aytug ungor
    uzanilamayan ciger: sony’nin 3000 dolar’in uzerindeki kameralari.

  • ilkerc dedi ki:

    Aytıg kardesim kamera dedigin nedir ki : ) Her yil yenisi cikiyor zaten bosver : )

    Mahmud. Kasete cekim yapamamak bence pek onemli degil bu devirde… Cok istiyorsan aletin uzerinde HDV cikis veren bir firewire var. Onunla bir VTR ye kayit yapabilirsin sanirim. Gerci cok garip bir is yapmis olursun : )

    Spec lerde goremedim ama DV seklinde hard diske kayit yapabiliyor olmasi gerekir. Yapamamasi icin Sony ozel caba sarf etmis olmali : )

    Her durumda bence kaset ve DV cekim meselesi cok onemli degil. Uzerinde deck olmamasi bence hafiflik acisindan da bir arti. Ayrica zaten VTR ler kameralarin en kolay bozulan yerleri. Boyle bir kamera buyuk olasilikla yillarca isini gorecektir. Tabi yeni ve daha iyi modeller ciktikca ister istemez canin kalacak : )

  • Murat Ã?nal dedi ki:

    Değişik bir yerden tutayım: Full HD sualtına inecekse bu veya türevi cihazlarla olacak. Kamera ölçüleri housing için çok uygun. Umarım yaygınlaşır, dikkatleri üzerine toplayan bir ürün. Montaj konusunda çok haklısın İlker. HD’yi kasete geri yazdırma Edius’ta sıkıntılı ne yazık ki artı Canopus bu konuda bence fazla rahat bir firma.

  • ilkerc dedi ki:

    Dogrudur. Yalniz bu kameranin mpeg2 olmasi cok can sıkıcı. Gerci farkli bir codec kullaniyor sanirim ama yine de mpeg turevlerinin kameralarda kullanilmasina karsiyim : )

  • Shad dedi ki:

    RED varken bunlara heyecanlanamiyorum ama bu kamera bana Z1’i sattirir! RED, hem Z1’i hem baska “seyler” sattirir : ))

    Kameranin diger artilari:
    – full HD 1920×1080 sensorler! (CMOS)
    – Gercek progressive 1080p ve 720p
    – Slow-motion cekim (fps bilgileri henuz yok)
    – 2 adet SxS kart yuvasi (cekim sirasinda kart degistirilebiliyor – teorik olarak kesintisiz kayit)
    – HD-SDI/SD-SDI çıkış
    – kucuk de olsa full HD LCD
    – Histogram
    – 35 mbps bandwidth (Panasonic 50 ve 100mbps DVCPRO destekliyor ama
    EX1 tum ozellikler karsilastirildiginda HVX’i ezip geciyor)

    Eksileri:
    – 16GB SxS kart 900 USD (amerika fiyati)
    – Variable FPS (Slow-motion) sadece 720p modda
    – lens yine interchangable degil : ) (tabi bu fiyati da dusuren birsey)
    – optik zoom yine 20x degil (14x)
    – yine MPEG2 GOP compression (baska algoritma yokmus gibi)
    – ILink Down-Converter yok!!! (ya da hicbir yerde yazmiyor)

    ama yine de cok iyi bir kamera.. alinmaz diyen tas olur!

    Workflow, Sony Z1, Panasonic HVX ve Sony F300-F350 serileriyle karsilastirma: Doug Jensen’le BH’in yaptigi roportaj:
    http://www.bhphotovideo.com/c/find/newsLetter/Sony-PVW-EX1.jsp

    Doug Jensen, Sony’nin fuar ve ozel musteriler icin test-sunum yaptirdigi bir arkadasmis…

  • ilkerc dedi ki:

    En onemli artiyi saymamissin: 1/2 inch CMOS. Daha once bu sinifta kameralarda bu olcude algilayici kullanmamisti. Ilginctir Sony algilayiciyi buyutmemek icin daha direnir saniyordum ama oyle yapmadilar. Yolladigin roportaj cok pazarlama isi olsa da “bu kamera HDCAM lerden de iyi…” demesi gercekten sasirtici…

    Slow motion 60 kareymis en fazla (NTSC de) Pal icin 50 kare… o da sadece 720p modunda mumkun…

    Sonuc: MPEG2 disinda bir zarari yok bu aletin : )

  • Shad dedi ki:

    onlari sen saydigin icin tekrar yazmadim (Kameranin diger artilari:) : ))

    Aslinde HDCAM’lerden iyi de demiyor herif.. yine ilk tercihi F350 ama o kameraya cok iyi bir B-cam diyor.. o da yeter.. bence de zarari yok ve hatta genel ozellikler acisindan cok yararli kamera : ))

  • mahmudtahsin dedi ki:

    bu kamera çok daha yeni..burda bulmak zor. hvx 200 için 200bin farklı şey dolaşıyor…p2 kartları mide bulandırıyor…ee?
    bu süre zarfında sony hvr v1e? tavsiye edilir mi?

  • ilkerc dedi ki:

    EX1 almayi dusunuyorsan EX1 almalisin. Su an bunun gibi bir kamera yok. Beklemeni oneririm…

  • mahmudtahsin dedi ki:

    :))) hocam sony hvr v1 ile hvx 200 arasında çok ciddi farklar var mı? nedir?

  • ilkerc dedi ki:

    : ) alakalari yok ki farklari sayayim : ) v1 standart bir hdv kamera… oburu disk temelli bir dvc pro hd kamera…

  • Ceyhun dedi ki:

    Bu kamera ile tahmin edebileceğiniz gibi en rahat çalışacağınız kurgu sistemi Edius. Edius Broadcast 4,6 ile çalışacaksınız. Ediusun HD çıkışında bir sıkıntı olduğunu da sanmıyorum. sıkıntıları yazarsanız yardımcı olabilirim.

  • ergin dedi ki:

    merhaba,
    yaklaşık 1 hafta önce hvx200 aldım..redrock m2 35mm adaptör ile kullanıyorum.. açıkçası ex1 de aklım kaldı.. hvx den ex1 e geçmemi tavsiy eder misiniz?

  • ilkerc dedi ki:

    Öncelikle kameranizi güle güle kullanin. Henüz bir tavsiyede bulunmak imkansiz çünkü EX1 satışa çıkmış degil. Kağıt üzerinde HVX 200 den üstün oldugu kesin ama bence su anda apar topar bir gecis yapmaya gerek yok. HVX200 de gayet iyi bir kamera…

  • ergin dedi ki:

    ilker bey,
    hvx200’ün kullanım kılavuzundan ‘host’ modunda external hdd’ e yazbildiği belirtiliyordu.. Bu bahsedilen hdd firestore fs-100 gibi bu amaç için hazırlanmış ve HVX uyumlu bir cihaz mıdır yoksa firewire bağlantısı olan herhangi bir external HDD midir. Çünkü ben bu amaçla 1TB lık bir HDD ‘i firewire üzerinden bağladım ama başarılı olamadım.. bu konuda bilgisi olan biri varmıdır acaba? illa ki firestore fs100 gibi bir sistem almak mı gerekiyor?

  • ilkerc dedi ki:

    Selam. Ne yazik ki normal bir hard diskle bahsettiginiz sekilde calisamazsiniz cunku diskin icinde basit de olsa bir isletim sistemi olmasi gerekiyor (ki dosya transferi, kayda girip cikma, isimlendirmes vs islemleri yapilabilsin)… Yani Firestore kullanmaniz gerekli…

  • Ömer dedi ki:

    Öncelikle Sony’nin PMW-EX1 modeli ile en sonunda SS (Solid State) medya kullanan bir model geliştirmesi, yıllardır bu konuda tek başına doğru bildiğini okuyan Panasonic’i lider kılması açısından çok önemli. Ã?stelike incelendiğinde sensör yapısıyla da rakibi olduğu düşünülen Panasonic AG-HVX200’e “kağıt üzerinde” bazı üstünlükler sergilediği de açıkca görülüyor. Sony’i tebrik etmek lazım. Ancak iki video “camcorder” karşılaştırılırken sadece sensör yapısından çok sensör yapısıyla entegre çalışacak olan, kayıtçı yapısını da (kayıt yapılan ortam ve kullanılan kodlama türü ile birlikte) değerlendirmek gerekir. Çünkü bu kamera bir stüdyo kamerası olmadığından, kullanılacak görüntü, kaydedilmiş olan görüntü olacaktır. Bu düşünce ışığında aşağıdaki iki noktayı değerlendirmek istiyorum;

    1) Panasonic, HVX200 modelinde her karenin tek tek sıkıştırıldığı (intraframe) DVCPRO 100 codec kullanmaktadır. HVX200 CCD yapısı ve P2 üzerine 100Mbit/sec kayıt imkanı ile “optimum” seviyede görüntü kalitesi elde edilebilmektedir. Yani HVX200 üzerindeki P2 kayıtçı, HVX200 CCD’nin sağladığı “hareketli” görüntüye transparandır, olduğu şekli ile rahatlıkla kaydedebilecek yapıdadır. Öte yandan daha yüksek çözünürlüklü (daha fazla bilgi) bir sensorden gelecek “hareketli” görüntüyü 25 ve 35 Mbit ve MPEG2 gibi demode bir encoder ile kaydettiğinizde “hareket” ten kaynaklanan ciddi gürültü kalıntıları ile karşılaşılacağı bir gerçektir. Bunların hiçbirisi HVX200’de yoktur. Öte yandan still karelerin HVX200’den daha keskin olacağı da tartışmasız bir gerçektir. Ama… bunun için $8K verip de EX1 almak yerine $5~6K verip Nikon D3 veya Canon 1D-Miii olmayı tervih ederim. Video çalışan değerli arkadaşların, alım karaı vermeden önce, EX1 ile kaydedilmiş hareketli görüntüleri HVX200 ile karşılaştırmalarını tavsiye ederim.

    2) EX1’in kullandığı CMOS yapısıyla ilgili “rolling shutter” problemi uyarıları gelmeye başladı. Nedir bu? Rolling shutter CMOS sensörlerde karşımıza çıkan, resmin pozlanması aşamasında tüm pixellerdeki bilgilerin bir anda değil de satır satır pozlanmasından dolayı kaynaklanan doğal bir hatadır. Yani resmin üstü ile altı aynı anda pozlanmamaktadır. Bu sebeple özellikle flaş gibi, ambülans veya polis arabası ışıkları gibi çakan kontrastlarda ilginç gürültüler oluşmaktadır. Progressive yapının ne kadar progresive olduğu sorgulanmaktadır. Bu konuyla ilgili daha fazla bilgiye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

    http://www.freshdv.com/2007/12/xdcam-ex1-cmos-rolling-shutter-strobe-artifacts.html

    3) HVX200’de ciddi bir indirime gidildi. Şu anda â?¬4,250._’ye http://www.basari.tv satıyor. Ayrıca 32GB P2 kartlar çıktı. 2 adet 32GB kartla 64 dakika kayıt yapılabildiğinden firestore fs-100’e eskisi kadar gerek duyulmuyor olmasına rağmen onun da fiyatı düştüğü için halen ilginç bir ürün.

