Avid mi, Premiere mi?Avid mi, Premiere mi?

1994’ten bu yana Avid kullanıyorum. Yıllarca Adobe Premiere kullananlarla dalga geçtim.

RED’le daha çok reklam filmi çekmeye başlayınca transcode ile uğraşmamak için (transcode en sevmediğim şeylerin başında gelir!) Premiere ile de çalışmaya başladım (bir takım eski öğrencilerim bunu duyunca bayram edecekler : )

Önce kendim Premiere’e dokunmamak için başka kurgucularla çalıştım. En son projede biraz mecburiyetten başına oturmam gerekti. Aslında iyi de oldu böylece Premiere neymiş göreyim dedim.

Bitmeyen ve genelde hiç bir şeye yaramayan tartışmalar vardır: Mac mi, Windows mu gibi. Bunlardan birini daha ateşlemek niyetinde değilim elbette. İki sistemin de iyi ve kötü yönleri var: Premiere doğrusu çok yol kat etmiş: Avid’e göre çok daha uyumlu, nazlanmıyor, her şeyi okuyor (bazen yarım yamalak da olsa). Avid ise yıllar geçtikçe daha da huysuzlaştı.

Premiere’i kullanmak da garip şekilde kolay. Hiç bilmeden aletin başına otursanız o sefil arayüzü kurcalaya kurcalaya bir şekilde planları arka arkaya getiriyorsunuz. Avid’i bu şekilde öğrenmek daha zordur.

Yine de (her şeye rağmen) kesin olan bir şey var ki “kurgu yapmak” istiyorsanız Avid hala daha iyi. Aslında bu iyilik çok basit ama kritik bir kaç küçük araçtan ibaret ama nedense Adobe bu özellikleri Premiere’e koymamakta direniyor.

Bunların bence en önemlisi “multiple trim” denen özellik. Avid sistemlerinde farklı planların başlarını sonlarını aynı anda seçip (hepsini birden farklı yönlere doğru!)  budayıp uzatabilirsiniz  (trim). Bu özellik Premiere’de yok. Nedenini bilmiyorum. Akıllarına gelmemiş olacağına inanmak istemiyorum. Aslında genel olarak Premiere’in “budama-uzatma” arayüzünü sevmiyorum.

Avid’in nazına katlanmak kolay değil ama bir önceki başlıkta EA’nin dediği doğru: “Kurgu” yapacaksanız hala Avid iyi.

Üzgünüm Premiere severler!

PS: Final Cut ilgi alanıma girmiyor.

2014 Güncellemesi: Yukarıdaki yazıdan 4 yıl sonra ben de artık Premiere’e geçtim. Şuradan okuyabilirsiniz.

52 Responses to “Avid mi, Premiere mi?Avid mi, Premiere mi?


  • Final Cut için ilgi alanıma girmiyor demiş olmanız çok üzücü ve düşündürücü. Zira RED ve HD codecler, Apple çıkışlıdır ve Final Cut Studio maksimum uyumluluk sağlar .. Sanırım Macintosh korkusu yer edinmiş 🙂

  • 🙂 neden uzucu veya korkutucu olsun: Istemiyorum! Bundan daha dogal ne olabilir. Sadece Final Cut diye bir program kullanacagim diye gidip Mac almak istemiyorum.

    Ayrıca ne korkacagım Mac ten korkan Mac gibi olsun!

  • Ama Avid mi Premier mi derken, ikisinden de daha iyi bir sistemin olması(Final Cut Studio), bu mini anketi biraz safdışı bırakıyor sanki 🙂

  • Mac’te Avid kullaniyorum! hadi bakalim : )

  • bunları senin ağzından bir gün duyacağımı söyleseler, dalga geçecek başka adam bulun derdim hocam. sadece seninle vermedik ki şu avid premiere savaşını. ben premierde de bir şeyler kurcalarken premierele boşuna uğraşma profesyonel dünya aviddir zaman kaybediyorsun demişti bi editör hocamız. şimdi çalıştığım şirketlerde premiere kurcalayan bir sürü insan görüyorum. avid ve premiere’in temel fark avid klavye tabanlı bir programken premiere’in dha mouse tabanlı bir program olması. avid’in her ne kadar çok kaprisli bir program olduğunu düşünüp çalırken bir soğukluk hissetsem de itiraf etmeliyim ki hız anlamında avid her zaman premiere’in önüne geçiyor. premier’i de çeşitli atamalarla klavyeden kullanmak mümkün ama bir şekilde olmuyor o el o mouse’a gidiyor. o trim toolları oradan kullanılıyor:) avid’in her zaman benim kurallarıma göre oynayacaksınız gibi bir pişkinliği vardı. türkçe karekter yazınca sorun çıkartan bir programdan bahsediyoruz. programın bu tavrı aslında programı kullananlara da yansıyordu. şimdi red ve onun gibi teknolojileri kullanmak isteyen şirketlerin bin dereden su getirdiklerini görünce kıs kıs gülüyorum. premiere’in profesyonel anlamda hala çok eksiği olabilir. lakin yeni teknolojilere ve codeclere verdiği hızlı cevaplar beni her zaman cezbetmiştir. avid elitçiliğinin yavaş yavaş yıkılmasında öncülük ettiği de için gönlümdeki yerini sağlamlaştırmıştır:)

  • 🙂 Aytugcum ben bazi arkadaslarimiz gibi FANBOY degilim ki. Isime ne gelirse onu kullanirim. Premiere o zamanlar gercekten kotuydu. Avid de ihtiyaclarimiza tam cevap veriyordu. Yoksa Avid i babamla birlikte merdivenkoy deki imalathanemizde el emegi goz nuru ile yapip satiyor degiliz.

