Sony A7SII ile İki Hafta

Kutu – The Box from istanbul film akademi on Vimeo.

Sony Türkiye sayesinde meşhur A7SII ile 2 hafta oynayabildik. Çoğul konuşuyorum çünkü aynı anda atölye için yukarıdaki kısa filmi de A7SII ile çekme şansımız oldu.

Lafa yine sondan başlarsam A7SII harika bir kamera!

Aletin kağıt üstünde bile iyi olduğu çok açıktı ama yine de Sony’nin bir şeyleri yanlış yapmış olabileceğini düşünüyordum. Bu ufaklığı elimdeki kamera 5D Mk III ile kıyaslamak tabi Canon’a haksızlık sayılır. 5 yıllık bir teknolojiyle bugünü kıyaslamak adil değil ama mesele o kadar da basit değil.

Öncelikle Canon’un daimi sorunu video görüntülerinin yumuşak (soft) olmasıdır. Sony’de bu yok. 4K’nın da desteğiyle görüntü bir Canon’cu için alışılmadık düzeyde keskin. Karşımızda 4K da 100 Mbit çekim yapabilen bir kamera var. Ayrıca isterseniz APS-C olarak da kullanabiliyorsunuz.

Sony’nin bence en iyi taraflarından biri Canon’un yıllardır kaçındığı “algılayıcıdan sabitleme”olanağını sunması. Kameranın form faktörünü beğenmeyen çok insan vardı oysa ben hem tasarımı hem boyutu çok beğendim. LUT koyabilmek, slog çekebilmek, HD’de 120 fps’e çıkabilmek kameranın diğer artıları.

Ayrıca algılayıcı 12MP olduğu için 409 bin ISO’ya kadar zorlanabiliyor. Tabi 409 bin ISO kullanılabilir değil, bir tür şaka aslında ama 25600 ASA’da rahatlıkla bir şeyler çekebilir ve bunları kullanabilirsiniz!

Bir çok yerde pil konusunda şikayetler vardı. Pil gerçekten de çabuk bitiyor fakat Sony beni çok şaşırtan bir şey yapmış: Kamera üzerindeki micro USB yuvasından takacağınız herhangi bir telefon şarj aletiyle çalışabiliyor!

Bunu görünce aklıma hemen “power bank” ler geldi. Elimde Philips’in bir ürünü vardı. Hemen taktım ve evet! Sony kameranız için ek pil almanıza gerek yok!!! (Bu arada bunu sanırım ben fark edene dek Sony Türkiye de bilmiyordu. Sanırım pil satışlarını baltalamamak için hiç bir yerde söylenmiyor ; )

Sadece bu bile bir kamerayı sevmek için yeterli neden olabilir!

Kameranın zayıflıkları yok mu? Var ama az. Menüler biraz karışık, kameranın bir moddan diğerine geçmesi uzun sürüyor, REC tuşu çok garip bir yerde, rolling shutter biraz fazla vs. En önemli eksi garip şekilde vizör. Tabi kamera aynasız olduğu için vizörünüz elektronik oluyor ve bu tatsız bir şey. Yine de 21. yy’da hala ayna diye bir şeyin olması da garip. Ayrıca A7SII bir fotoğraf makinesi de değil bence. 12 MP fotoğraf için çok yetersiz artık.

Bu noktada şunu söylemek gerek: A7SII aslında ne olduğu ve kime seslendiği çok belli olmayan bir alet: Bir video kamera değil ama bir video kameradan çok daha iyi şeyler sunuyor, bir fotoğraf makinesi değil, DSLR değil ama DSLR’dan daha iyi olduğu çok şey var (videoda auto focus gibi)… Yeni kuşak bir aletle karşı karşıyayız.

Bütün bu olumsuzluklar içinde yine de kesin olan A7SII’nin bir teknoloji harikası olduğu gerçeği. İnanılmaz derecede küçük bir gövdede full frame bir algılayıcı! Çok iyi dinamik aralık, algılayıcıdan sabitleme, 4K, 120 fps!!!

Aletin tek ciddi olumsuz yanı fiyatı: 3000 USD’lik gövde fiyatı az değil. Bir teknoloji harikası olsa da 3000 dolarlık bu fiyat Blackmagic’in RAW video çekebilen ciddi kameralarına yaklaşıyor. Bu durumda sadece video çekmek için alacaksanız A7SII elbette lüks bir alet oluyor. Ayrıca fotoğraf da çekmek istiyorsanız yanına A7RII de almanız lazım!

Bunun dışında elbette profesyonel film çekimi için alet çok küçük, LCD’si yetersiz vs vs. Fakat bu küçüklük aynı zamanda büyük bir avantaj.

Lens sorunu da tabi var. Gerçi uygun bir adaptörle EF mercekleri kullanmak mümkün ama adaptörler de ucuz değil.

Sonuç olarak A7SII ile Canon’un 5D MK II ile başlayan DSLR video alanındaki üstünlüğü resmi olarak bitmiş oluyor (Canon buna bir cevap verebilirse duruma yeniden bakarız ama ben Canon’dan pek umutlu değilim)

A7SII yıllardır gördüğüm ilk heyecan verici kamera.