  • ilkerc dedi ki:

    Ömer Bey katiliminiz icin tesekkurler. Dediklerinize buyuk oranda katiliyorum. Zaten onceki basliklarda benzer noktalara deginmistim… Fakat basari elektronik te calistiginizi goruyorum ve sunu sormadan edemiyorum: Madem HVX200 u 4200 Euro ya satabiliyordunuz neden basta 10 bin euro ya satmaya calistiniz : )

    Tabi sorum size degil : ) Cevabi biliyoruz: Sony EX1 i cikarmasa HVX200 de indirim olacagi yoktu tabi ki.

    Bu acidan rekabet iyidir diyorum…

  • Ömer dedi ki:

    İlker Bey,

    Evet… rekabet iyi bir şey. Bundan istifade etmek boynumuzun borcu 🙂 Ancak şunu da belirtmek isterim, HVX200’ün fiyatı hiçbir zaman â?¬10K olmadı. Daha önceki liste fiyatımız â?¬6.4K olup sürekli kampanya fiyatı â?¬5.5K idi (verilen tüm fiyatlar KDV hariç)

  • ilkerc dedi ki:

    : ) Yuzde 18 KDV, ekstra kart, genic aci eklenince 10 bini bile geciyordu diye hatirliyorum…

    Neyse cok onemli degil zaten. Ancak HVX200’de indirim yapmak disinda umarim HVX300’de daha iyi bir algilayici kullanmak ve kamerayi kucultmek gibi bir fikri vardir Panasonic’in…

  • Ömer dedi ki:

    Evet mattebox, follow focus, red-rock 35mm lens adaptörü gibi bazı aksesuarlar sizin çalışmalarınızda HVX200’den en iyi sonucu almak için çok önemli.

    Panasonic, üzerinde hem P2 hem DV VTR barındıran başka bir hibrit model geliştirmeyecek. Ancak NAB’08 de HVX200’ün özellikle CCD tarafında tune edilmiş bir modelini görmeyi umabiliriz. Biliyorsunuz Panasonic 25Mbit MPEG2’nin yetersiz olduğunu düşünüdüğü için HDV konseptini es geçmiş, hiçbir HDV model geliştirmemişti. Panasonic’in iddiası HDV çekimlerinin SD downconvert edilmesi durumunda (büyük çoğunluk uygulama bu şekilde), en baştan DV çekmekten daha kötü sonuç alındığı olmuştur. Bu sebeple AG-HVX200 doğmuştu. HD kullanımının yaygınlaşmasıyla beraber Panasonic DV formatını, MPEG 4 (H.264 AVC codec) temelli ve SD memory, DVD-RAM gibi kayıt ortamları kullanılan kasetsiz AVCHD ile değiştirmeye başladı. AVCHD, aslında Panasonic ve Sony ile beraber tüm üreticilerin kullanacağı tüketiciye yönelik yeni HD standartı. İşin açıkcası ben AVCHD’nin kısa süre zarfında, DV’nin olduğu gibi HDV’nin de yerine geçmesini kaçınılmaz görüyorum. Örneğin 2008 Nisan ayında göreceğiniz omuz kamerası AG-HMC70 AVCHD codec kullanııp sadece SD memory kartlara kayıt yapıyor. Tahmini satış fiyatının ise sadece â?¬2K civarında olacağını şimdiden söyleyebilirim.

    https://eww.pavc.panasonic.co.jp/pro-av/sales_o/02products/products/ag-hmc70/AG-HMC70PEpre.pdf

    Öte yandan Panasonic profesyonel uygulamalar için DVCPRO 100 ile birlikte kullanılabilen ve yine H.264 temelli olan AVC-Intra (I frame only) codecini geliştirdi. AVC-Intra ile DVCPRO 100 kalitesinin sadece 50Mbit ile sağlandığını belirtmeliyim. Kayıt tarafında AVC-Intra 100Mbit modunu kullandığınızdaysa, üretilmiş kayıtcısı en gelişmiş HD camcorder’i elde ediyorsunuz (4:4:4 çalışabilen Sony F23’ü camcorder olarak değerlendirmezsek). Şu anda sadece AJ-HPX2100 ve AJ-HPX3000 modeli iki kemerada AVC-Intra opsiyonel olarak sağlanıyor, ancak ucuz bir seçenek değil. Dolayısı ile ben baştan aşağı yenilenecek yeni HVX200’ün, (artık model numarası ne olacaksa) bir AVC-Intra codec barındırmasını umarım. Bu konuda henüz hiçbir bilgi yok.

  • ilkerc dedi ki:

    avc bence de ilginc bir girisim… ama yine de panasonic interpolation, pixel shift, uprezzing gibi islerle ugrasmayi birakip adam gibi 1/2 inchlik 1920*1080 full hd ccd ler kullanmadikca sony karsisinda boynu bukuk kalacak gibi : )

  • ilkerc dedi ki:

    Buradan ex1 + letus 35 extreme le cekilmis bir film izleyebilirsiniz… Sonuc iyi gorunuyor.

  • Ceyhun dedi ki:

    Sony SONY PMW-EX1 kamerayı Computorium / Avkom ‘dan alabilirsiniz.

    ceyhun@computorium.com

    http://www.computorium.com/Products/10253009/Details.aspx

  • Kaya dedi ki:

    EX1 goruntuleri, HD cozunurlukte

    www

  • uğur dedi ki:

    İlker hocam selam
    sizinde öğrenciliğinizi yapmış bir görüntü yönetmeni arkadışımla bir kısa film çektik sony v1 ile. sonra avid xpress pro’ya attım ve kurguladım. ama tuhaf olan bir türlü hdv export edemiyorum. filmi hdv çekmemize rağmen çıkışını hdv alamıyoruz. quicktime media formatta export ettiğimde de sürekli drop oluyor.
    o kadar emek harcayınca böyle bir sıkıntı ile uğraşmak da insanı hem üzüyor hem de geriyor.
    avı çıkış almak da istemiyorum… sizce ne yapmalıyım?

  • ilkerc dedi ki:

    Export edilmis bir seyde drop olmasi normal degil. Kullandiginiz AVID versiyonunda bir sorun olabilir. Baska bir Avid sisteminde ayni islemleri denemenizi oneririm.

    bir de export ayarlarini ve render ayarlarini kontrol edin. Bazi efektler NTSC olarak render edilmis olabilir. Avid de cok yapilan bir hatadir.

    uzaktan aklima ilk gelenler bunlar

  • alp dedi ki:

    belki tiff veya targa export edip canopus procoder ile encode edebilirsiniz.. dosya boyutlari inanilmaz olacaktir ama sikistirma kaybina ugramazsiniz en azindan.

  • alp dedi ki:

    henuz ex1 i minciklama firsatimiz olmadan sony ex3 u cikarmaya hazirlaniyor. su an bitmis bir prototip asamasinda, siki durun objektifi cikabiliyor. ayrica vizoru lcd nin uzerine eklemisler boylece lcdnin cozunurlugunu kullanarak gereksiz bir monitorden kurtulmuslar bu ozelligi canon’a benzesede daha buyuk bir lcd ve keskinligiyle canon’dan ustun gozukuyor.lcd’ye mirror ozelligi eklenmis buda bagimsiz 35 mm adaptorlerini destekleyen esprili bir yaklasim olmus bence. objektifin cikabiliyor olmasi inanilmaz bir gelisme ozellikle letus gibi adaptorler bu kamera icin relay lens yaptiklarinda inanilmaz sonuclar alinacak diye dusunuyorum hemde boru gibi uzamayacak unite. Encode sistemi ex1 ile ayni sanirim hala 35Mbs nin uzerine cikamiyor yuksek karelerde 720p ye dusuyor.Yine de Ex1 almayi dusunenleri bekletecek duzeyde cekiciligi var. detayli bilgi icin http://www.philipbloom.co.uk/Philip_Bloom/XDCAMEX3.html

  • ilkerc dedi ki:

    Sagol Alp.

    Sony sinif atlamis ama dogrusu cok sasirdim. Bu kadar cabuk yeni kamera cikarmalarini beklemiyordum. Ozellikler cok guzel ama kamera daha cirkin olmus ne yazik ki : ))

  • kaan dedi ki:

    Herkese merhaba.
    Yukarıda EX1 ile yapılan çalışmalar ile edius kurgu sistemi arasında yaşanan sıkıntılardan bahsedilmiş. Ancak sonrasında konu netleştirilmemiş ve cevapsız kalmış.
    Öğrenciniz değilim ama ihtiyaçtan kaynaklanan nedenlerle bu konuyla çok ciddi ilgileniyorum. Sizi tesadüfen buldum ve kitabınızı en az 5 kere okumuşumdur.Daha da tekrar edeceğimi sanıyorum ve size güveniyorum.
    Lütfen bu sorumu siz yanıtlarmısınız?

  • ilkerc dedi ki:

    Selam Kaan

    Hic edius kullanmadim. Avid veya Final Cut kullanmani oneririm. EX1 le su anda uyumlu calisan buyuk olasilikla Premiere dir ama elimde EX1 olmadigi icin bu konuda da kesin bilgim yok.

    En kotu ihtimalle Sony’nin kendi kurgu programi Vegas destekliyor olmali…

  • Barış dedi ki:

    Yorumlarda dikkatimi çektide;Panasonic HMC70, SD1 modelinin magürüs kasa modeli.Neden yapmaya gerek duyarlar böyle kameraları anlamam.

  • kaan dedi ki:

    ilker bey cevap için teşekkür ederim.
    premier pro 2.0 ı orta seviyede kullanabildiğimi sanıyorum. mevcut çalışmalarımın hepsini bunula yaptım. O azaman yeni arayışa girmeme gerek yok gibi düşünüyorum. Siz ne dersiniz? saygılar.

  • murat dedi ki:

    Merhaba ben de kısa filmci olarak canon xl2 kameram vardı,ben bu kamaerayı 4000 ytl ye sattım ve kenarda da 2000 ytl kadar param var.Ben değerlendirip HD bir kamera almak istiyorum.Ancak karar veremedim. sony EX1 serisi kafama yatıyor gibi ama sanırsam onda da bir kurgu sorunu varmış vs. Diğer taraftan RED scarler kafamı kurcalıyor acaba ne yapmalıyım beklemeliyim mi?

    Saygılar

  • ilkerc dedi ki:

    Kitapta da yazdigim gibi gercekten ihtiyaciniz yoksa kamera almayin zira kamera kotu bir yatirim aracidir : )

    ama illa da alacagim diyorsaniz ve vaktiniz de varsa Scarlet beklenebilir ama 2009 ortasina kadar beklemeniz cok mumkun…

  • erden dedi ki:

    EX1 çok net dçok iyi, ama HVX daha sıcak daha sinematografik…

  • unintended dedi ki:

    Merhaba!