    Fakat bir konuyu aciklamak lazim: Benim bahsettigim trim ozelligi Premiere de yok. Yapamiyor yani : )

  • Avid kullanmadım,dediğiniz özellik güzel olabilir belki evet..
    Ama ben de Edius derim mesela 🙂 Premiere eskiden çok sorun çıkarmıştı, Edius’u keşfetmiştim,şimdi kurgumu-renderimi herşeyimi rahatça yapıyorum..Premiere şimdi gayet güzel diyorlar ama ben de kullanmıyorum..

    Not:Final Cut ile Premiere’in arayüzü fazla benzer sanki, değil mi?

  • Bu tartışmalar çıkınca nedense sony vegas kenar mahalle çocuğu gibi kalıyor.
    İşin profesyonel kısmından tutanların en azından vegas içinde söyleyecek bir şeyleri olmalı. Tecrübelerinizi bilmek isterim.

  • Premiere’ın en güzel yani diğer programları içersinde geçiş sağlayabilme, Avid bu konuda biraz kütük kalıyor.

  • vegas için bir iki satır ben birşeyler diyebilirim. hemen her türlü formatı nazsız okuması, kolay arayüzü ve bence en önemlisi pratik küçük işlerde size sağladığı hızı artı yönleri. çok büyük beklentileri karşılamayacak da olsa mesela bir televizyon kanalında haber kurgusu için bahsi geçen programlar içinde ilk tercihim vegas olurdu.

  • Galiba önemli olan çalıştığınız editör yazılımın kendisini unutturup yolunuzdan çıkması ki böylece siz kurgusunu yaptığınız materyalle baş başa kalabilesiniz. Bu sebeple en az sorun çıkaran ve en çok çalışmaya alışık olduğunuz yazılım en iyisidir.
    Avid, Aytuğ arkadaşımızın da bahsettiği gibi kendi ideolojisine boyun eğdiğiniz takdirde bunu başarıyor. Kuşkusuz Avid’in çalışma prensibinin arkasında eski 35mm montaj makinalarının etkisi var. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Moviola )
    Ancak tabii digital çağ ile birlikte insanların kullanım alışkanlıkları da değişti. Klavyeyi daha çok yazı yazmak fareyi ise butonlara tıklayarak bir şeyler yapmak için kullanıyoruz. Bu cevaba da en iyi premiere cevap veriyor. Kuşkusuz sadece fare ile yapılan kurgu oldukça yavaş oluyor. Premiere ile de kısayolları kullanmak mümkün olsa da program başına oturduğunuz andan itibaren fare kullanmanız için sizi teşvik ediyor. Final Cut her ikisinin arasında kalıyor. Bu sebeple ben de büyük bir maymun iştahlılıkla üçünü kullandıktan sonra Final Cut’ı tercih ettim. Walter Murch de tercihini Final Cut’dan yana kullanıyor ama tabii onun sebepleri sponsorluktan dolayı da olabilir bilemeyiz 🙂
    Özetle bence herhangi bir yazılıma bağlılık yaşamamak gerekir derim. Herşey hızlı değişiyor. Bir bakmışsınız aşık olup evlindiğiniz editör yazılım artık geliştirilmiyor, ihtiyaçlarınızı karşılamıyor ya da en kötüsü üretilmiyor.

  • bence kullanım kolaylığı dışında, programların ‘import’ veya ‘export’ özellikleri üzerinde durmak gerek. şimdiye kadar hep premiere’de çalıştım, pürüzsüz bir çıkış elde edemedim. nedense bana final cut’ın export özelliği diğerlerine göre daha kaliteli bir çıkış veriyormuş gibi geliyor.

  • Evet Onurun bahsettigi seyden bende hep muzderip olmusumdur.Premiere’in renderlari hep bir suphelidir.Avid’den aldigim uncomp video ile premiereden aldigim arasinda cok fark var.CS4 oldukca guzel,r3d olaylarida tamam ama gel gelelim bir uzun metraja baslamak istediginiz zaman premiere denince karin agrilari tutar.Hele su final cut’un herseyi cevirme huyu olmasa harika olucak(avid’de oldukca yapar bunu sanirim)..