Kısaca kral öldü yaşasın yeni kral!

PS: Yukarıdaki filmi de yeni İstanbul Film Akademi de sürdürdüğüm atölye kapsamında A7SII ile çektik. Atomos Ninja Assasin’i de bu vesile ile tekrar denemiş oldum. Sony ve 4K ile daha iyi sonuç aldık. En azından kurguda mp4 ile uğraşma derdine son vermesi önemli.

10 Responses to “Sony A7SII ile İki Hafta”


  • Merhaba İlker hocam

    kısa filmdeki gördüğüm bolca grain’in sebebi kamera mı? yönetmenin seçimi mi? sıkıştırma formatından mı? çözümü var mı?

    lens olarak ne kullandınız? rokinon’un yada başka bir markanın cine lensleriyle test etme fırsatınız oldu mu?

    blackmagic mini ursa’yla bu kamerayı karşılaştırma fırsatınız olsa ne güzel olurdu. özellikle skin tonelarda etkisini merak ediyorum, bilginiz var mı acaba? blackmagic raw çektiği için açık ara önde diye düşünebilirsiniz ama kullanım açısından, bu sony’yi çantaya atıp uçaktayken bile çıkarıp bir şeyler çekme fırsatınız var, blackmagicle durum biraz daha zor olurdu sanırım.

    bir de gyro sistem için, came single gibi küçücük bir gyro sisteme bu kamerayı koyup rahat çekimler yapmak çok büyük bir avantaj gibi duruyor ama o konuda da iyi bir teste ihtiyacımız var 🙂

    a7s3’ün raw çekiyor olmasını beklemek yada blackmagic’in daha küçük bir kamera yapmasını beklemek gerekebilir
    bir de gh5 sürpriz yapabilir tabii

    a7sii’yle 2 hafta olunca başlık, gerek gece, gerek gün ortası dış mekan çekimleri gibi farklı durumlarda mini klipler ve testlerle ilgili başka yazılar gelecektir diye düşünüyorum

    sevgiler

  • Grain in nedeni slog2 cekerken karanlik kalmasi gereken yerleri az pozlamak. Yonetmenin yuzlerin bir tarafi karanlik kalsin istegi ve biraz da slog a alisik olmamaktan kaynakli. Normalde noise sorunu yapacak bir kamera degil A7SII.

    Blackmagic elbette cok daha iyidir ama RAW la ugrasacaksan ve yaninda bavul tasimaya hazirsan elbette.

    Lensler Zeiss ti.

  • Geçen hafta satın aldım, yaptığım bazı denemeleri onedrive’a yükledim şuradan ham dosyalara bakıp renk vb. denemelerinizi yapabilirsiniz: http://1drv.ms/1Re9CkL

    video isimlerinde kullandığım lensleri yazdım(liste görünümüne geçerseniz göreceksiniz, ya da sağ tıklayıp detaylar derseniz), exposure shutter speed vs. hatırlamıyorum ama Sony 24-70 olanlar f/4.5 f/5.6 arası genelde. En açık halde kullanmamaya çalıştım.(lens f4) Samyanglarda da 85mm t1.5 olanı t2, t2.8’de kullandım genelde. 14mm’yi f2.8’de bırakmışım zaten vignette’i göreceksiniz 😀

    Genelde Cine4 gamma, Itu709matrix renk modu ve renk doygunluklarını biraz oynayarak yaptığım profili kullandım. Onun dışında birkaç videoda pp-off olarak geçen standart Canon-gibi aşırı kontrastlı görüntüye de geçtim farkı göstermek için. Slog3 çekimler 1600 iso, henüz ND filtrem olmadığı için ışığı shutter speed ile ayarladım nadiren de exposure ile. Slog3’ler 1/50 değil yani 😉 ve hepsi +1 stop çünkü gürültü seviyeleri için hep o önerilmiş. Ayrıca Sony’nin sensörü overexposed yerleri kurtarmada daha başarılıymış.

    yavaş çekimlerde(100 kare) shutter speed hep 1/200, ışığı iso ile ayarladım o yüzden biraz daha grenli duruyorlar. Bitrate de 25 yerine 100’e bölününce daha bulanık görüntüler oluşuyor tabii. Ama yine fena değil. NTSC seçsem 120p modu var ama denemedim.

    ha bu arada, slog3’ü pek kullanacağımı düşünmüyorum. Paylaştığım videolarda aynı yerin cine4 ve slog3(+1 stop) videoları var. Kendiniz dener görürsünüz ama cine4 daha keskin, renkler hoş (slog’a Colorista, Levels/curves, sharpen vs. ile renk yaptım, denemek için direkt lut da attım cine4 gözüme daha hoş geliyor) 4k’nın hakkını daha iyi veriyor gibi. Ayrıca işin içine gökyüzü girince slog patlayabiliyor. Banding yapıyor denmiş benim başıma gelmedi ama mesela cine4’teki güzel gökyüzü mavisini alamadım slog’dan. Belki benimle ilgilidir bilemiyorum, deneyin ama daha çok 8bit’in sorunu bence. Bu arada cine4 gamma şu bakımdan da hoş, pp-off ile patlayan yerler cine4 ile patlamıyor, aralığı daha geniş yani. Ayrıca renk yaparken shadowları açmayı denedim, açılıyor gayet veri var. Ben memnunum. Slog3’ün iyi olabileceğini düşündüğüm şey closeup insan yüzü. Ten rengi ayarlamak, arkaplanı (shadowları?) değiştirmek vs için iyi olabilir.