    Bir hafta kadar önce Sony PMW EX1 aldım. Ancak Doğubank’tan garantisiz aldım ve bu nedenle aletin kendisinde sorunu olduğu yönündeki bir takım şüphelerim arttı.

    Ya ben bir şeyi yanlış yapıyorum, ya da kameranın zoom/focus özelliğinde ciddi bir sorun var. Tüm ayarları manuele aldığımda, zoom hızı ne olursa olsun objeye zoom ringi vasıtasıyla tam zoom in yaptığımda focus ringini ne kadar döndürürsem döndüreyim bir türlü odaklanma gerçekleşmiyor. Bunun yanı sıra manuel zoomdayken lcd ekranındaki zoom çubuğu (W ile T angle arası) ilerlemiyor. Servo zoom moduna aldığımda ise grip üzerindeki W/T butonlarına bastığımda zoom in/out yapabilmeme rağmen ekrandaki çubukta yine bir hareketlilik yok. Kapatıp açtığımda bazen normale dönüyor. Bazen gripteki tuşlar dahi (servo zoom modundayken bile) kilitleniyor, çalışmıyor.

    Kısacası full zoom in ve zoom out yaptığımda focuslama sırasında ve lcd ekranındaki zoom göstergesinde manuel ayarlardayken sorun yaşıyorum.

    Yardımcı olursanız çok sevinirim.

  • ilkerc dedi ki:

    Sorunu tam anlamak zor uzaktan ama:

    – Manuel zoom yaparken ne uzakliktaki nesneye netlemeye calisiyorsunuz? Bildiginiz gibi bu mesafe epey sınırlıdır.

    – Zoom ikonunun ilerlememesi herhalde kameranın ic yapisiyla ilgili bir hata. cok onemli oldugunu sanmiyorum. kullanimi etkilemez ne de olsa.

  • unintended dedi ki:

    Haklısınız, o ayrıntıları vermeyi unutmuşum. Ancak kamerayı geri götürdüm ve arızalı çıktı (bir software problemi) ve yenisiyle değiştirdim. Cevabınız için çok teşekkürler..

  • Mert dedi ki:

    uzun süredir Redrock M2 adaptor ile Panasonic HVX-200 kullaniyorum ve kayit ortami olarak P2 yerine Focus Fs-100 kullaniyorum. Kurgu içinde Final Cut 6 ile çalışıyorum. daha öncede başka setuplar denedim ama en yüksek verimi yukarda saydığım bileşenler ile aliyorum. HD goruntuyu problemsiz bir sekilde Fs-100 e kaydettikten sonra başka bir ortama taşima derdi bile olmadan direk firewire baglanitsi ile baglayip final cut ile Fs-100 üzerinden ham kurguya girebiliyorum. şahsi fikrimce, önemli olan elinizde rahat ettiğiniz bir setup varken yeni çıkan teknolojilere(yeni sensor vs) çok takılıp teknoloji fetişi olmadan, rahat ve en yüksek verimliligi alarak çalışabildiginiz sistemleri kullanmak sanırım en doğrusu.

  • doktor dedi ki:

    Merhaba,bu kameranın özellıklerınde “35mbps çözünürlükte 100 dakika, 25mbps çözünürlükte 140 dakika kayıt yapıyor”deniyor,bu tam olarak ne anlam ifade ediyor?

  • ilkerc dedi ki:

    iki kalite duzeyine sahip demek Yuksek ve Dusuk olmak uzere : )

  • doktor dedi ki:

    🙂 peki diyelımkı 4 saat çekım yapmamız lazım,bır sürü hafıza kartı mı almak lazım?ya da çekıp hemen bılgısayara atmak mı lazım ki siz kıtabınızda en değerli ve kalıcı şeyın kaset olduğunu bıldirmiştiniz ve bılgısayarda saklı bılgının her an gıdebıleceğini,hard discin bır gun çalışamayabıleceğini,bu yuzden görüşünüzü merak ettım,çünkü hafıza kartlarıda bu kameranın oldukça pahalı (1000dolar )civarı,selamlar..

  • ilkerc dedi ki:

    hard diskler artik epey ucuzladi. cift hard disk alip kopyalayarak yedekli giderseniz risk azalmis olur. bir suru kart almaya para dayanmaz su anda…

  • doktor dedi ki:

    ilker bey yenıden merhaba,kısa metraj bır fılm çektık size izletmek ve eleştirilerınızı alma şansımız olabılır mı acaba?(yoğun olduğunuzu bılıyoruz ama şansımızı deneyelim dedik)selamlar…

  • tarkan dedi ki:

    ne olur birileri vimeo nun hd channel ına İstanbul ile ilgili bir hd çekim yapıp gönderebilirmi?

  • doktor dedi ki:

    Görüntüler film tadında,bu kamera ile neden sinema filmi çekmezler acaba?Gerçi mustafa adlı belgeselin bu kamera ile çekildiğini okumuştum.

  • brand27 dedi ki:

    Ex1’le ilgili herşey konuşulmuş ama kimse fiyatı hakkında bir şey söylememiş,bilen birisi varsa fiyatını yazabilir mi?
    ve bu kadir köymen’in handy35’i ex1’e takılabiliyor mu?

  • Murat dedi ki:

    merhaba benim sormak istediğim ex3 kameraların diğer kameralara göre ışık duyarlılığını merak ediyorum…
    daha açık bir şekilde anlatmam gerekirse genelde set işlerinde en fazla maliyet sorunu ışıkta yaşanıyor benim daha az ışık kullanabilmemi sağlayabilecek bir kamera mı?Eğer değilse ışık konusunda beni rahatlatabilkecek en iyi HD ve SxS kaydı yapan kamera hangisidir? Cevabınızı bir an önce bekliyorum…Şimdiden Teşekkür Ederim

  • baco dedi ki:

    Merhaba,

    Sonradan filme de basılacak uzun metraj için EX1 uygun mudur sizce? Ya da neyi önerirsiniz? (Red hariç). Selamlar.

  • mehmet yılmaz dedi ki:

    sevgili doktor bey(ilker canikligil) bana bir yardım:)

    bildiğiniz üzere ABD fiyatları ile türkiye fiyatları arasında baya bi fark var dubai ilede ABD arasında:)

    hele birde şuan dubaide fuarda olan arkadaşı yakalamışken:) uzun zamandır araştırdığım ve üzerine aşık olupta şiirler yazdığım bu kamerayı (hvx200) henüz alma fırsatı elimdeyken üstelik siparişinide vermişken beni bu yoldan vazgeçirecek adamın alnını karışlarım dediğimde.. pro hd üreticilerinin birbirleriyle rekabeti beni gayri ihtiyari gerdi..

    şimdi söyleyin bana aşkımdan vazmı geçeyim..(dv ve p2 kayıt yapan hvx200 p2 den direkt olarak pc e aktarılıyordu sanırım?) yoksa ex1 imi (1/2 inch olan algılayıcısının avantajını ve daha birçok detay) tercih edeyim hv200 görüntü itibariylede beni cezbeden bir camcorder..

    aşk acısı çekiyorum lütfen yardım:) siz olsanız ne yaparsınız 5000tl yi gözden çıkardım bu konuda elbette.. fazla uzaklaşmakta istemiyorum..

    sevgiler…

  • ilkerc dedi ki:

    Valla mehmet yanlis adama soruyorsun cunku bana sorarsan ikisini de alma derim : )

    fakat illa bir tercih yapilacaksa HVX200 daha eski ve dusuk cozunurluklu olmasina ragmen kurgu acisindan cok daha uyumlu oldugu icin onu al derdim.

    yani pek bir sey dememis oluyorum boylece : )

  • cmurat dedi ki:

    Murat Bey ex1 in ışık duyarlılığı çok iyidir, ex1+letus extreme ile bile çoğu sahneyi ışıksız çektim (bu arada “Mustafa” yı o kamera ile çeken benim,niye ex1 diyenlere o zaman en iyi tercih oydu benim açımdan diyebilirim,bütün belgesel boyunca sadece 1000 watlık 2 kırmızı kafa ışık kullandım.)
    Mehmet Bey ben olsam ex1 i tercih ederdim çünkü herşey kağıt üzerindeki gibi değil,hvx in özellikle lcd ekranı berbat birşey insan ancak çekim sırasında kıymetini anlıyor,ben letus dan gelen 35mm full frame görüntüyü bile ex1 in lcd si sayesinde netlik hatası yapmadan çekebildim,sony peaking moduna renk ataması yapmış ve çekim sırasında inanılmaz işe yarayan bir şey,tabii tek avantajı bu değil,hvx in görüntüsü özellikle renk açısından daha iyi ama sony fabrika ayarları ile kullanıldığında pek iyi gözükmüyor ama alt menülerden gama ayarları vs yapıldığında çok iyi sonuçlar üretiyor.Bence full hd varken hd çekilir sd vs artık ömrünün sonuna gelmiş şeyler.Ayrıca panasonic 16gb karta 16 dakika çekerken ex1 sxs karta 1 saatlik görüntü çekeceksiniz aralarında da öyle çok fark yok yeni laptopların çoğunda sxs kart girişi de standart, sony ex1 in tek kusuru cromatic aberration denilen mor çizgiler sorunu,umarım faydalı olmuşumdur,saygılar

  • Ömer dedi ki:

    Ben olsam… Sony’nin EX1 (veya EX3) modelini almakla Panasonic HVX200 almak arasında bocalamak yerine Panasonic HPX171 almak arasında bocalardım. (yani illa bocalayacaksam) Neden? Çünkü HPX171, HVX200’den;

    – Daha iyi S/N oranına sahip
    – Daha iyi ve daha geniş bir lense sahip
    – Daha ucuz
    – DV mekanizması olmadığından ötürü daha hafif.
    – DV mekanizması olmadığından ötürü daha uzun garantisi var (5 yıl)

  • ilkerc dedi ki:

    murat bey EX1 cozunurluk ve isik duyarliligi acisindan cok cok iyi ancak yine de bence o format dogru bir format degil. MPG2 turevi bir sey olmasi lazim ve bu tur codec lerin kayit formati olarak kullanilmasina endise ile bakiyorum.

    Bence artik profesyonel bir is yapilacaksa alinacak kamera RED dir.

  • cmurat dedi ki:

    Red tabii ki başka bir kulvarda ama Red kullananlarda hala post prodüksiyonda kıvranıyorlar,4k kullanan pek yok gibi onlar da sonuçta şimdilik 1080-1920 ile idare ediyorlar.Edius 4.6 ve sonraki versiyonlarda ex1 mpeg2 kodek sorunsuz işlenebiliyor,Mustafa Final Cut ta yapıldı,Final Cut herşeyi önce kendi formatına çevirdiği için çok pratik değil ama film boyunca bir sorunla karşılaşmadık.Ama ben şu anda 5d MK II ile meşgulüm, Cineform Neo yeni güncellemesi ve Canopus procoder 25p de iyi sonuçlar verdi,sesi de otomatik düzeltiyor,yeni gözdem o,ef lenslerle çalışınca adamı delirtebilir ama manuel lenslerle bayağı iyi,yalnız motion blur vs hala sorun.