  • Premier’i tek başına kullanırsanız vasat bir program olarak kalabilir (kalır da). Ama onu bir “Adobe” ürünü olarak görüp, bir bütünün içinde ele alıp, ona göre değerlendirirseniz; çok daha farklı sonuç olur. Mesela Onur’un da dediği gibi Premier’in export özelliği çok vasat, sorunlu. Ama o projeyi after effects içine alıp render ederseniz (tüm kesmelerinizi olduğu gibi tanır) kusursuz bir render’ınız olur. Ayrıca herhangi bir color correction ve/veya compositing için de aynı şeyi yapmanız mümkün. Sonra sesi kontrol etmek için aynı projeyi soundbooth’da açıp sesleri düzeltebilirsiniz. tüm bunlar için tekrar tekrar export etmenize gerek olmaz.

    Henüz çok incelemedim ama cs5’te flash ve photoshop daha da entegre olacakmış video sürecine diye yorumlar okumuştum. Nisan da CS5’in betasını çıkarıyorlar, daha da güçlü bir Adobe karşımıza gelecektir. Bu sebeple kurgu için “premier” değil ama “Adobe Master Suite” diyorum. Ama insanlar bu kadar programı öğrenmeye ne kadar hevesli olur bilemem..

    PS: konumuz basit kesme biçmenin yapılacağı bir TV kurgusuysa, burada sözü edilen programların hiç biri değil de “cinegy” diye uyduruk bir program kullanıyor kanalD. Windows Movie Maker’dan bi gıdım ileride olan bu programda basit kesme biçme dışında neredeyse hiç bir ek özellik yok, bu sayede daha hızlı çalışıyor, hiç “çökmüyor”. (onun dışında da hiç bişey yapamıyor zaten ama tv dekilerden de öyle bi beklenti yok).

  • Mercury yazılımı Premiere adına pek çok şeyi (iyi yönde) değiştirecektir büyük olasılıkla. Kurgu programında CUDA desteği inanılmaz bir şey çünkü.

    Ancak şu var ki benim programda verdiğim ton ile çıktımdaki ton farklı olduğu sürece ne yazık ki Premiere’i ciddi işlerde kullanamayız. Premiere projelerini AE içerisinde açıp kullanmak kulağa geldiği kadar kolay olmuyor, her bir kesme için ayrı layer açılması vs. gibi baş döndürücü olaylar baş gösteriyor, işler çok zorlaşıyor. Dynamic Link ile işler biraz daha kolaylaşıyor ama yine de AE’nin genel hantallığı insanı yine soğutuyor, üstelik AE çıktı alırken de daha ağır, aynı videoyu daha uzun sürede işliyor (en azından bende böyle oldu bugüne kadar). Bİr de hiçbir sebep yokken aniden iptal olan çıktı işlemleri var ki adamı delirtir..

    Ama dediğim gibi CS5’le gelecek olan 64 bit desteği (ki sadece 64 bit çıkacak diyorlar) ve Mercury ile AE’den sonra Premiere’e de gelecek CUDA desteği Premiere için çok büyük adımlar.

  • Avid – Finalcut – Premiere – Edius kullanmış biri olarak üstün kurgu yazılımı olduğuna inanmıyorum ““Kurgu” yapacaksanız hala Avid iyi.” tezinede katılamıyorum malesef. İş aslında kurgucuda bitiyor analog setler bile halihazırda “kurgu” için yeterliyken iş kalitesideki farkın yazılımsal nedenlerle izahlanması gerçekçi değil.
    Edius’un bile avid – finalcut – premiere göre bir sürü avantajı var diye ““Kurgu” yapacaksanız şimdi Edius zamanı.” desek ne kadar doğru olacak?

  • cinegy’nin adı geçti ki “kendisi benim belalım olur” bu fırsatla 2 kelam edeyim dedim. kanal d de ilk kullanan gurup içerisindeyim. cinegy öncelikle yalnızca bir kurgu programı değil. içinde kurgu da yapılabilen bir network sistemi. içinde kurgu, arşiv ve playout olaylarının hepsini barındırıyor. kısaca özetlemek gerekirse bir noktadan ingest edilen görüntüye doğan medya binasındaki 300 ün üzerindeki kullanıcı istediği zaman, aynı anda ulaşabiliyor ve kullanabiliyor. her kullanıcı için ulaşabileceği noktalar yetkilendirilebiliyor. kurgu basit ve hızlı çalışıyor. ama basit kurgu dışında aklınıza gelen her türlü efekt cinegy ile beraber çalışan ek bir yazılım olan extreme ile yapılabiliyor. biten kurgu rejilere kopyala ve yapıştır yöntemiyle 2 saniyede atılıveriyor. ve rejide ister manuel ister otomatik şekilde playouttan okunuyor. metadataları girerek arşivlediğiniz görüntülere istediğiniz arama kriterine göre ulaşabiliyorsunuz. sistem ham görüntü içinden kullanılmayan görüntüleri belli bir zaman sonunda çalışan arşiv ekibinin vasıtasıyla gereksiz görerek çöpe atıyor. böylece arşiviniz gereksiz bilgi ve verilerle dolmuyor. peki bu kadar efektif bir sistem niye benim belalım oluyor? cevabı basit ilk kullanılmaya başladığında nerdeyse hergün canlı yayınlarda problemler yaşadık ama geçen zamanla eksikler, hatalar düzeltildi ve şimdi tıkır tıkır çalışıyor. ve son not: şu an cinegy yi doğan medya bünyesindeki kanald, star, cnntürk, tnt, doğan haber ajansı ve dsmart içindeki onun üzerindeki tematik kanalın dışında bildiğim kadarıyla atv ve kanaltürk de kullanılıyor.