    Kameraya gelirsek, ayarlar cidden Canon’a göre karışık, aslında detaylı olduğu için öyle bence iyi. Mesela Canon’daki basit renk profillerinden sonra gamma ayrı, renk ayrı, beyaz dengesinde kelvin’in üzerine renk şeması üzerinden de değişiklikler yapılabilmesi vs. bir sürü şey var. SLog çekerken Gamma Asist olayı çok iyi(ekranda Lut atılmış halini gösteriyor diye düşünün), ama Gamma Asist açıkken izleme moduna girilince normal profillerde çekilmiş fotoğraf-videolara da uyguluyor nedense, onlar aşırı patlak-doygun saçma şeyler oluyor.

    FN’e basınca çıkan hızlı menüyü kendime göre değiştirdim, fotoğraf için gerekli çoğu şeyi çıkardım videoda işe yarayacak şeyler atadım. Ayarlanabilir C1 C2 vb. butonlar da süper.

    ayrıca daha çok video için kullanacağım diyordum da, çok az ışıkta 25600 isoda 1/13 shutterda net fotoğraf çekmek inanılmaz 🙂 Ayrıca 85mm ile elde video da çektim, gayet iyi. bu arada iso’yu evde 4000-5000 üzerine pek geçiremedim, gerek yok.

    en sona aldığım ekipmanları yazayım bari:
    – Sony A7SII + Sony Tessar 24-70 f/4 (autofocuslu native bir lensim olsun istedim)
    – Samyang 14mm f/2.8 Sony e-mount (cine versiyonu yoktu)
    – Samyang 85mm t/3.1 Sony e-mount

    Sony mount alma sebebim de adaptörlere güvenmemem (ışık sızma problemleri vs) ve metabones gibi ürünlere çok para vermek istememem. Ayrıca ileride de Sony ile devam edecek gibiyim, daha üst bir kameraya geçmek istesem onlar Fs5 ya da Fs7 olur herhalde, bu lensleri onlarda da kullanabilirim. (kullanır mıyım o ayrı konu:) Canon’un 1DC, C300 MII gibi kameraları iyi ama fiyat-performans olarak ve hatta yeniliklere adapte olma hızı olarak Sony muhteşem.

    baya uzun yazdım sanırım, okuyanlara teşekkürler İlker hocama saygılar.

  • merhaba hocam, incelemeniz için teşekkürler, bu cihazın sony a7r2’den ve mark3’ten farkları neler, halen mark3 daha iyi diyemezmiyiz, megapiksel olarak 11 olması olumsuz değil mi, ve yayınladığınız videonun color grading işlemini hangi programda yaptınız, bu hususta tavsiyeleriniz varmı.

  • İncelemeniz geçte olsa çok iyi elinize sağlık İlker hocam.

    Sony a7s2 konusunda öncelikle çok ilgileniyordum ama sony Türkiye’nin başka bir sony fotoğraf makinemdeki sorunu çözme konusunda ilgisiz kalmasından dolayı cihazdan soğudum desem yeridir.(sony türkiye’de çözemediğim cevap alamadığım sorunu yurtdışındaki forumlarda çözdüm ve çok basitmiş) Ürünlere bişey diyemem ama Türkiye’de Sony firması çok zayıf bence…

    Tabi herşeyde vardır bir hayır, zaten ilker beyin dediği gibi sony bu fiyata pahalı kalıyor…Blackmagic ursa mini 4K EF Aldım…

  • Yelekteki moirenin fazlalığı dikkatimi çekti.

  • 4K da moire yok ama hd ye kuculunce oluyor ne yazık ki

  • Neşat Yeşilbaş

    İlker Bey sony a7s2 de slog3’te noise oluşuyor ve genelde gölgelik ve aydınlık alanların aynı resimde olduğu zamanlarda bu çok dikkat çekiyor. Hiç bir forumda bununla ilgili bir çözüm bulamadım. Son umut sizlersiniz.

  • Yanlis pozlama yapiyor olabilirsiniz. Yazida dedigim gibi log cekerken log goruntuye bakarak pozlama yapilmamasi gerekiyor.

  • macbook pro 15 ” en yüksek konfügürasyon + iki ekran +black magic cinema camera 2.5k ve canon 750d gibi bir ekipman listesi gelsede yazılarınızı okuduktan sonra

    15 bin civarında bir laptop + 2 ekran + sony a7sıı yi de düşünmeye başladım

    yazılım olarak artık da vinci ve adobe ürünlerini kullanayı düşünüyorum

    vaktiniz olurda değerli fikrinizi sölerseniz çok memenun olurum …Teşekkürler

    Onur İrtem

Leave a Reply