  • mehmet yılmaz dedi ki:

    değerli arkadaşlar yorumlarınız için öncelikle teşekkür ederim lakin benim sorunum ex1 ile değil ex1 ile tek sorunum maddi yönden.. ex1 i özellikle araştırıyorum bi kaç gündür dört dörtlük mükemmel bi kamera lakin ex1 i dubaiden 5 bin liraya bulabilirmiyim endişem bu sadece? şuan fuarda arkadaşım var ve benden haber bekliyo bi kaç güne kadar dönme ihtimali var ve ben hala dubaiden 5000 liraya alabilirmiyim endişesi içerisindeyim..? dubaiye ait sağlam bi sitede bulamadım henüz? bu konuda acele yardımcı olursanız sevinirim..

    ilker bey tavsiyeniz için teşekkür ederim:D

    sevgiler..

  • ilkerc dedi ki:

    RED post produksiyonu cok kolay olmamakla birlikte su an Premiere CS4 ile offline kurgu mumkun. Sonra orada yapilan kurguyu AE de online etmek de cok zor degil.

    tabi garip isler ama sonucta calisiyor…

  • mehmet yılmaz dedi ki:

    birde hvx200a nın hvx200 den farkı nedir?

  • mehmet yılmaz dedi ki:

    help me.. help me:)

  • mehmet yılmaz dedi ki:

    murat bey mustafa yı ben çektim derken “mustafa” filmi mi?

    ex1 le mi yani? tam olarak anlamadım..?

  • Ömer dedi ki:

    HVX200A modeli, HVX200’ün CCD bloğu ve lensi geliştirilmiş bir üst modelidir. HVX200A ile HPX171 aynı CCD’yi kullanıyor. Şimdi ezberimden yazıyorum… yanlış hatırlamıyorsam lenslerinin 35mm film karşılığı geniş açı değerleri şu şekilde

    HVX200 : 32mm
    HVX200A: 30.5mm
    HPX171 : 28mm

    Yeni bir EX1’i 5,000._TL’ye alma şansınız olduğunu hiç sanmıyorum. Böyle bir bütçe ile AG-HMC151’i de bir inceleyin derim.

  • mehmet yılmaz dedi ki:

    ömer bey açılarını biliyorum daha önceki yazılarınızıda takib ettim değerli yazınız için teşekkür ederim lakin ben dubai fiyatlarından bahsediyorum ex1 in eğer bulabilirsem orda tanıdığım var şuan acelem ondan benim ne yapmalıyım sizce? beynim durdu artık gerçekten..

  • Ömer dedi ki:

    Aklımda oluşan sorular şunlar;

    – Dubai fiyatı nedir?
    – Dubai’de satılan bir cihaz neden daha ucuz olsun?

    Bulabildiğim cevaplar

    – Dubai fiyatı, bir malın BAE’nin Dubai şehrindeki satış fiyatıdır. Dubai’de sözkonusu malı satın almak için ödenen Dirhem miktarına halk arasında “Dubai fiyatı” diyoruz.
    – Dubai’de satılan bir mal üzerinde gümrük vergisi, ötv ve kdv gibi vergiler olmadığı düşünüldüğünde, otomatikman o malın Dubai fiyatının bu tür vergiler uygulayan ülkelerdeki satış fiyatından daha iyi olduğunu da düşünebiliriz.

    Aklımda oluşan ek sorular

    – Bu vergiler ödenmediği için doğan fark ne kadardır? Onu bir alabilir miyim?
    – Peki vergilerden doğan bütün bu avantaj kullanıcıya yansıtılmakta mıdır?
    – Ne yapmalı?

    Cevaplar

    – Şöyle… camcorderler için ithalatta ödenen gümrük vergisi %12.5 ÖTV %0 ve KDV %18 dir.
    – Örneğin camcorderi $100’e alıyorsam bana maliyeti $112.5. Şayet %10 karla satmayı hedeflediysem satış fiyatım $112.5/0.9= $125+KDV olacaktır. Yani KDV dahil $147.50. Ancak aynı karlılıkla çalışan Dubai’deki esnaf bunu $100/0.9= $111._’a satabilir. Aradaki fark $(147.5-111)=$36.5. Hmmm… Bu aşamada Dubai’de yerleşik üretici ofisleri dahil bütün firmalar şunu düşünür. “Neden bu $36.5’ın tamamı müşterinin cebine gitsin? Bu işten benim ne avantajım olacak?”… Bu nedenle belki de siz malı sonuçta %15-20 daha ucuza alırsınız ama gerek üreticilerin gerek Dubai esnafının karlılık oranları Dünya’nın diğer yerlerinden daha yüksektir.

    Ne yapmalı. Bilmiyorum. Bildiğim şu. EX1 ucuz bir kamera değil. Hatta bana göre pahalı bir kamera. Araştırıp bulabildiğim kadarıyla en ucuz $6,000 (10,500._TL) civarında satılıyor. Hal böyleyken bunu Dubai’de $5,500’a (9,500._TL) bulabilmek bile büyük başarı olur düşüncesindeyim.

  • ilkerc dedi ki:

    🙂 omer bey bir guzellik yapin arkadasimiza artik. hvx200 konusunda?

  • Ömer dedi ki:

    Sevgili İlker,

    Çok isterim ama Panasonic ürün gamında 5,000._TL’lik bir bütçenin içine girebilen sadece AG-HMC71 var. Öte yandan bugün bir haber geldi; Sony NAB’de HVR-Z5U adında yeni bir model tanıtacakmış. Belki onun fiyatı uygun olabilir.

  • cmurat dedi ki:

    Mehmet Bey evet “Mustafa” filmini ex1+letus ile çektim,çekmeden önce delimisin ne yapıyorsun rezil olacaksın vs diyenler çok olduysa da kulak asmayıp bildiğim gibi davrandım,sonuç olarak HVX 200 de çok iyi kamera onun da kendine özgü avantajlı yanları var,eğer bütçeniz kısıtlı ise panasonic daha uygun bir tercih olacaktır 5000 ytl ye Dubai dede ex1 alınabileceğini sanmıyorum ama bana sorarsanız kameranızın marka modeli çokda önemli değil inanın aynı filmi canon hv20 vs ile de çeksem izleyenlerin farkedeceğini sanmıyorum, aradaki fark sadece ergonomik bir fark yoksa 1080*1920 üç aşağı beş yukarı aynı, İlker in söyledikleri doğru kamera iyi bir yatırım aracı değildir,işiniz olduğunda kiralamak çok daha ucuza malolabilir,çünkü teknoloji sürekli değişiyor ve birkaç yıl önce büyük heyecanlarla alınan kameralar daha doğru dürüst kullanılamadan demode oluyor, eğer gerçekten ihtiyacınız varsa bütçenize en uygun kamerayı alıp hemen çekmeye başlayın bence eldeki proje sahip olmak istediğiniz kameradan daha değerlidir,saygılar.

  • Ulaş dedi ki:

    Sevgili Mehmet;

    Ben derimki hiç Sony ex’lerle falan uğraşma,biraz bekle birazda para biriktir,çok güzel ikinci el hpx500 ler bulabilirsin.Veya yeni çıkan hpx300 al derim.Özellikle hpx 300’ü incelemeni tavsiye ederim.Ama yok beni aşar diosan,sana full paket sadece 4 kere kullanılmış,türkiye garantisi hala devam eden bir hvx-200 de satabilirim.Ama gene senin bütçeni aşar:=)

  • mehmet yılmaz dedi ki:

    ilker bey öncelikle size ömer beyi ikna etmek için en az benim kadar uğraştığınız için teşekkürüm size 🙂
    şaka tabiki benimle bilgi paylaşımında olan tüm arkadaşlara teşekkürler..

    kamera gerçekten iyi bir yatırım aracı değildir evet buna katılıyorum ama insanın kendi kamerası olması rahatlık açısından muazzam.. ömer bey ilk önce bana hpx171 i önermişti daha ucuz olarak ..üstelik
    hpx171 in 35mm filme göre öbjektif çapı 28mm evet bu çok önemli çoğu planda.. ve bana söylediği artılarını yukarda olduğu gibi aynen yazıyorum..

    – Daha iyi S/N oranına sahip
    – Daha iyi ve daha geniş bir lense sahip
    – Daha ucuz
    – DV mekanizması olmadığından ötürü daha hafif.
    – DV mekanizması olmadığından ötürü daha uzun garantisi var (5 yıl)
    demişti şimdi birşeyde ikna oldum.. ve artık hpx171 almayı planlıyorum..

    ulaş bey tavsiyenizden dolayı teşekkür ederim lakin bana en geç nisan-mayıs ayına kadar gerekli..

    murat bey sizi tebrik ederim gerçekten başarılı bir iş çıkarmışsınız.. evet haklısınız ben şartları biraz fazla zorluyorum bende farkındayım aslında ama benimkisi kedi misalı:) 5000tl.den biraz daha çıkabilirim ve artık hpx171i dubaiden temin ederim sanırım..

  • Ömer dedi ki:

    Doğru bilgilendirmek önemli. Bu anlamda yine ben olsamla başlayacak bir değerlendirme yapacağım. Şayet tek başına çalışan bağımsız bir kameraman ve yapımcıysam, bütçem limitliyse ve sadece el tipi kameraya olanak veriyorsa, yine de HD çalışmam icap ediyorsa o durumda ben olsam AG-HMC151’den başka kamera almam. Neden mi?

    – AVCHD kodlamayla 21-24Mbps arası kalitede kayıt yapan tek kamera. Bu kalite neredeyse 100Mbps DVCPRO HD’ye denk.
    – Kayıt medyası SDHC memory ve P2 karta göre çok ucuz
    – CCD bloğu ve lensi HPX171 ile aynı
    – HPX171’den daha ucuz.
    – Bütün progressive modları desteklediği gibi Avrupa modelinde (HMC151) hem 50Hz hem 60Hz seçenekleri var. (Amerikan modeli HMC150 sadece 60Hz, Asya modeli HMC152 sadece 50Hz seçeneklere sahiptir.)

    Anladığım kadarıyla bütçenize daha uygun olabilir diye düşünüyorum.

  • Ulaş dedi ki:

    AVCHD codeğinin 21 mbps ile 100mbps lik dvcprohd codeği ile hemen hemen birbirine denk sonuçlar vereceğini hiç zannetmiyorum.Lakin 100mbps AVC-I ve dvcprohd için bile bu söğlenemez,bence.Çünkü avc-i codeğinin 422-10 bit durumu baya farketmiş.Özellikle yeşilde çekilen şeyleri key’lemeye çalışıyorsanız ve elinizde bir HMC var ise vay halinize.
    Ama ömer beyin saydıklarının gerisine tammamen katılıyorum.Param yok vede daha pratik olmalıyım dienler için üretilmiş bir kamera sanırım.
    Hpx-171’e devam bencede.Pek pişman olacağını zannetmiyorum.