  • Mert bey bu kizginliginizin sebebi nedir bilemiyorum ama belki de biz sizin kadar iyi kurgucular olmadigimiz icin ancak Avid le rahat edebiliyoruz. Bizi affedin : )

  • İlker bey, ben şahsen size ve görüşlerinize çok değer veriyorum. Hazır fırsatını bulmuşken göz kırparken’i türkçeye kazandırdığınız için teşekkür ederim, abartmadan söyleyebilirim ki, naif kitaplığımın meseleki içerikteki en sevdiğim kitabı.

    Yanıtlayacağınızı umduğum bir sorum olacak size

    Avid’de yapılabilecek olupda premierde yapılamayacak bir post işlemine denk geldinizmi? yada soruyu dahada kişisel hale getirecek olursak
    “gen” filminizin kurgusunu premier’in teknik imkanlarıyla da aynı kalitede yapamazmıydınız?

    sabrınız için teşekkürler, bir gün yüz yüze karşılaşmak dileğiyle iyi günler dilerim.

  • Kaliteyle ilgili sorun oldugunu sanmiyorum. “Premiere in ciktilari kotu” meselesini tam anlayabilmis degilim ama zaten profesyonel ortamlarda hic bir zaman premiere den veya avid den dogrudan cikti aldigimizi hatirlamiyorum. Daima bir online editing sureci oluyor.

    Gen ayni kalitede yapilabilir miydi sorusu icin de bu gecerli. Avid orada sadece offline editing icin kullanildi. Online’i Inferno dan cikmisti.

    Kurgucu olarak Avid’e cok alisigim. Ozellikle yukarida bahsettigim ozellik benim icin cok onemli. Tabi o olmadan da calisilmaz diye bir sey yok. Sozun ozu: Tabi her sey her seyle kurgulanir. Onemli olan sizin rahat etmeniz.

    ilginize tesekkurler bu arada kitapla ilgili.

    PS: Bir sey daha 120 dakikalik bir timeline da calisirken aletin tik dememesi, kitlenmemesi cok onemli. Avid de boyle bir sorun olmadi. Premiere den bu konuda supheliyim acikcasi.

  • Bunlar artık devasa programlar. Tonla özellikleri olduğu gibi eklenti yazılımları da oluyor. Aralarında ayırım yapmak olmaz. Bunlarla, var olan işlerin büyük bir kısmı hatta tamamı yapılır. Şimdi bu işi yapan editör kişisinin işi oturup da hepsini öğrenmek olamaz. Bunlardan birisini tercih edip onun bütün özelliklerine hakim olmak en doğrusu. Bu kişinin kendisine yaptığı en büyük yatırımlardan birisi. Çünkü o işten para kazanacak ve doğru bir firma ile yola çıkmak zorunda. Video teknolojisinde kesintisiz bir ilerleme var ve firmalar yazılımlarını yeni kodekler, yeni istekler için sürekli geliştiriyor. Ne zaman ki bakıyorsunuz yeni versiyonlar çıkmamaya, tavsamaya başlamış anlayın ki o firma topu atıyor, geride kalacaksınız. Bu sebeple öncelikle güvendiğimiz bir firma seçeceğiz ve o firmanın ürününü en iyi şekilde kullanacağız. Ben Avid Media Composer, Edius, Final Cut Pro veya Adobe Premier ile Türkiye’de yapılacak işlerin büyük kısmının halledileceğine inanıyorum. Yeter ki kullanan kişi öncelikle işinin gerektirdiği teknik alt yapıya sahip olsun sonra da kullandığı sistemin tüm detaylarını çalışıp öğrenmiş olsun.

  • Premiere’de Sequence içinde Sequence çalıştık mı bir süreden sonra ansızın program kapanmaları olmuyor değil, ayrıca Premiere’in export sorunlarıyla hiç karşılaşmadım.Genelde kayıpsız exportlarım importlar kadar kaliteli çıkmıştır.Ayarlarını düzgün yapmak lazım, ayrıca After Effects’den de çıktı almayı deneyebilirsiniz, biri bahsetmiş zaten targa sequence işinizi görecektir veya sıkıştırmasız avi.TMPGeng gibi bir programla da istediğiniz formatta sıkıştırmayı yapabilirsiniz.Tabi Adobe içindeki programları kullanmak istiyorsanız Media Encoder işinizi görecektir.

    Açıkcası Avid artık kendini geliştirmeli.Bir Master Suite her işi görmekte.Bunu zaten James Cameron yakın zamanda Avatar’da göstermiştir.Filmin post prodüksiyonu Adobe Master Suit ile çıkmıştır.