  • Ömer dedi ki:

    Ulaş haklı. Ben Sivas Bursa’yı yenerse Bursa da Trabzon’u yenerse Sivas Trabzonu mutlaka yener hesabı yapmıştım… ki Bağdat’tan döndü. Yani aslında çeşitli yerlerde AVC-Intra 50 4:2:0 olmasına rağmen 4:2:2 olan DVCPRO 100 ile denk tutuluyor diye ben de Long GOP 24Mbps ve 4:2:0 AVCHD’yi AVC-I 50 (ve dolayısıyla DVCPRO 100’e) denk etmiştim. Öte yandan AVC-I 100 için HDD5’e denk mastering kalitesi diyor Panasonic. Bir de dedikodu yapayım… AVC-I 150~200 ve 4:4:4 bir Cinecam beklentim var. Sensör ebadını sormayın bilemiyorum. Umarım PL mount lensler kullanır.

    Peki ama Mehmet Yılmaz zaten 4:2:0 EX1 almaya dünden razı. Demek ki HMC151’i yine de önerebiliriz. Daha fazlasını isteyenler için HPX171 diyelim.

  • doktor dedi ki:

    vegas8 ile ex1 uyumlu mu?

  • Barış Gürsel dedi ki:

    EX1 firmware 1.11 ile birlikte artık SxS kartlar dışında bazı marka Multiple Memory Card Readerlara SDHC memory cardlar yerleştirilerekte kullabılabiliyor, bu şekilde 1500 dolarlık 16gb SxS Card maliyetine 10 tane 16gb’lık memory card sahibi olabilirsiniz… İnanılmaz ama gerçek bizzat şu an firmwareimi update ederek kullanıyorum.

    Yalnız Sony Firmware güncellemesini kullancılara yapma fırsatı tanımıyor. 100 Dolar karşılığında Sony Yetkili Servisleri bu işi sizin için yapıyor. Fakat eğer riskleri göz önüne alabiliyorsanız bir dönem Sony Kore üzerinden web’e açılmış bir firmware kopyası mevcut.

    İlgilenenler varsa detaylı bilgi verebilirim.

  • Barış Gürsel dedi ki:

    Upgrading the Sony EX1 to Firmware 1.11

    SD as SxS (XxS) FAQ
    http://www.glasseye.com.au/articles/sdassxs/faq.htm#Compatibility%20List

    PMW-EX1 Firmware 1.11
    http://homepage.mac.com/WebObjects/FileSharing.woa/wa/default?user=philip.bloom&fpath=&templatefn=FileSharing25.html

    USE AT YOUR OWN RISK! diyorum noktayı koyuyorum… Sevgiler…

  • baco dedi ki:

    Kameraya yapılan yatırım gereksiz deniyor ama bir de şu da var; 20 günlük bir çekim için bir EX1 kiralansa, 300 TL’den 6000 TL yapıyor. Onun yerine kamerayı satın alıp iş bitince de satmak daha mantıklı değil mi sizce de?

  • ilkerc dedi ki:

    20 gunluk cekimi garantilediyseniz zaten alin bir kamera : )

    fakat sadece kamera almak yetmeyecektir. monitor, kablo, uc ayak, pil, hafiza karti derken yine beklediginizden daha cok tutacaktir.

  • can dedi ki:

    sevgili baco anladığım kadarıyla uzun metraj düşünüyorsun,bütçe ne kadar ayırdın total?

  • eshabil dedi ki:

    ex1 kameradan kurgu programına görüntü aktarımıyla ilgili olarak daha detaylı bilgi verirseniz çok minnettar kalırım.saygılarımla…(vegas mpeg-4 ü tanımıyor)

  • doktor dedi ki:

    ben de daha evvel vegasla uyumlu olup olmadığını sormuştum da vegas kullanan pek yok muhtemelen.

  • ilkerc dedi ki:

    Doktor hakli maalesef Vegas kullanmadim…

  • Barış Gürsel dedi ki:

    EX1 imde full zoom yaptığımda focus ring sonsuzdayken belli bir uzaklıktan sonraki nesneleri focuslayamıyorum sebebi ne olabilir?

  • ilkerc dedi ki:

    buyuk ihtimalle bozulmus. tamire gitmesi gerekir.

  • alp dedi ki:

    belli bir uzaklik derken ne kadar bir mesafeden bahsediyorsunuz.backfocus’ u kaymis olabilir. servise gitmesi gerekir bu durumda..

  • Barış Gürsel dedi ki:

    full zoom ve infinite focus’ta sanki bir tık daha focus yapmak gerekmiş gibi bir sonuç çıkıyor ortaya. bunun dışında bir problem yok.

    back focus problemi olabilir evet. bunu kendimde kameranın gizli menüsüne girerek yapabilirmiyim?

  • Barış Gürsel dedi ki:

    burada print etmek üzere iyi kalitede
    focus adjustement chartları indirebilirsiniz…

    http://www.bealecorner.org/red/test-patterns/index.html

    Burada’da “Back Focus adjustement nasıl yapılır”ı anlatan bir video mevcut…
    http://www

  • ilkerc dedi ki:

    siz hacked firmware kullaniyordunuz degil mi? 🙂

  • hakan dedi ki:

    merhaba,forumda yeniyim…ben bişey merak ediyorum…hd çekilen bir görüntüyle mesela 5d mark II veya ex1 ile,sony hvr z1 ile çekilen hdv görüntü birbiriyle uyum sağlarmı …merak ediyorum..ne gibi farklar olur..mutlaka fark olacak ama nasıl 2 kamera kullanılabilir.

    Teşekkür ederim.

  • St1ngway dedi ki:

    Selamlar.

    sorum EX1’n edit kısmına dair.. bildiğiniz üzere mpeg4 formatı ile record edior ve bunu kullandığım FCP’ye import etme şansım olmuyor. bu konu hakkında MPEGSTREAM dışında ÇÖZÃ?MÃ? OLAN VAR MI?!? patch.. yada böle bir durumu apple fix ettimi…????. acil bir cevap bekliyorum teşekkürler şimdiden.

    Demir.

  • ilkerc dedi ki:

    Avid Media Composer 3.5 XDCam EX dosyalarini destekliyor…

    @Hakan: Uyum saglar ama dikkatli bir goz farki ayirt edebilir tabi ki…

  • ferhat dedi ki:

    Sinemada yayınlanması düşünülen bir film dijital olarak çekilirken en az hangi çözünürlükte olmalıdır? 720p bir çekim, filme aktarılıp perde de sorunsuz gösterilebilinir mi mesela? Cevaplarsanız çok sevinirim.

  • ilkerc dedi ki:

    Sorunuzu SSS sayfasına taşıdım ve cevapladım…

  • ferhat dedi ki:

    Can-ı gönülden teşekkürler.

  • hakan dedi ki:

    ilker bey çok teşekkür ederim…geçen hafta z1 kameramı satıp yerine hafıza kartına çekebileceğim ex1 aldım..kendim 1.11 güncellemesini yaptım..ancak daha SDHC kartlarda deneyemedim.

    5 d mark II ve EX 1 çekimlerini beraber kullanmak istiyorum…2 görüntüyü karşılaştırdığımızda baya fark var gibi ..5d mark II görüntüleri çok üstün geldi bana…ancak sizin söylediğiniz gibi…25 fps olmaması sorun..ancak sadece tvde yayınlanacak görüntüler için 30fps önemlimidir bileniyorum…

    Bu arada yeniyim ,Forumunuzda karşılıksız verdiğiniz desteklerden dolayı teşekkür ederim.Ã?şenmeden herkese cevap veriyorsunuz..minnettarız size…saygılarımla

  • Eylem Caner dedi ki:

    Türkiye televizyonları sadece 25fps gösteriyor. Ya da en azından PAL bölgesinde olduğumuzdan 25 göstermesi gerekir. Yeni teknolojiler ile televizyon dünyası ne duruma geçti ben de bilmiyorum. SSS’de de yazıyormuş gerçi.

  • hakan dedi ki:

    bir de sony ex 1^de fimware güncellemesi ile sdhc kartlara çekim yapılabileceğini öğrendikten sonra 1,11 güncellemeyi yaptım.

    Türkiyede Ancak SDHC kart takıcak expresscard 34 SDHC reader bulamıyorum. Nerede satılır alan bilen varmı acaba…

    http://www.xdcamexinfo.com/SDasSxS/index.htm

    bu sitede Kart readerlar arasında
    performanstan bahsetmişler..acaba bütün expresscard readerler aynı değilmi…

    Türkiyede

    http://www.hepsiburada.com/productDetails.aspx?CategoryId=114814&productId=bd84279

    bu ürünü buldum acaba bu hafıza kartı sony ex1 in orjinali ile aynımıdır…SxS

    bu konuda yardımlarınız gerekiyor..teşekkür ederim..

  • can dedi ki:

    İyi Akşamlar,ex1 kamera aldım ancak usb ile görüntüleri bilgisayara mp4 olarak veriyor,kullanmaya çalıştığım sony nin deneme sürümü vegas 9 mp4 ü içine almıyor,ne önerirsiniz?

  • hakan dedi ki:

    adobe premier cs 4 te ve final cut ‘ öneririm en iyi çalışanı bunlar

  • can dedi ki:

    dizüstü bilgisayara deneme sürümünü indirdim vegas 9 un,mp4 u kabul ediyor,aynı deneme sürümünü masaüstüne indirdiğimde ise kabul etmiyor,buna ne dersiniz?dizüstü gücü zayıf olduğu için kasılıyor,bir de 720 50p seçtiğim zaman daha sonra görüntüyü pc ye aktardığımda slow motion olmuyor yanlış mı yapıyorum acaba?

  • özgür dedi ki:

    şimdi büyük ihtimalle dizüstü de senin masaüstü de. Registration için genelde angry ip diye bir yardımcı program kullanırlar. Bu program hangi bağlantıdan girildigini tespit eder. (ADSL numarasını bulması gibi bişey) Şimdi senin iki bilgisayar da aynı modemden internete baglandigindan aynı kişi olduğunu anlıyorlar. o sebeple laptoba yükledigin hiç bir deneme programını -büyük ihtimal- masaüstüne yükleyemezsin (ya da tam tersi) benim de başıma gelmişti. Ben de sonra gittim keygen indirdim kötü örnek olmak gibi olmasın 🙂

    diğer soruna gelince vegas hiç kullanmadım ama adobe ürünlerinde şöyle çözülür senin problem bi bak belki aynı yöntem işliyordur: project panelinde videoya sağ tıkla, “interpret footage” diye bir seçenek var mı bak. varsa oradaki ayarlarla oyna, düzelir.

    bir de son öneri. ex1 ile çalıştım güzel kamera ama kurguda fade in verirken bile bazen problem verebilir. (bana film boyunca 2-3 kere olmuştu sadece hala bilmiyorum niye diğer fadelerde sorun vermedi de bazılarında verdi) o tarz bir sorunla karşılaşırsan o bölümü targa sequence (ya da photoshop sequence) olarak çıktısını al öyle çalış, başın ağrımaz.

    güle güle kullanın 🙂

  • can dedi ki:

    720 50p seçtiğim zaman daha sonra görüntüyü pc ye aktardığımda slow motion olmuyor yanlış mı yapıyorum acaba?

  • Eylem Caner dedi ki:

    Hızı %50ye düşürürseniz akıcı bir ağır çekim olur. 25p bir görüntüyü %50ye düşürdüğünüzde atlamalı bir görüntü oluşur. Doğal durmaz.

    Hatırladığım kadarıyla What Dreams May Come’da bolca örneği vardır bu takılmalı ağır çekimlerin.

  • can dedi ki:

    teşekkürler,bir sorum daha var,çektiğim görüntüleri ı1394 ile atmayı denedim ama kesinlikle bilgisayar tanımıyor,muhtemelen firevare kartında sorun var,sony de bunu garantı kapsamında bırakmış ve pahalı olduğunu söylediler,üzerinde 8 gb lık sxs kartı var,görüntüyü nasıl pc ye aktarmamaı önerirsiniz?usb?ya da firevare ilemi?yanı yaptırayım mı?

  • Eylem Caner dedi ki:

    Yanlış hatırlamıyorsam biz usb ile direkt kopyala yapıştır yapmıştık. Bu kasetten aktarım değil de dosya aktarımı olduğundan USB’nin tutarlı olmayan veri aktarımı fazla sorun teşkil etmez, en azından görüntü bozmaz. Prensipte bozmamalı en azından.

  • deniz dedi ki:

    sony hvr s270e hakkındaki yorumlarınız nedir kamera nasıl almaya değermi acil cevap yazarsanaız sevinirim.

  • can dedi ki:

    özgür ve eylem caner’e çok teşekkur ederım…. vegasın deneme sürümünü dizüstünden kaldırıp masa üstüne ndırdım problemsiz usb ile olan görüntülri alıyor hatta bunun için mustafa filminin gör. yön de danıştım,çok kibar adam,sağolsun o da yardımcı oldu.ben sizlerin mattebox konusundaki düşüncelerinizi merak ediyorum,selamlarrr

  • can dedi ki:

    Bir sorum daha olacak,menudeki butun seçeneklerde mesela 720p,1080 50i falan denedim ama kameranın vimeoda çekılen beznzer slov motıon görüntülerinı yapamıyorum,nerede yanlışım var?şimdiden çok teşekkur ederim…

  • Eylem Caner dedi ki:

    Mattebox hakkında nasıl bir düşüncesi olabilir insanın bilmiyorum.

    Görüntüden fazla anlamıyorsanız zaten akla yatkın olan filtreleri postta koymak, o zaman da mattebox yerine bir karton daha çok işe yarayacaktır sette. O kadar para harcamaya da gerek kalmaz. Binlerce dolar yerine bakkaldan bir rica yeter :).

  • alp dedi ki:

    EX1 i yuksek kare cekme moduna alman gerekiyor. bahsettigin secenekler sadece cozunurlukle alakali. HQ 720/25P secili iken sanirim S&Q motion modunu acman ve kare hizini girmen gerekiyor. menuyu tam hatirlamayorum. Kameranin manual’inde menu secenegini bulabilirsin. Zaten bu yontem ile yaptiginiz da playbackte de slow motion olarak oynadigini goreceksiniz.

  • muratc dedi ki:

    selamlar…
    sony ex 1 le çektilen görüntüler mp4 mü , mpeg4 mü , mpeg2 mi bunlardan hangisi ve aralarındaki temel fark ne acaba…

    sony ex 1 de herhangi bir laptop u ya da “mac”i monitör görevi görecek şekilde bağlayabilme imkanımız var mı?

    şimdiden teşekürler…

  • ilkerc dedi ki:

    http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4

    mp4 ile mpg4 ayni sey.. daha dogrusu mpg 4 un icindeki part 14 adi verilen alt formata kisaca mp4 deniyormus.

    Mpeg 2 daha eski bir sıkıstırma yontemi (90 larin basi). Mpeg4 ise 1998 de gelistirildi.

    EX1 MP4 kullaniyor yanlis bilmiyorsam…

  • muratc dedi ki:

    sony ex 1 le bir deneme çekimi yapıp (25 kare ve 1080) görüntüyü laptop ta izledim … internette bulduğum görüntüler arasında çok fark var… hala video görüntüsünden kuratramadığımı gördüm… yumuşak ışıkta ve detay kaydetmeme rağmen… bunun sebebi izlediğim bilgisayarın ekran kartından olabilir mi? mac gibi daha yüksek kalitedekiler farklı sonuç verir mi? yani çektiğim görüntünün gerçek karşılığını nerede izleyebilirim….? yorduğum için üzgünüm ama zor bir durumdayım teşekürler…

  • Hasan Unal dedi ki:

    Adobe OnLocation kullanarak dizüstü bilgisayarınızı hem monitör olarak kullanabilir hem de direk bilgisayara kayıt yapabilirsiniz.

  • Ömer dedi ki:

    SONY EX1 ve EX3 long GOP (group of pictures) 35Mbps MPEG 2 encoder kullanmaktadır. Örnekleme de 4:2:0 dır. MPEG4’le kayıt yapan Sanyo solid state video kayıt cihazları gibi ürünler vardı. Artık HD video kaydı gelişmiş bir tür MPEG 4 türevi kodlama algoritması olan H.264 tabanlı AVCHD standadartı altında toplandı. Şu anda bir HD camcorder alacaksak ve gereken yüklü işlem gücünü kaldıracak bilgisayarımız da varsa AVCHD encoder kullanıyor olmasına dikkat ediyoruz.

  • ilkerc dedi ki:

    Yanlis biliyormusum : ) isin komigi yazida mpeg2 oldugunu yazmisim!

  • hakan dedi ki:

    Adobe OnLocation proğramını nasıl ayarlıyoruz….

    kamera yarları ne oluyor acaba.

  • Hasan Unal dedi ki:

    OnLocation’ı açıp kamerayı bilgisayara bağlıyorsunuz, hepsi o kadar. Kamera üzerinde yapacağınız tüm ayarları zaten tanıyor program. Kameranızın markasına göre (kullanılan codec’e bağlı olarak) ham görüntüleri izlerken sorun yaşayabilirsiniz; ancak ppro ya da fcp gibi programlar zaten decode işlemini gerçekleştirdiği için sorun yaşamadan kurguya başlayabilirsiniz.

  • hakan dedi ki:

    tekrar merhaba kamerayı firewire üzerinden bilgisayara bağladım ,proğramı açtım sonra kamerayı açtım görmedi ve proğramda bağlantı yok ibaresi çıktı…kameranın ayarlarını sıfırladım,bu şekilde denedim gene olmadı..neden olabilir acaba..Kameram ex1.

  • muratc dedi ki:

    selam bende aynı sorunu yaşadım ex 1’i macbook un fire wire 400 kapısından bağladım (yüksek işlemli sayısal videolar için ), neden kaynaklanmış olabilir… bu arada sony ex 1 kullanıcıları deneyimlerini paylaşabilirler mi… bir projenin başlanğıç sürecindeyim…
    teşekürler

  • Hasan Unal dedi ki:

    OnLocation’ın hangi sürümünü kullanıyorsunuz? Şu an CS4 kullanıyorum ve macbook pro’ya firewire ile Panasonic HPX 171 bağlıyorum. Program kamerayı hemen tanıyor. Ben sadece, eğer önceki sürümleri kullanıyorsanız, bir de CS4’ü denemenizi tavsiye edebilirim. Zira JVC HD100’ü de, HPX 171’i de hem pc hem de mac ortamında sorunsuz tanıyor program.

  • hakan dedi ki:

    merhaba,ex1 için sormuştum….cs4 ‘ü kullanıyorum firewire kablosu ile bağlamaya çalışıyorum ama olmuyor…neden olabilir camer nın setap ayarı varmı acaba

  • can dedi ki:

    merhaba,ex lerin ya da genel olarak sonylerde firevare aparatında sorun çıkıyor ve kullanıcı hatası denip firma garanti kapsamında almıyor,yani mesela ilk kablo sokulup sonra kamera çalışması gerekıyormuş yoksa hemen arızalanıyormuş,ben 15 gun evvel götürdüm 300 ytl istediler,bunun üzerine görüntü kalitesinin aynı olması nedenıyle usb kullanmaya başladım.kamera da menude enable yi seçmelisiniz sayet aparat sağlamsa görür.görmesse dediğim gibi ya pc nin ya da kameranın firevare kartında sorun vardır.

  • muratc dedi ki:

    72mm Handy35 ler sony ex 1 uyumlu mudur?

  • muratc dedi ki:

    sony ex 1 mac bağlantısı için i.lınk – firewire bağlantısı mı yoksa normal giriş- firewire bağlantısı mı? ya da sizin dediğiniz usb bğalntısı hangi giriş çıkışlar arasında… firewire bağlantısı ne gibi bir zarar verdi kameraya … bağlamamda risk var mı?
    cahilliği mi mazur görün… zor durumdayım… teşekürler….

  • özgür dedi ki:

    Hatırladığım kadarıyla orjinal pil kullanmıyorsan elektrik aksamı hata verebiliyor aktarmalarda. Bu hata da firewire girişinin yanmasına varan sonuçlar verebiliyor. Ayrıca yine laptop fişe bağlı olması öneriliyor, laptopunu pilinden çalıştırma derim.

    Aktarım elektriksel bir şey olduğundan Başka bir şey gelmiyor aklıma niye bağlantı sorunu olabileceğine ait. Biz ex1 ile çalışırken kamerayı macbook pro’ya bağlamadık, çekip çekip sahne bittikçe izledik. Emin olamadığımız yerde açıp izledik. Ama laptopa bağlamak.. ne bileyim.. kablolarla laptopun durduğu masaya bağlı olunca hareket özgürlüğünüz kısıtlamış hissetmiyor musunuz? Herkesin çalışma şekli farklı elbet ama dvi kasmıyorsanız kablosuz takılın derim. Aktarımı da kamerayı bağlayarak değil, kartı pcye okutarak yapmaya bakın.. böylece bir yandan çekerken bir yandan görüntü aktarabilirsiniz. (macbook pro’da kendinden var, laptop için almak gerek sanırsam ama fiyatı ve ürün ismi hakkında fikrim yok)

    kolay gele..

  • muratc dedi ki:

    özgür bey tavsiyeleriniz için teşekürler, ben uzun bir fairewire kablosuyla monitör görevini gördürtmek istedim mac e monitör derdinden kurtarıp bütçeyi biraz rahatlatmak için… bu durumda monitör için başka bir çözüm bulmaya çalışacağım… bu arada hangi projeleri sony ex 1 le çektiniz … ben bir projenin başlanğıç sürecindeyim tavsiyelerinizi ve deneyimlerinizi payşabilrseniz sevinirim…
    alan derinliğini yeterince azaltamıyorum… bunun tek yolu 35 mm adaptörler gibi görünüyor… 72 mm handy 35 ler sony ex 1 uyumlu mudur?
    teşekürler

  • hakan dedi ki:

    sony ex1 için peki taşınabilir bir lcd HD monitör mü kullanmak lazım…bu konuda ne tür monitörler önerirsiniz..