    Online edit hakkında bilgim olmamasına karşın offline editing için yeterli bir program demeti diye düşünüyorum.TV ve internet ortamı için büyük kolaylık.

  • Avatar’ın kamera arkasında kurguyu Avid’le yaptıklarını söylüyor. Master Suit gerçek zamanlı bazı işlemlerde, hızlıca fikir sahibi olmak için kullanıldı. Yoksa o kadar ağır bir iş akışını kaldırabilecek durumda değil Adobe Master Suite. O işleri yapacak yazılımı yok zaten. Premiere’i de efektçiler bazı sahnelerin genel kurgu içerisinde nasıl duracağını görebilmek için arada kullanmışlar. Avid’den direkt veri alabildiğini falan söylüyorlar.

  • Master Suite ile Avatarin post surecindeki yapilabilecek tek sey, photoshopta belki afis yaparsin.James cameron karsima gelip solemedigi surece inanmam. Belki bir kac frame import edip AE’de key falan bakmis olabilirler, oda sadece premiere herseyi import edebildigi icindir.Yani sadece sette kolaylik saglamasi icindir.Yoksa o compositleri, 3d’leri bilmem neleri hele hele 3 saatlik bi filmi premiere timelineda dusunemiyorum:) Reklam kokan hareketler bunlar…Evet “premiere’le ancak dugun kasetini montajlarsin” diyenlerede kiziyorum ama senelerce premiere kullanan biri olarak sunu solemeliyimki,cs5 degil cs25 ciksa su cakilma olayini halledemiyecekler gibime geliyor:)

  • Premier’in çıktıları kötü derken daha spesifik olmak lazım sanırım. “.mts” avchd 1080p’den “.mov” photo jpeg 1080p’ye çevirirken ne denediysem hiç biri iyi sonuç vermedi, after effectste tertemiz sonuç oldu. Yoksa dv çıktılarda bi sorun olmuyor pek.. inferno’yu pek bilmememe karşın, yazdıklarınızdan anladığım kadarıyla AE’de yaptığımın terimsel ismi “online editing” oluyor sanırım..

    Master suite’le yapıp, avid’le (veya diğer programlarla) yapamayacağınız şeyler genelde “hız” ile alakalı şeyler. misal çekim yaptınız arkada buzdolabı sesi var ve o sesi çıkartmak istiyorsunuz. premierle avidle final cut ile ses efekti atıp parametrelerle oynamanız gerekir, 10-15 dakka harcarsınız muhtemelen bir sahne için. bunun çoğaldığını düşünün (2. sahne yol gürültüsü, 3. sahne uçak, 4. sahne ezan vs..) bütün gününüz bile sesleri temizlerken geçebilir. bu kurguyu master suit ile yaparsanız, soundbooth’a pas atarsınız, 10-15 saniye de temizleyip premierde devam edersiniz.. avidin de pro tools gibi muazzam bir yazılımı var ama bu kadar entegre değil bildiğim kadarıyla. (bu verdiğim sadece bir örnek, aynı şeyi fotoğraf, görsel efekt vs gibi şeylerle de düşünebilirsiniz.)

    premierin çakılmaları meşhur ama cs5 oldukça iddialı. “bu güne kadarki en güçlü kurgu programı” gibi iddialı yorumları var. (tabi pahalı bir pc gerektiriyor) http://tv.adobe.com/watch/davtechtable/sneak-peek-at-the-new-adobe-mercury-playback-engine-technology

    avatarla ilgili olarak da http://tv.adobe.com/watch/customer-stories-video-film-and-audio/adobe-and-avatar izleyebilirsiniz. photoshop’un “afiş”ten başka şeylerde de kullanıldığını gösteriyor 🙂

    PS: misterno, cinegy ile ilgili bilgilendirme için teşekkürler, ben de 1,5 – 2 sene önce demosunu indirip bakmıştım ama muhtemelen basic versiyonuna baktığım için aklımda yanlış kalmış, yoksa belalınıza saygısızlık etmek istemem 🙂

  • Özgur videoyu yolladigin iyi oldu: EOS5D MK II yi native olarak destekleyecekmis. Eger oyleyse yeni kral Premiere’i selamliyorum : ))

  • evt ama amcanın ekran kartı 1.500$ civarı, o olmadan yapmıyor.. ayrıca bilgisayarındaki çekirdekleri ben sayamadım.. 🙂

  • Hocam 5d ugruna sattiniz senelerin Avid’ini valla:)