  • özgür dedi ki:

    Columbia universitesinde yuksek lisans yapan bir arkadaşımın kısafilmini çekmiştim. Ex1’in kendi monitorü oldukça geniş zaten, onla çektim hiç eksiklik hissetmedim.

    Aslında bu kablo bağlantı konularında en temel yer mecidiyeköyde bir toptancı. ismini unuttum ama hemen likör fabrikasının yanındaki sokakta. Alt katında bir amca var, aklına hayaline gelebilecek her tür kablo bağlantısını biliyor adam. Kamerayı götür, (veya kullanma kılavuzunu götür resimden tanır) en güzel yöntemi söyler sana. Ne zaman bu tarz bir şey olsa gider sorarım o adama..

    Ama tekrar edeyim, monitorsüz çekersen cok daha iyi sonuçlar elde etmen mümkün. (algın 3â??e değil [oyuncu,kamera,monitor] 2â??ye bölünecek – taşıma/elektrik sıkıntın olmayacak â?? kablo çıktı derdin olmayacak [xlr gibi sağlam bir bağlantı değil, ufak hareketle çıkabilir] â?? seni bağlayan bir kablo olmayacak. Vs.. vs.. monitore karar vermeden önce artılarını ve eksilerini iyi tart bence..

    Alan derinliği ise bütün video kameralarda aşağı yukarı standart. Canon 5d veya lumix GH1 gibi güçlü alan derinliği için xl1â??e bir adaptor şart. Ama eldeki imkanla maximum alan derinliği yaratmak için ufak bir yöntem: (halihazırda biliyorsunuzdur büyük ihtimal ama gene de söyleyim dedim) gidebildiğiniz kadar geri gidin. Girebildiğiniz kadar zoom yapın. Kameranın en yüksek alan derinliğini yakalarsınız. (ben bir kafede çapraz oturan 2 kişiyi çekmiştim. Yüze yakın çekim için yaklaşık 7-8 metre geri gidip zoomu maxa getirdim. Birinin yüzünü tam çekerken diğerini oldukça out of focus yapmıştı kamera ki bizi tatmin etmişti.)

    Adaptörler hakkında hiç bilgim yok maalesef..

  • Oytun Orgül dedi ki:

    Sony XDCAM EX serisinin yeni modelini duyurdu; XDCAM EX1R. Modelin en büyük farkı çekim modlarına DVCAM’in eklenmiş olması.
    İlker hocam, bu haberi duyunca nasıl bir tepki vereceğinizi tahmin edebiliyorum. Ben de şaşırdım ama diğer yandan satın almayı planladığım kameraya SD çekim modunun eklenmesi de hiç fena olmadı. Zira, SD formatta istenen işleri çekerken o kadar görüntüyü nasıl en kolay şekilde downconvert edeceğimi kara kara düşünüyordum…

  • can dedi ki:

    merhaba ,ex1 kameraya brevis adaptör taktım ancak görüntü lcd ekranda ters gözüküyor,ne tavsiye edersiniz?

  • Oytun Orgül dedi ki:

    Bu normal bir durum. Lens adaptörlerinin bir çoğu görüntüyü, optik nedenlerle, kameraya ters olarak gönderir. Yapmanız gereken, bu şekilde çekerek kurgu aşamasında görüntüleri düzeltmek.
    EX1R’de bu tip adaptörlü kullanımlar için görüntüyü ters çeviren bir mod var ancak EX1’de böyle bir mod yok maalesef.
    Ufak bir LCD ekranı video assist olarak kullanır ve bu ekranı ters çevirirseniz işiniz biraz daha kolaylaşır.

  • can dedi ki:

    merhaba,kurguda görüntüyü ters çevirebilirim ama çekerken adam gibi çekmek mümkün değil,yani sağa pan sola gibi oluyor,sola ise sağa,ya da herşey tersten oluyor,kendi lcd ekranı dönmüyor,başka bir lcd ekranı mı dışarıdan bağlayayım?selamlar…

  • Oytun Orgül dedi ki:

    Evet dediğim gibi. Ufak bir LCD ekranı kameranın video çıkışına bağlayıp bu erkranı ters çevirebilirsiniz. Benim aklıma gelen çözüm bu, daha önce benzer bir sorunla karşılaşmadım ama belki başka bir çözüm de vardır…

  • E dedi ki:

    Prizma bağlamak, ekranı 90 derece çevirip tersten bakmak vs. gibi çeşitli, pek de başarılı olamayan, yöntemler var. Monitöre bağlanamıyorsa en kolay çözümü tecrübe ile alışmaktır. Yalnız araştırıp araştırıp da “ekrana bir mıknatıs koyun görüntü ters döner” yöntemini sakın uygulamayın. Evet, görüntü ters döner ancak ertesi gün ekranı çalışmayan bir kameranız olur. Aklınızda bulunsun.

  • barış begen dedi ki:

    hocam kolay gelsin benim bir kaç sorum olacak kitabınızı okudum çok hoşuma gitti ama aklıma bir kaç soru takıldı bunlardan

    birincisi ben uzun metraj sinemaya yönelik film çekmek istiyorum ve bu da ex1 yada ex3 kamera ile olmasını istiyorum bu kameralarla çeksem sorun olurmu

    ikincisi aspect ratio olayında ben bu ex1 görüntüsünü üstten ve alttan kırpsam ve oranı 2:35 panavision tarzında yapsam çözünürlük aynı sadece üstten ve alttan kırpılmış olarak yapabilirmiyim

    üçüncüsü çektiğim filmi 35mm e aktarırken yada aktarmak için bize ne gibi tavsiyelerde bulunabilirsiniz.

    şimdiden teşekkürler

  • ilkerc dedi ki:

    Sevgili baris gercekten sinemaya cikacak bir film yapabilirseniz goruntunun pek bir onemi olmayacaktir. EX1 de EX3 de teknik olarak sinemaya cikabilir. 2.35 yaparsaniz cozunurluk kaybina ugrarsiniz.

    aktarma asamasinda zaten profesyonel bir DI teknisyeniyle gorusmeniz gerekir. Progressive cekmeniz ve cok hizli kamera hareketleri yapmaktan kacinmaniz gerekir. Ayrica focus meselesi cok daha kritik. Her planda netligi cok iyi kontrol etmeniz perdedeki sonucu etkileyecektir.

  • can dedi ki:

    Bu yılın altın portakalını alan bornova bornova ex ile çekildi.

  • can dedi ki:

    İlker bey,benim sizden ricam sinema filmi çekmenin zorlukları ile ilgili bir başlık açmanız,böylelıkle denemek isteyenlere yol gösterici olacaktır aynı zamanda çekmiş insanlar da tecrübelerini böylelikle bizlere aktarabilirler.

  • Ömer dedi ki:

    AG-DVX100 gibi 4:3 kameralarla çözünürlük kaybı olmaksızın (üstten ve alttan crop etmeksizin) 16:9 çekmek için kullanılan ve lensin önüne takılan 72mm filtre çapında anamorphic adaptörler var. Yani sadece yatay eksende aspect oranını 1.33333’e çarpıyor diyelim. 4:3 (1.33333) orantılı çerçeve oluyor sana 16:9 (1.77777) orantılı. Bir de bu anamorphic adaptörü zaten doğal 16:9 CCD’li bir kamera olan AG-HPX171’e takarsak 1.77777 x 1.33333 = (eşittir) 2.37:1 oluyorrr 🙂

    EX1’in lensinin filtre çapını bilmiyorum ama bir step down veya up halkası ile tatbik edilebilir düşüncesindeyim.

    Böyle yatay flare falan oluyor çok şık.

  • baris begen dedi ki:

    peki bu ex1 ve ex3 lerde 1080p 24p çekim sadece ntsc modun da var pal sistemde 1080i 25p var diye biliyorum bu film çekimi için sorun olmaz mı

  • Ömer dedi ki:

    EX1 ve EX3 için direkt yorum yapamayacağım. Ancak Sony’deki SxS gibi P2 Solid State kart üzerine kayıt yapan Panasonic kameralarda (HVX201, HPX171 veya HPX301 gibi) native 24P modu var. Bu da 50 veya 60 kare standartlarında çalışmanın ötesinde saniyede sadece 24 kare kaydedilmesine olanak veriyor. Yani mesela 720 60P modunu ele alalım. 720 24P çalıştığımızda kasette olduğu gibi 1 saniyede çekilen 24 kare bazıları mükerrer olmak üzere kasete 60 kare olarak kaydedilmiyor. Sadece çekilen kadar kare kaydediliyor. dolayısıyla kayıt süresi 2.5 katı falan oranında artıyor. Bilmem anlatabildim mi? Keza 1080 24p modu da 1080 30p moduna göre kayıt ortamında 24/30 (%20) oranında tasarruf sağlıyor diyebiliriz.

  • Ömer dedi ki:

    Ha soruyu tam anlamamışım.Şayet filme basılacaksa baştan 1080 24p çekmek kesinlikle tavsiye ediliyor. Öbür türlü filme bastığınızda filminiz 25/24 (%4.17) daha uzun oluyor veya montajda bir sürü kaybı göze alıp 24 kareye düşürmeniz lazım. Şayet EX1/3 PAL (25p/50i) modeli 24P desteklemiyorsa (ben bu konuda bilgi sahibi değilim) 24P destekleyen model hangisiyse o temin edilmeli düşüncesindeyim.

    Firmaların böyle ticari kararları olabiliyor. Mesela Panasonic’in Avrupa’da satılan AG-HMC151 modeli hem NTSC hem PAL frekanslara sahipken Amerika versiyonu HMC150 sadece NTSC, Asya veryionu HMC152 sadece PAL frekanslara sahip. Amaç Avrupa’yı Avro çok değerlendiği için fiyat açısından kollamak.

  • baris begen dedi ki:

    peki şimdi ben film çekeceğim diyelim ex1 1080p 24p pal çekim olmuyor bende 720p de çekersem hem kurgu amaçlı hemde 24p çekmiş olsam ışık ayarları da iyi yapılırsa perde de istemediğim piksel tonları görürmüyüm.

  • Oytun Orgül dedi ki:

    Barış bey, EX1 1280×720 çözünürlüğünde ve PAL modunda da 24p çekim yapmıyor zaten. Eğer vizyona sokmaya yönelik bir film yapacaksanız ve kullanacağınız kamera da EX1 olacaksa kullanmanız gereken çekim modu 1920×1080 çözünürlük ve 23.98p’dir. Işığı da her halükârda iyi ve dikkatli yapmak zorundasınız çünkü sinema için video çekiyorsunuz…

  • can dedi ki:

    bu kameraların hafıza kartları çok pahalı,ya da yedek bataryaları,bunları uygun fiyata nasıl temin edebiliriz?bu konuları bilen arkadaşlardan yardım acil bekliyorum.

  • hakan dedi ki:

    merhaba can bey
    sony ex 1 de sdhc hafıza kartlarını cardreader adaptör ile kullanabilirsiniz….tabiki kamerada güncelleme yapmanız lazım…..

    kameranıza güncelleme yaparken bataryanız tam dolu olmalı güncelleme yarıda kalırsa cihazın kartı zarar görebilir….derler…

    kensigton card reader ve sandisk ultra 2 kartlar uygundur…ama mümkünse MxR alın …zira kensigton dışarda kalıyor, kartı ucundan yontmanız lazım…MxR lerde bu sorun yoktur…ben mxr bulamadım… kensigton kullanıyorum…

  • can dedi ki:

    Peki o halde bu kadar insan neden sxs kartlar kullanıyor bu işi bu kadar ucuza çözmek varken?

  • hakan dedi ki:

    bilemem…ama video sinema pahalı iş..orjinalini alayım riske girmeyeyim mantığı hakim…5 dolara matte box işini gören aparatı yapabilirsiniz ama orjinali 500 dolar civarı…

    tabi neden kısmını tam bilemiyeceğim…sadece tahmin…ancak ben şu an sorunsuz kullanıyorum…isterseniz işlemleri ayrıntılıda anlatırım…

  • Oytun Orgül dedi ki:

    Bunun iki temel nedeni var. Birincisi, SxS kartlarının saniyede 800 MB gibi son derece yüksek bir veri aktarım hızına sahip olması. Böyle yüksek bir aktarım hızına çekim anında sadece “overcranking” yani ağır çekim modunda ihtiyaç duyarsınız. SONY’nin(MEAD-SD01) veya Hoodman’ın(SxSxSDHC) ürettiği SD/SDHC adaptörlerle ağır çekim yapmanız durumunda çekim süresi 7-8 saniye ile sınırlı kalacaktır ve kamera akabinde hata verecektir. Hatta adaptör üreticileri ağır çekim modu ile çekim yapılacaksa kameranın içinden çıkan SxS kartının kullanılmasını önerir.
    İkinci neden de güvenilirlik. SxS kartlarının SD kartlara göre daha fazla güvenilir olduğu iddia ediliyor. Hatta SONY MEAD-SD01 ürününün tanıtımında aynen şu cüleyi kullanmış; “The nature of the adaptor and SD Card media will also mean slightly less reliability than SxS media – caution should be exercised when turning off XDCAM EX hardware during recording.” Bunun ne derece doğru olduğu tartışılır tabi ama en azından aralarındaki ciddi fiyat farkını da biraz olsun açıklıyor.

  • can dedi ki:

    Teşekkür ederim,Hakan Bey,yapmamız ve almamız gelen apparatları ayrıntılı anlatırsanız sevinirim.

  • V3d2t dedi ki:

    Verdiğin bilgi için teşekkürler Oytun…

  • Ömer dedi ki:

    SxS kartların saniyede 800MB gibi bir kayıt veya transfer kapasitesi yoktur. SxS Kartlar 800Mbps (mega bit per second) transfer hızına sahiptir. Buna benzer şekilde P2 kartlar da 1.2Gbps (1200Mbps) transferhızına sahiptir. Bluray medyası gibi ortamlarla karşılaştırıldığında SxS veya P2 gibi solid state kartların bu yüksek transfer hızları kameralarımızın encoderleri için zaten bol bol bantgenişliği sağlarlar. Hele hele Sony SxS kartlarını kullanan makinaların bildiğim kadarıyla maksimum 35Mbps (belki 50Mbps) hızında çalıştığını düşünürsek anlarız ki bu kartlarda aranan hızlılık özelliği esasen kaydedilmiş bilginin kurgu setine aktarılması aşamasında gerekli olmaktadır. Örneğin P2 kartına yapılmış 2.5 saatlik bir DV kayıt 2.4Gbps bantgenişliğindeki bir Expresscard yuvası üzerinden 1.2Gbps hızında aktarıldığında 8 dakikada kurgu setine kopyalanabilmektedir.

    P2 / SxS kartlası ile ucuz SD kartları arasında farklar mevcuttur. Karıştırılmamalıdırlar. Örneğin P2 kartlarında 4 adet SD kart belli bir RAID mimarisi altında paralel bağlıdır ve bu sayede güvenlik açısından en güvenli SD kartlardan bile kat kat daha güvenlidir, hızlıdır. Sony’nin SxS kartları da buna benzer bir yapı kullanıyor olsa gerektir. Araştırmadım onu.

    SD kartlar ise AVCHD gibi maximum 24Mbps veri akış hızına sahip codecleri olan sistemlerin tercihi olan iyi kayıt ortamlarıdır gerçi.

  • Oytun Orgül dedi ki:

    Kusura bakmayın MB yazarken kastettiğim bit’di. Ufak harfle yazmam gerekiyordu. Düzeltiyorum, saniyede 800 Mb veri hızı olmalı…

  • kerem dedi ki:

    Ömer Bey
    Panasonic’in Hpx171 devamı olan yeni kamerası ne zaman çıkacak?
    Akın Bey öyle birşey diyordu. Hani belki şu hpx171 ucuzlar diye soruyorum.

    (Editorun Notu: Kerem Bey yorumunuzdaki bazi ogeleri cikartmak geregini duydum. bilginize.)

  • omer dedi ki:

    Kerem Bey,

    HPX171 P2 ürün grubuna ait bir kameradır. Bu grubun en ucuz modeli olmasına rağmen yine de gerçek profesyonel normlarda olduğu için o düzeyde de bir fiyatı var. Bakın, içerisinde HD için 100Mbps, SD için 50Mbps 4:2:2 kodlayan codecler barındırıyor. Tek bir P2 karttan 1.2Gbps hızında veri çekebiliyorsunuz. Bunlar çok önemli ayrıntılardır.

    Evet HPX171’in yerine kısa vadede gelecek bir kamera yok. Ancak bu fırsatı değerlendirerek ben de bu ürün grubu ile ilgili Panasonic’in yaklaşımını sizlerle bir kere daha paylaşmak istiyorum. RED, çeşitli DSLR modelleri ve hatta GH1’in video kayıt konusunda belli bir başarı yakalaması ve ilgi uyandırması üzerine Panasonic bu tür ekipmanla ilgili müşteri kitlesine, 3 sensörlü prizmalı pahalı ve renk sadakatı yüksek makinalar sunmak yerine 4/3″ 16:9 1MOS 12Mp tek sensörlü ucuz makinalar sunma akıllılığını gösterdi sonunda. Bu şekilde hem 35mm tipi bir alan derinliği yakalanacak, hem de video için düşünülmüş aklı başında menülerle, efendi gibi giriş çıkış konnektörleriyle falan, gerçek video kameralarla çalışılıyor olunacak. Bunun ilk örneği olacak AVCCAM modelimiz AG-HMC2 modelini 2010 yılı içerisinde göreceğiz. AG-HMC2 “micro for thirds” lens yapısı içerisinde aynen yukarıda belirttiğim gibi 4/3″ 16:9 bir 1MOS sensör kullanacak ve HMC171’den ucuz olacak. SD kartlara maksimum 24 Mbit/s (AVCHD conforming to H264 High-Profile, Level 4.1) AVCHD normunda kayıt yapacak.

    Böylelikle herşey daha güzel olacak. Öte yandan 2010’da olmasa bile 2011’de P2 grubunda da benzer, 4/3″ 16:9 1MOS sensör yapısını kullanan model veya modeller göreceğimizi düşünüyorum.

  • Kemalettin dedi ki:

    Tom Guilmette hala bu kamera ile HDTV kanalları için reklam filmleri beyzbol takımları için tanıtım filmleri çekiyor 🙂 (Letus35 Extreme adaptör kullanıyor)

  • Göktan Göktaş dedi ki:

    Yinede değiştirilemez lens özellikleriyle, adaptör kullanmak gibi bir elstrayla gereksiz kameralar. Kanımca adaptör artık mazide kalmış bir aparattır.

  • volkan harman dedi ki:

    ben jimmy jeep için kamera almak istemiyorum öneri vermek isteyenleri bekliorum tşkler…
    kurtadam_rap@windowslive.com

  • dharmabum dedi ki:

    SONY EX3 hakkında sormam gereken bazı şeyler var. bu mesajı okuyan herkes yorumunu yapsın lütfen. ben sinema okuyorum ve bir kamera almak istiyorum. hayalimdeki kamera ex3. bu kamerayı almam için 15 yıl kadar çalışmam gerekiyor. fakat internette yurtdışı sitelerini dolaşırken ve ucuz olan yerleri ararken doğal olarak Çin sitelerine daldım. chinatrade siteleri ya da wholesale siteleri benim aklımı fena halde çeldi. b2binchina adlı alışveriş sitesinde sony ex3 kamera 1300 dolar. ilk gördüğümde dolandırıcılık olarak düşünmüştüm.müşteri hizmetleriile görüştüm ve kameranın nasıl bu kadar ucuz olduğunu sordum. cevap ucuz işçilik ve kriz oldu. bu kameraların orjinal sony olduğunu, bir yıl dünya genelindeki sony bayilerinden garantili olduğunu ayrıca ilk 30 gün ürünü geri gönderme şansım olduğunu söylediler. bu kameraların dışı aynı fakat içi çakma olur o zaman dedim.ve cevap yine şaşırtıcı oldu. hayır herhangibir sahtelik yada ıskarta ürün kullnılmadığını sonyden orjinal ürünlerin alınıp satıldığını söylediler.sizin fikirleriniz nedir?

  • Oytun Orgül dedi ki:

    Dharmabum, bana pek mantıklı gelmedi bu durum. Bence bulaşma.
    Bildiğim kadarıyla dünyada bu ürünü, internet alışverişi ile, en uygun Singapur’daki Expandore’da bulursun. Daha önce de alışveriş yaptığım ve bizzat tanıdığım için güvenilir adamlar olduğunu söyleyebilirim. Ancak, shipping ve vergiler de eklenince Doğubank’tan almak daha karlı olur.
    Sen en iyisi bir EOS 550D al. Paşa paşa HD çek.

  • yasir dedi ki:

    bende sanmıyorum o fiyata o ürünün elde edilebileceğini. şuan için öğrenciye en iyi hitap eden cihazlar hiç şüphesiz dslr makinelerdir. o yüzden bnmde tavsiyem o yönde olacak.

  • dharmabum dedi ki:

    peki Türkiye’ de satılan Çin üretimlerinin fiyatları neden japon üretimler kadar yüksek?

  • yasir dedi ki:

    öyle bir farktan haberim yok benim. çin yada japanya ayrımı var mı? yokmu ? hiçbir fikrim yok. tabi bu söylediklerim dslr’ler için geçerli.

Comments are currently closed.

Social Media

Visit Us On TwitterVisit Us On Youtube