  • Fena kafa karışmış 🙂 Çıktı kalitesi konusunda İlker’i destekliyorum. kaliteli çıktı bir editing programından beklenen şey değildir. Çünkü bir kurgu programı en fazla 10bit renk derinliğinde çalışır (tabii çok hızlı bir disk sisteminiz varsa). Ancak sinemaya girdiğiniz zaman 16bit DPX ya da tiff dosyaları ile çalışırsınız ki bu dosyalarla hiçbir offline editing yazılımı başa çıkamaz. Online burdan sonra başlar. Dolayısıyla televizyon işi yapıyorsanız herhangi bir kurgu yazılımı 4:4:4 10 bit Uncompressed formatta işinizi en kaliteli seviyede görür. Premiere ile ilgili “her an çökebilir” kanısı doğrudur ancak bol yedekli çalışırsanız problem değil. Bugünlerde hergün yeni bir format ve teknoloji ile karşılaşıyoruz. Tekrar edicem ama yazılım şirketlerinin bu konuda çabuk cevap vermesi gerekli.Onun dışında kurgu sürecindeki en önemli şey bence de kurgucudur. E gerisi elma mı güzel armut mu güzel meselesi :)) O açıdan bu tartışma sürükleyici ancak sonu olmayan bir konudur.

  • O kart 1,500 dolar da CUDA destekleyen tek kart o değil. Çok daha ucuza kartlar da var.

    İşin en ilginç tarafı, o sistemin, görüntülerden biri keylenmiş ve 3 boyutlu hale getirilmiş 2 native RED görüntüsünü oynatabiliyorken, 2 efektsiz dslr görüntüsünü gerçek zamanlı oynatamaması. Nasıl bir codectir bu ben anlayamıyorum. Beni aşırı zorlaması normalmiş yani onu anladım :). Yoksa o RED görüntüleri RED’in yarattığı proxyler mi? Mantıklı değil çünkü bu olay.

    Proxy bile olsa öyle bir sistemde bile hd dslrların zorlaması hoş değil :). Bir de 4:4:4 çeksek neler gelecek başımıza demek. O kalite için katlanırız ama n’apalım.

  • Buraya sorsam doğru mu olur bilemedim fakat 7d ile düşük sistemli bir makinada doğru çalışma sistemini bir türlü oturtamadım..

    düşük sistemler için,premierede proxylerle çalışmak daha kolay sanırım.. 7d ile çektiğim görüntüleri DNxHD yapsam bile, premierede sd photojpeg haline getirip offline kurgusunu yapıp yüksek kaliteye yönlendirme yöntemi kadar hızlı çalışamıyorum..

    DNxHD formatına çevirdiğim dosyalarda inanılmaz büyük dosyalar haline geldiğinden sanırım en iyi çalışma sistemi düşük çözünürlüklü photojpegler üzerinden çalışmak..

    Avid’de kaset üzerinden capture aldığımda rahatlıkla düşük çözünürlük üzerinde çalışıp tekrar yüksek kalitenin capture ını alabiliyordum fakat kaydedilen medya kaset olmayınca Avid’de işler birbirine girdi..

    Yinede Avid’den vazgeçmek istemediğim için,düşük sistemler için en pratik ve hızlı yöntem hangisidir aydınlatılabilirsem çok sevineceğim..

    Teşekkürler

  • o kadar master suit savunduktan sonra, onunla yapılamayan bir şeyle karşılaştım 🙂

    Şu anda çalıştığım şirkette, epey bi yabancı tv programını yayınlamayı düşünüyorlar. bugüne kadar hep dublaj yapılmaktaydı ama şimdi altyazılı da yayınlamak istiyorlar. altyazıları otomatik tanıyan bir program var mı? ya da *.srt *.txt gibi timecodelu altyazıları, kurgu programlarının tanıyabileceği bir formata çevirmenin yöntemi nedir, bilen varsa çok sevinirim, çünkü binlerce altyazıyı tek tek title yaparak yazmak işkence olacaktır tahmin edeceğiniz üzere 🙂

    encore gibi dvd yapma programları bunu kolaylıkla yapıyor biliyorum ama bizim dv videoları sırf altyazı için mgeg’e çevirip tekrar tv için dv’ye geri döndürmek görüntü katliyamı olacaktır.

    kısaca bize lazım olan, kurgusu bitmiş yayına hazır dv görüntünün üzerine, *.srt benzeri altyazıların yapıştırılması, hepsi bu.

    teşekkürler

  • Subtitle workshop adinda bir yazilim var. Bildigim kadariyla o bu konuda en iyisi…

  • İlker Bey, teşekkürler cevabınız için ama sanırım tam ifade edememişim. Bize zaten *.srt dosyaları çevirmenden geliyor. (o da “subtitle workshop” kullanıyormuş) yayınlanacak görüntüler de yurtdışından geliyor. bizim tek yapmamız gereken bunu tek bir görüntü dosyasında birleştirmek. (*.mov / dv-pal isteniyor) ikinci bir text belgesi gönderme şansımız yok, tüm altyazıların görüntüye yapışık olması gerekiyor.. vlc, bsplayer kmplayer vs.. cok rahat birleştiriyor içinde ama premier final cut avid görmüyor altyazı dosyalarını.. vlc – bsplayer falan da oynattigi dosyaları birleştirip export etmiyor bildigim kadariyla..

    yapacagimiz cnbc-e de altyazılı yayınlanan yabancı diziler benzeri kolay bisey aslinda.. tabi bu teknik meseleyi asabilirsek.. 🙂

  • özgür procoder’ı denedin mi bu altyazı işlemi için. Dosya adıyla altyazı isimlerini aynı yap ve aynı dizinde olsunlar sonra video dosyasını procoder’da istediğin formata altyazılı olarak cevir 🙂

  • teşekkürler onur,

    procoder’in sayfasina girip baktim ama bahsettigin ozelligi belirtmemisler sanki.. şu programdan bahsediyoruz degil mi?

    http://www.grassvalley.com/products/procoder_3

  • arakdaşlar ilgiyle okudum yazdıklarınızı.Bende eski bir avid kullanıcısı olarak sunu soylemek isterim.Yıllarca avide dv vtr yi tanıtmakla hdv transcode la ıvır zıvır onlarda şeyle uğraştım.qt referance cıksı alıp vegasta mpeg2 yaptım uzunca bı sure..sonra vegası bıraz ınceledım…bır ıkı deneme falan fılan..nette bıraz raastırdım.isim geregi yayın bandıyla cok hasır neşir değilim.daha cok dvd teslimdir işlerim.nette yaptgm arastrmalarda bı gorudum kı en ıyı mpeg2 gercekten vegasta…9.0 kurdum.prof.studıo..Su an bılgısarımda avıd kurulu bıle değil.Adrenaılınını de kullandım mojosunu da…gordum kı gerennnk yok bunlara..kur vegası bak işine..çat diye import et küt diye export et.Tabiki işin çapı çok önemli..avidin bile onlie offline gib durumları söz konusuyken burda çıkıp vegası övmüyorum.Ama işinizi görüyorsa hic nazını çekmekle ugrasmayın.kurun vegas kafanız rahatlasın.efectleri geçişleri sürükleyip bırakın.istedgnz kareyi mouse la seçin.in out işlerine girmeyin:):) bu arada yayına vegas tan da cıkıs alıp iş göndermişliğimiz vardır:P:)

  • Özgür evet aynı programdan bahsediyoruz. Ancak web sitesinde pek çok özelliğini belirtmemişler. Bugune kadar yüzlerce filme altyazi ekledim.

  • Avid, Premierre, Edius, Final Cut, Vegas, Cinegy, Movie Maker vs. vs. vs..
    Arkadaşlar anladım ki (uzun uzun yazdıklarınızı da okudum tabi) en iyi montaj programı diye birşey yok. Yaptığınız iş neyse onun için en uygun montaj programı var. Ben bir Avid kullanıcısı olarak FX için AE, istediğim formatta çıktı için Edius, yayın bandı basmak için Avid ve kurgu içinde tabii ki Avid’i kullanıyorum. Aslında hepsini Avid’de de yapabilirim gerekli plug-inler ile.. Demek istediğim ne iş yaparsanız yapın sistemi kilitlemeyen, takılmayan, hızlı olan, her formatta import – export kolaylığı sağlayan, render’sız efektleri gösterebilen, yeterli updateleri olan, geliştirilebilir olan, HD,SD,SP,DV,XD vs VTR ler ile ve digital kameralarla uyumlu olan, batch capture yapabilen, EDL desteği olan, subtitle desteği olan ve ucuz olan…… (çok şey mi istedim 🙂 ) her yazılım (set) benim için en iyi settir…
    Saygılar..

  • tartışmaları tekrar okudum ve tartışmalar sırasında cs5 henüz pek kullanıma girmemişti sanırım. premiere cs5 gerçekten çok geliştirmiş kendisini. Avid montajda bana çok keyif veriyor ama premiere cs5 gerçekten epey yol kat etmiş.

  • konunun son yorumunu ben yazmışım. uzunca bir süre sonra tekrar yazmak istedim. cs5 gerçekten iyi yol almış ama avid bence tartışılamaz bir konumda.

    her kurgu programının birbirlerine bir takım üstünlükleri muhakkak vardır. Hatta diğer programlar çoğu konuda avid’den daha pratik. yinede avid tutarlılık konusunda diğerlerinden çok daha ileri düzey bir program.

  • En iyi program şudur yorumu yapmak için öncelikle bütün programları çok iyi biliyor olmak gerekmektedir… ) ki bütün programları bilen de öyle bir yorum yapmaz. Piyasa da çeşitli programlar vardır ve hepsinin kendince bir silahı vardır. Burada kullanıcı neye ihtiyaç duyuyorsa o konuda üstün olan program onun için en iyidir:)
    Misal , 7 8 saatlik multicam işleri yapan için en iyi program Edius tur. Mause u koy bir kenara , klavyeyle yardır gitsin, o işi yapan biri Premiere i göstersen , ohooo mause la mı uğraşam der, Premiere e amatör der geçer..
    Edius çok hızlıdır ama estetik te yoktur. Görsel efekli bir klip montajlamak eziyetten öte,, bir de AE eklentisi diye reklam yapıyorlar, 🙂 yok öyle birşey, sadece After ın kendine ait olmayan ( Magic Bullet( gibi eklentilerini kullanıyorsun, o da hem programı kasıyor, hem de ayarladığın renk edius la tam uyumlu değil.yani yalan o iş
    Öyle ki Sony Vegas kesinlikle Edius tan daha efektif bir programdır,

    Avid evet sinema vs. de başarılı, bir geçmişi ve piyasada zamanında şekli koymuş bir program, bi nevi öpün abinizin elini diyebilecek bir konumda…

    Final cut ın Mac(öyle herkesin ulaşamadığı )karizması var.
    Premiere in de arkasında afedersiniz Boru gibi After Effects var… yani After olmasa Final Cut bence Premiere i ezip geçebilirdi ama Premiere ın tek tuşla hop After geçişi , Görşel şölen yapılan kliplerde büyük bir artı…Bir de Premiere le büyük işlerin yapılamayacağını söyleyenlere gülüyorum sadece, aynı yaw bu Cubase in ses kalitesi Pro Tools tan daha kötü… diyenlere güldüğüm kadar 🙂 aynı Ses kartıyla mı test ettin :):)

    Sonuçta hangisi kolayınıza geliyorsa, o en iyi programdır… Zira ben Premiere kullanıyorum, Niçin After Effects le çok daha fazla vakit geçirdiğim için 🙂 hani Türkiye de 2 karizmatik ? programdan birini seçmeye zorlansam Finul Cut olur tercihim. Zaten önümüzdeki 10 yıl içinde Premiere ve Fİnal Cut ın Avid i ezeceklerini düşünüyorum 🙂 bu iki programın yazılımcıları arı gibi çalışıyorlar 🙂

  • Getirin bana makasımı! 🙂 Program filan boş işler, ben kurguyu ilk önce kafamda yapıyorum sonra bilgisayarda ne yüklü ise onu kullanıyorum…

  • Premiere’de trim nasıl olmaz İlker şaka mı bu? “T” ye bas bakalım ne oluyor..

  • trim degil multiple trimden soz ediyorum

  • ben Pr cs5 kullanıyorum mac te, arkadaşlardan ricam Mac uyumlu plugin indirebileceğim (ücretsiz) adresler verebilirmisiniz … İlker hocam yazılarınızı takip etmeye çalışıyorum
    çok faydalı buluyorum … iyi akşamlar

  • Merhaba İlker Bey,
    Daha önceki yazılarınızın birinde profesyonel işler için online kurguda Interno kullandığınızdan bahsetmiştiniz. Bunun nasıl bir avantajı oluyor biraz açabilirmisiniz. Teşekkürler.

  • Premiere in en kötü özelliği dosyayı direkt timeline a atamamanız. Böyle olunca yüksek çözünürlüklü görüntüler birikiyor ve program oldukça kasmaya başlıyor. Edius ta böyle bişey yok, Avid i bilemiyorum. Premiere bunu çözerse çok daha kullanışlı olur. Ayrıca magic bullet eklentisi kullanabilmesi premiere in artılarından.

  • Son yorum atılalı 3 yıl olmuş. Ben de bağımsız bir yapımcı olarak ilk üzüm metraj filmimi çekmiş biri olarak kurgu araştırmasındayım. Ekipteki kurgucumuz Adobe Premiere kullanıcısı ve konuyada programa da hakim. Şimdi bize denilen Sinema filmi çekiyorsun Adop ta mı kurgulayacaksın… Eski kasa Mac ile avid öneriyorlar çünkü Avid artık Mac ile çalışmıyor sanırım. Şimdi ileri düzeyde güçlü bir PC ile Adop CC de biz bu işi yapsak diyorum ama tabi bunun Color kısmı ses temizleme ve ses miksajı var. Ne yapabiliriz aydınlatan olursa sevinirim

  • Gerçi biraz geç olmuş cevap vermek için ama yine de bir cevap yazmak istedim.. Eğer kurgucunuz Adobe ürünlerinin hepsine hakim ise film adına ne yapılabilecekse her türlü şey yapılabilir.. Premiere ile kurguyu (ve hatta temel bir renk, ses düzenlemesi bile) bitirdikten sonra, composite işlemleri için after effects, ses işlemleri için adobe audition, renk için speedgrade, ki bunların yanında photoshop, illustratör ü de kullanarak filminize katkıda bulunabilirsiniz.. Ki eğer zamanınız varsa renk düzeltmeyi de after effects te yapabilirsiniz, ki eğer operatörünüz tam anlamıyla hakimse ae’ye ve sağlam bir renk bilgisi varsa yapılan renk tadından yenmez..

  • Bu yazi 2010’da yazılmıştı. Devamı için şunu okumanızda fayda var:

    http://www.ilkercanikligil.com/2014/09/15/gule-gule-avid/

  • Merhabalar Hocam,

    AVID-Inews
    COLOR CORRECTION FOR AVID FCP

    Bu kurslar aynı mıdır?
    Kanal olarak almak istersek freelance yönşendirebileceğiniz bir eğitmen var mıdır?

    Teşekkürlerimle

Leave a Reply